Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

بی‌اطلاعی قطعه‌سازان از اجرای کد شناسا!

چهارشنبه | ۱۳۹۶/۱۱/۱۸ - ۰۷:۵۴ | کد خبر: CP- ۵۱۰۹ | سرویس: قطعه سازی
کارپرس:
درحالی‌که بسیاری از مصرف‌کنندگان از خرید قطعات بی‌کیفیت و قاچاق آسیب‌های مالی دیده‌اند اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی به‌دنبال راهکاری برای کاهش حجم این قطعات است.
به گزارش کارپرس، این در حالی‌است که طرح‌هایی در گذشته اجرا شد که در میانه راه از ادامه بازماندند زیرا تدابیر لازم پشت این پروژه‌ها وجود نداشت. در ادامه این امر نصب برچسب‌هایی با نام کد شناسا دوباره مطرح شد که به‌شکل آزمایشی از نیمه دوم سال گذشته آغاز به‌کار کرد؛ طرحی با روند به شدت کُند.

علی‌اکبر بخشی‌زاده، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی پیش‌تر  از آسیب‌شناسی پروژه همزمان با اجرا خبر داد تا کار با مشکلات کمتری ادامه پیدا کند.

تعداد محدود قطعات نشان‌دار

اکنون بیش از یک سال از اجرای آزمایشی این طرح می‌گذرد و برای پیگیری موضوع سراغ سیدمهدی کاظمی، عضو هیات‌مدیره اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی رفتیم. وی درباره روند این طرح به تشکیل شرکت شناسا اشاره کرد و گفت: پیشرفت‌های خوبی انجام و جلساتی بین اتحادیه و هیات‌مدیره شرکت شناسا برگزار شده است. به‌طور تقریبی از اوایل سال گذشته حدود یک میلیون قطعه شناسایی و کد شناسا روی آنها نصب شد که این آمار در سال ۹۶ به یک‌میلیون و ۷۰۰هزار برچسب افزایش یافت. وی افزود: به‌این‌ترتیب در این فاصله برخی قطعات باکیفیت شناسایی و دارای کد شناسا در بازار لوازم یدکی کشور شدند.

البته این تعداد قطعه از فروشگاه‌هایی که صاحبان آنها عضو شرکت هستند، شناسایی و دارای کد شد. این فعال بازار لوازم یدکی در ادامه به قطعات خودروهای سنگین اشاره کرد و گفت: بیشتر این قطعات مربوط به کشنده‌ها (کامیون و اتوبوس و... ) و بخشی نیز مربوط به خودروهای سواری مانند پراید و پژو بوده است. با پیش‌بینی‌هایی که شد، قرار است این تعداد تا پایان سال به ۲میلیون برسد و سال آینده نیز برای ۵میلیون قطعه هدف‌گذاری شده است.

ادامه فعالیت کد شناسا بدون اطلاع‌رسانی دقیق

کاظمی درباره وضعیت کالاهای بی‌کیفیت و قاچاق موجود در بازار نیز توضیح داد: با توجه به پیگیری‌هایی که از سوی اتحادیه در حال انجام است امیدواریم این آمار روزبه‌روز کاهش یابد.او گفت: اتحادیه هر دو هفته یک بار کلاس‌های آموزشی برای اعضا برگزارمی‌کند و آموزش‌های لازم را درباره قطعات بی‌کیفیت و قاچاق ارائه می‌دهد همچنین اطلاعات کافی درباره سایر مسائل صنفی مانند گران‌فروشی، بیمه، مالیات و... در اختیار اعضا قرار می‌گیرد. این امر ضمن آموزش به افراد باعث می‌شود در ارتباطات مستقیم این گروه آموخته‌های خود را به سایر همکاران نیز در بازار منتقل کنند.این فعال بازار قطعات عنوان کرد: اعضای قدیمی اتحادیه کمتر در کلاس‌های آموزشی شرکت می‌کنند اما به‌مرور زمان به ضرورت یک سلسله از اطلاعات را دریافت خواهند کرد.او گفت: اتحادیه مکان بزرگی در اختیار ندارد تا تعداد بیشتری را به حضور در این کلاس‌های آموزشی ترغیب کند بنابراین ناگزیر است به‌وسیله تلگرام، پیامک و نیز برگزاری محدود این کلاس‌ها افراد را از فروش این قطعات بی‌کیفیت منع کند.

کاظمی در ادامه تاکید کرد: اما به‌طور قطع با همه‌گیر شدن کد شناسا از حجم قطعات بی‌کیفیت و نیز قاچاق کاسته می‌شود و هدف همگانی کردن آن است. این روزنامه برای تکمیل گزارش درباره روند نصب کد شناسا در سایر استان‌ها با برخی از انجمن‌های قطعه‌سازی کشور تماس گرفت و آنها از چنین طرحی اظهار بی‌اطلاعی کردند. ابراهیم احمدی، رئیس انجمن قطعه‌سازی اصفهان گفت: بیشتر قطعه‌سازان فعال این استان برای خط تولید خودروسازان تامین قطعه دارند و بنابراین قطعات بی‌کیفیت برای آنها نمی‌تواند وجود داشته باشد.وی در پاسخ به این پرسش که آیا بازار لوازم یدکی اصفهان با مشکل قطعات قاچاق و بی‌کیفیت روبه‌رو نیست، گفت: محصولات بی‌کیفیت مشکلی همه‌گیر است اما تا امروز اطلاعی از اجرای این طرح به انجمن نرسیده و درنتیجه قطعه‌سازان این استان از چنین مسئله‌ای آگاهی ندارند.

