Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
با وضع قوانین جدید؛

کاهش قیمت خودرو در بازار محقق می‌شود؟!

شنبه | ۱۳۹۷/۰۴/۰۹ - ۰۷:۳۷ | کد خبر: CP- ۶۹۷۴ | سرویس: قیمت خودرو
کارپرس:
با وضع قوانین جدید در حوزه ثبت نام خودرو، پیش‌بینی می‌شود قیمت خودرو کاهش یابد.
به گزارش کارپرس، چندی پیش نادر قاضی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در اظهارنظری در رسانه ها، اظهار کرد: سایپا حدود 60 هزار و ایران‌خودرو 30 هزار خودرو احتکار کرده‌اند و این خودرو‌ها باید روانه بازار شوند تا بازار از این طریق به تعادل برسد.

 نادر قاضی‌پور در حالی این موضوع را مطرح کرد که فاصله معناداری بین قیمت خودرو در کارخانه با بازار پیدا شده بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است خودروسازان از نوسانات اخیر بازار ارز سوء استفاده می‌کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرار بود در سال نخست 30 درصد تولیدات خودروهای جدید داخلی و در سال پنجم تمام تولید در داخل کشور انجام شود و هیچ قطعه‌ای وارد نشود، اظهار کرد: وزیر صنعت باید به اقدامات سایپا و ایران خودرو رسیدگی کند و خودرو باید ارزان و با کیفیت تولید شود، چرا که در حال حاضر خودروسازان می‌توانند 30 درصد قیمت خودرو را کاهش دهند و قطعه را به جای چند دست چرخاندن مستقیم به دست خودروساز برسانند.

وی تصریح کرد: خودروسازان در آذر 96 با دلار 3200 تومانی خودروهای جدید تولید کردند اما هیچ کدام از این خودروها را پیش فروش نکرده و یا به روز و به صورت نقدی نفروختند. سایپا حدود 60 هزار و ایران خودرو 30 هزار خودرو احتکار کرده اند.

قاضی پور تأکید کرد:  90 هزار خودروی احتکار شده باید روانه بازار شود تا بازار از این طریق اشباع شده و قیمت ها شکسته شود.

در ادامه این اظهار نظر، ایران خودرو و سایپا موضوع احتکار خودرو را تکذیب و اعلام کردند که نگهداری این تعداد خودرو نیازمند اجاره فضاهای گسترده ای است.

احتکار و تزریق قطره چکانی خودرو توسط خودروسازان موجب افزایش قیمت بازار شد

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با بیان اینکه فقدان نظارت کافی بر عملکرد خودروسازان موجب ایجاد چنین شرایط مطلوبی برای افزایش پی در پی قیمت توسط خودروسازان شده است، اظهار کرد: خودروسازان محصولاتشان را به بازار عرضه نمی‌کنند، به همین سبب بازار با کمبود خودرو مواجه می‌شود و کاهش عرضه، موجب افزایش قیمت خودرو در بازار می‌شود. البته  هم اکنون در بازار خودرو تقاضای زیادی برای خرید نبوده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، تصریح کرد: طی این سال‌ها بازار خودرو به صورت انحصاری در اختیار خودروسازان قرار گرفته است و به دلیل فقدان نظارت بر عملکرد خودروسازان، آنها به راحتی قیمت خودروها را افزایش داده و موجب ایجاد آشفتگی در بازار خودرو شده‌اند.

