Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
معاون نظارت سازمان حمایت مصرف کنندگان:

مشکل در عرضه اسباب ایجاد حاشیه در بازار خودرو است

یکشنبه | ۱۳۹۶/۱۲/۰۶ - ۰۶:۴۴ | کد خبر: CP- ۵۲۹۱ | سرویس: قیمت خودرو
کارپرس:
معاون نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در مورد تأثیر محدودیت عرضه خودروسازان بر افزایش حاشیه قیمتی در بازار خودرو گفت: تغییرات قیمت بازار متأثر از تغییرات عرضه و تقاضا در بازار و تابع شرایط تأثیرگذار بر این دو مؤلفه است.
به گزارش کارپرس، وحید منایی معاون نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در واکنش به گزارش خبرگزاری فارس با عنوان «افزایش قیمت خودروهای داخلی/گرانی یک میلیونی پژو 405 و سمند» اظهار داشت: از اسفند سال 1391 با استناد به بند 5 ماده 58 مجموعه قوانین و مقررات اجرایی اصل 44 قانون اساسی، تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت، مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات(انحصاری) در هر مورد با رعایت مقررات مربوطه به عهده شورای رقابت است، به این ترتیب تنظیم دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو به شورای رقابت محول شده و بر این اساس، قیمت خودروهای تولید داخل توسط این شورا تعیین می‌شود.
 
وی افزود : در این ارتباط بررسی تغییرات قیمت با منشاء کارخانه و بازار نشان دهنده ثبات نسبی قیمت های کارخانه است، طوری که برخی تغییرات مشاهده شده در قیمت کارخانه مرتبط با مجوز تغییرات قیمت صادره از سوی شورای رقابت بوده و خودروسازان نسبت به رعایت مصوبات این شورا اقدام کرده‌اند.

منایی تصریح کرد : ولی تغییرات قیمت بازار متأثر از تغییرات عرضه و تقاضا در بازار و تابع شرایط تأثیرگذار بر این دو مؤلفه است.

وی خاطر نشان کرد : بررسی‌های به عمل آمده در مورد میزان تولید و عرضه شرکت ایران خودرو در 10 ماهه سال جاری حاکیاز افزایش 12.4 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است.

معاون نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدمات سازمان حمایت اضافه کرد: همچنین ایران خودرو به منظور کاهش التهاب بازار در روز ۲۱ بهمن نسبت به عرضه 11 هزار دستگاه خودرو در قالب فروش اقساطی اقدام کرده و دلیل متقنی مبنی بر کاهش عمدی و برنامه ریزی شده توسط شرکت‌های خودروساز وجود ندارد.

وی ادامه داد: تمام نمایندگان فروش شرکت‌های خودروساز کماکان موظف به عرضه خودرو با قیمت رسمی و مصوب شرکت ذی‌ربط بوده و موارد تخلف از طریق سامانه ارتباطی 124 و سازمان صنعت ، معدن و تجارت استانها قابل پیگیری است.

به گزارش فارس، همانطور که معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات سازمان حمایت تأکید کرده تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو بر عهده شورای رقابت است و خودروسازان بر این اساس نسبت به تعیین نرخ محصولاتشان اقدام می کنند، اما آنچه در گزارش فارس مورد تأکید قرار گرفته، نبود نظارت بر بازار خودرو و محدودیت عرضه خودرو از سوی خودروسازان است که در نتیجه باعث افزایش حاشیه قیمتی در بازار شده است.

البته در توضیح منایی نیز تأکید شده که تغییرات قیمت بازار متأثر از تغییرات عرضه و تقاضای خودرو در بازار و تابع شرایط تأثیرگذار بر این دو مؤلفه است. به این ترتیب آنچه در گزارش فارس مطرح شده از سوی معاون سازمان حمایت نیز پذیرفته شده است، چرا که عملکرد خودروسازان به عنوان مؤلفه‌ای مهم در عرضه و تقاضای خودرو در بازار تأثیرگذار است. در عین حال، هرچند منایی در توضیح خود افزایش ۱۲.۴ درصدی تولید و عرضه محصولات ایران خودرو طی ۱۰ ماهه امسال و همچنین فروش اقساطی ۱۱ هزار دستگاه خودرو در روز ۲۱ بهمن ماه را دلیلی برای کاهش التهاب بازار عنوان کرده اما اشاره‌ای به میزان افزایش تقاضای خرید خودرو طی این مدت نکرده و مشخص نیست این رشد عرضه خودرو تا چه حد پاسخگوی رشد تقاضا بوده است؟

در هر حال طبق قانون، نظارت بر بازار و قیمت خودرو جزء وظایف سازمان حمایت است که به نظر می‌رسد برای جلوگیری از تقویت حاشیه بازار و افزایش اختلاف قیمت کارخانه و بازار باید نظارت مناسبی از سوی این سازمان صورت گیرد.


منبع: خبرگزاری فارس

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

مشکل در عرضه اسباب ایجاد حاشیه در بازار خودرو است

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است