در ادامه این روزنامه، تماسی با انجمن قطعه‌سازان مشهد داشت و در این‌باره محمدمهدی شکورزاده نیز ضمن بی‌اطلاعی از این طرح گفت: تاکنون این امر ازسوی اتحادیه اطلاع‌رسانی همگانی نشده است. بابک کریم‌خان، رئیس انجمن قطعات خودرویی استان کرمانشاه نیز از اجرای طرح شناسا اظهار بی‌اطلاعی کرد و کاربرد آن‌را جویا شد و پس از توضیح گفت: قاچاق و کالاهای بی‌کیفیت موضوع عمومی در بازار قطعات است اما درباره کد شناسا فرد یا نهادی اطلاع‌رسانی نداشته‌اند و از قطعه‌سازان خواسته نشده به‌دنبال این نوع برچسب‌ها برای محصولات خود بروند.

شرکت شناسا با کمترین اعضا

 یکی از ضعف‌های اقدامات اجرایی، اطلاع‌رسانی نامناسب است. شاید یکی از دلایلی که باعث می‌شود برنامه‌ها روند مستمر نداشته و به نتیجه مطلوب نرسند همین امر باشد. کاظمی در پاسخ به این پرسش که تعداد اعضای شرکت شناسا چند نفر است؟ گفت: این شرکت نزدیک به ۱۳۰ عضو دارد و از این تعداد بخشی تولیدکننده و بخشی نیز واردکننده هستند. به‌این‌ترتیب قطعات تولیدی یا وارداتی این اعضا با تایید کیفیت ازسوی کارشناسان امر کد شناسا دریافت کردند. ۱۳۰ عضو در مقابل یک‌هزار و ۲۰۰ تولیدکننده فعال در صنعت قطعه و نیز شرکت‌های بازرگانی بسیاری که در بخش قطعات لوازم یدکی وسایل نقلیه فعالیت دارند آماری بسیار ناچیز است.

او در این‌باره گفت: تا امروز این شرکت درگیر امور حقوقی و قانونی خود بوده و دریافت مجوز، لوگو و... زمان‌بر است بنابراین باید فرصت داد. وی افزود: امروز که امور قانونی و حقوقی به سرانجام رسیده فعالیت‌ها باید به‌شکل گسترده‌تر ادامه یابد.کاظمی درباره ماهیت شرکت شناسا نیز توضیح داد: اعضای هیات‌مدیره شرکت شناسا با حضور ۲ نفر از اعضای هیات‌مدیره اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی و ۵ نفر از سایر اعضای این شرکت تشکیل شد. شرکت شناسا حدود ۵ سال پیش نام‌نویسی اعضا را آغاز کرد و بیش از ۳۰ نفر اعلام آمادگی برای عضویت کردند و از بین این تعداد هیات‌مدیره تعیین شد. هیات‌مدیره فعالیت خود را آغاز کرد و امروز تعداد اعضا به ۱۳۰ نفر رسیده است.

او از همه‌گیر شدن آن در آینده نزدیک خبر داد و گفت: چنین طرحی قرار است کل صنف را پوشش دهد و این امر مستلزم بیشتر شدن همکاری‌هاست. کاظمی خاطرنشان کرد: اتحادیه در جریان تمام تصمیم‌های شرکت قرار دارد و اگر نیاز به حمایت باشد پشتیبانی لازم را انجام می‌دهد. اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی تلاش دارد شرکت شناسا را که در حال خدمات‌دهی به مصرف‌کنندگان است به مردم معرفی کند.

سخن آخر

«مراقب گریس‌های تقلبی باشید» تیتر یکی از خبرهاست که برای حدود یک ماه پیش است. خبرهایی از این دست زیاد شنیده می‌شود و گویا کد شناسا و برچسب‌های معرفی کالاهای باکیفیت از بی‌کیفیت هنوز نتوانسته از پس حجم بالای این محصولات در بازار لوازم یدکی کشور برآید. البته بخشی از این امر مربوط به بی‌اطلاعی سازندگان و واردکنندگان قطعات است که شاید دلیل این ناآگاهی نیز به ضعف شرکت شناسا برای پاسخگویی به آمار بیشتر بازگردد. به هر روی باید منتظر بود و مانند بسیاری از برنامه‌ها دید کد شناسا عاقبت به‌خیر می‌شود یا در نیمه‌راه از ادامه فعالیت بازمی‌ماند.



منبع: اقتصاد آنلاین

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

بی‌اطلاعی قطعه‌سازان از اجرای کد شناسا!

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است