موتمنی با اشاره به تزریق قطره چکانی خودرو توسط ایران خودرو وسایپا به بازار می‌گوید: در خودروهای زیر 45 میلیون تومان اختلاف قیمت کارخانه با بازار به 7 میلیون تومان رسیده است.
از افزایش قیمت خودرو جلوگیری می‌کنیم

محمد شریعتمداری وزیر صنعت معدن و تجارت در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره افزایش قیمت خودرو گفت : افزایش دستمزدها و همچنین افزایش قیمت ارز از 3800 به 4200 بر واردات قطعات خارجی تاثیر داشته اما سعی می‌کنیم با افزایش بهره وری از بالا رفتن قیمتها جلوگیری کنیم .
محمود نوابی معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان  در رابطه با تزریق قطره‌چکانی خودرو به بازار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بر اساس آمار در بازرسی‌های صورت گرفته شرکت‌های خودرو سازی اقدام به احتکار خودرو نکرده‌اند و شواهدی دال بر این است که آنها اصلا نمی‌توانستند در انبارها و پارکینگ‌ها این ظرفیت خودرو را نگهداری کنند.

 وی افزود: در برخی موارد به دلیل اینکه یک قطعه خودرو در دسترس شرکت‌های خودرو ساز نبوده آنها مجبور شده‌اند تعدادی خودرو را در پارکینگ تا زمان رسیدن این قطعه نگهداری کنند.

 نوابی یادآور شد: برخی نمایندگی‌های خودرو دست به احتکار خودرو کرده بودند که بر اساس قوانین جدید نمی‌توانند این کار را انجام دهد.
شهرام میرآخورلو معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از مصرف کنندگان در تشریح مسائل عدم احتکار خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: جریان تولید خودرو به شکلی است که تیراژ تولیدات بالا بوده و  نمی‌توان با دیدن یک پارکینگ با تعداد خودروی بالا ادعا کنیم که کارخانه قصد احتکار داشته است.

 میرآخورلو افزود: دلیل کمبود خودرو در بازار وجود تقاضای کاذب به دلیل تشنجات ایجاد شده ازطرف برخی افراد است اما توزیع خودرو به درستی و همچون سابق صورت می‌گیرد.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از مصرف کنندگان تأکید کرد: در جهت سرو سامان دادن به بازار آشفته خودرو قانون، توزیع امانی خودرو به نمایندگان و عاملان خودرو را ممنوع کرد. همچنین فروش به صورت سبدی و کارتکس ممنوع شد و اگر کسی بخواهد قرارداد خودرو را به فروش برساند باید به صورت دست دوم خودرو را بفروشد.

 وی تصریح کرد: از طرف دیگر شرایط را به سمتی برده‌ایم که خریدار به محض خرید خودرو اسنادش را تحویل بگیرد تا نتواند از خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای بهره ببرد.

 میرآخورلو ادامه داد: هیچ انباری ظرفیت 990 هزار خودرو را ندارد و نماینده مجلسی که به اشتباه این موضوع را بیان کرده باید اطلاعات خود را افزایش دهد در صورتی که 90 هزار خودرو در ترنول یک کارخانه خودروسازی عدد بزرگی نیست که یک خودرو ساز بخواهد با احتکار آن به وجهه خود لطمه وارد کند.

 معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت بیان کرد: اکنون به سامانه فروش ایران خودرو و سایپا دسترسی  پیدا کردیم تا افرادی که به تعداد زیاد خودرو ثبت‌نام کرده‌اند را شناسایی کنیم و با آنها برخورد شود.

 میرآخورلو گفت: با وضع قوانین جدید در حوزه ثبت نام خودرو، شاهد کاهش قیمت‌ ها در روزهای گذشته بودیم و پیش‌بینی می‌کنیم در آینده قیمت خودرو سیر نزولی داشته باشد.

 وی در پایان تأکید کرد: ممنوعیت واردات در بازار خودرو اجرایی شده و اگر در چنین شرایطی شرکتی اعم از نمایندگی و یا شرکت‌های موازی، قصد پیش فروش و سرمایه‌گذاری بالاتر از یک ماه را داشته باشند، غیرقانونی بوده و مردم در صورت مشاهده با تخلف می‌بایست آن را گزارش دهند.



منبع: باشگاه خبرنگاران

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

کاهش قیمت خودرو در بازار محقق می‌شود؟!

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است