استادیار دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: به طور قطع برای هر مشکل نمی توان یک راهکار در نظر گرفت بلکه هر موضوع نیازمند یک راه حل خاص است و تصمیم گیری اخیر خودروسازان مبنی بر فروش با قیمت ۵ درصد پایین تر از حاشیه بازار ناشی از تلاطم هایی است که در بازار ایجاد شده و تبعات منفی به همراه دارد.
با توجه به جهش چشم گیر قیمت ارز و افزایش چند برابری قیمت نهاده های تولید گروه خودرو سازی سایپا قیمت جدید سراتو آپشنال 1600، سراتو آپشنال 2000، چانگانc35 و پراید 151 را به نمایندگی های خود اعلام کرد.
«سازمان حمایت مشغول کار کارشناسی روی قیمت خودرو است.» «قیمت جدید خودروها هفته آینده اعلام میشود.» در روزهایی که هم مشتریان و هم خودروسازان چشم انتظار تعیین تکلیف نهایی قیمتگذاری خودرو هستند، این دو جمله را بارها طی چند هفته گذشته از سوی مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت شنیدهایم؛ با این حال مشخص نیست «کار کارشناسی» چه زمانی تمام میشود و «هفته» موردنظر کی فرامیرسد.
وزیر صنعت با بیان اینکه قیمت جدید خودروهای پرفروش تا هفته آینده اعلام خواهد شد، گفت: هدف اصلی کاهش قیمت خودرو در بازار است؛ اما شرط آن افزایش تولید و عرضه است.
رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفت: مخالف افزایش ضابطه مند قیمت خودرو نیستیم اما سازمان تعزیرات براساس وظایف قانونی با افزایش هیجانی قیمت خودرو برخورد می کند.
سرپرست روابط عمومی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر افزایش متوسط ۷۰ درصدی قیمت خودروها را رد کرد و گفت: این اعداد و ارقام در حد گمانه زنی است و هنوز هیچ چیز قطعی نشده است.
ابوالفضل خلخالی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در خصوص علل افزایش قیمت خودرو گفت: نرخ ارز، تامین مواد اولیه و گپ قیمتی میان بازار آزاد و کارخانه مهمترین موارد تعیین کننده قیمت خودرو است.
با در نظر داشتن این موضوع که این سازمان تنها مرجع کارشناسی و تخصصی قیمتگذاری کالا و خدمات در کشور است کلیه مراجع قیمتگذاری قانونی در ارائه قیمت مکلف به اخذ نظر کارشناسی این سازمان خواهند بود.