وی با بیان این که مشکل فعلی خودروسازان با افزایش بهرهوری قابل حل نیست، گفت: گاهی افزایش قیمت به صورت آرام رخ میدهد و امکان این وجود دارد که شرکتها با افزایش بهرهوری مشکلاتشان را حل کنند اما جهش قیمت در ماههای گذشته به صورت یک آشفتگی بزرگ در اقتصاد ایران نمایان شد و شرکتها فرصت افزایش بهرهوری نداشتند.
این کارشناس خودرو اضافه کرد: افزایش قیمت تمام شده کالا برای خودروسازان فارغ از نوع مدیریت داخلی آنها است چرا که با وجود شرایط فعلی هر نوع مدیریتی با چالش مواجه میشد.
زاوه با تاکید بر این که در روند توزیع خودرو رانت وجود دارد، خاطرنشان کرد: این رانت مانند رانت دلار 4200تومانی و سایر نرخ ارز است با این تفاوت که در موضوع خودرو تامین کننده رانت، جیب مردم و سهامداران شرکتهای خودروسازی هستند.
او با بیان این که در نهایت قیمت فروش را خریدار تعیین میکند، افزود: فارغ از تصمیم شورای رقابت و دولت در خصوص قیمت خودرو، این خریدار است که قیمت نهایی را تعیین میکند و در حال حاضر چند سالی است که قیمت بازار دو برابر کارخانه است و اصرار بر این که پراید 20میلیون است منجر به باور مردم و آرامش بازار نمیشود.
زاوه درمورد شائبههای موجود مبنی بر این که علت عدم عرضه کافی خودرو به بازار تمایل خودروسازان به افزایش بیشتر قیمت است، اظهار کرد: مدیران عامل شرکتهای خودروسازی حتی خصوصیها، کارمند آن شرکتها هستند و تا کنون یک مورد هم نبوده که این مدیران عامل به دلیل سود شرکت تشویق یا برای ضرر آن تنبیه شده باشند، به همین خاطر نمیتوان گفت خوودروهای موجود در انبار به دلیل افزایش قیمت ذخیره شدهاند بلکه با وجود خندهدار بودن موضوع اما باید گفت دلیل عمده عدم عرضه خودرو به بازار، کمبود قطعه است.
منبع: اقتصاد آنلاین
با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید
عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان