Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
در نشست انجمن قطعه سازان استان تهران مطرح شد؛

بروز رسانی قرارداد قطعه سازان با خودروسازان ضروری است

پنج شنبه | ۱۳۹۸/۰۴/۲۷ - ۰۸:۴۴ | کد خبر: CP- ۱۱۴۳۸ | سرویس: قطعه سازی
کارپرس:
در نشست انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان استان تهران، اعضا بر به روز رسانی قراردادها با خودروسازان و حل مشکل نقدینگی تاکید کرده و اعلام کردند که علاوه بر مشکل تحریم با مشکل تحریم های داخلی از سوی پتروشیمی ها و فولادی ها رو به رو هستیم، ضمن اینکه شرایط فضای کسب و کار بسیار نامساعد است و باید مالیات چیزی را پرداخت کنیم که هنوز از خودروساز دریافت نکرده ایم.
به گزارش کارپرس، سمانه برمخ شاد؛ محمدرضا نجفی منش؛ رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان استان تهران، درباره آخرین وضعیت پرداخت 7500 میلیارد تومان به قطعه سازان اظهار کرد: فراکسیون پیگیری در مجلس ایجاد شده و طی چند روز گذشته در جلسه ای با حضور قائم مقام بانک مرکزی و اعضای انجمن قطعه سازان این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه قطعه سازان به دنبال دریافت مبالغ به صورت ریالی و بازپرداخت ریالی هستند، گفت: اگر 844 میلیون یورو که وعده داده شده بود پرداخت می‌شد با کسری قطعات و خودروهای کف کارخانه روبه رو نمی‌شدیم.

نجفی منش در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پرداخت این مبلغ موجب افزایش تورم نمی‌شود؟ تصریح کرد: هر روز بیش از هزار میلیارد تومان از سوی بانک مرکزی به نقدینگی کشور افزوده می‌شود و پرداخت ریالی این رقم ارزی، معادل یک هفته افزایش نقدینگی کشور است.

رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان با اشاره به اینکه پیشنهاد می‌شود یکی از دو خودروسازی کشور به یک کنسرسیوم قطعه سازی یا شرکت سرمایه گذاری متشکل از قطعه سازان واگذار شود، اضافه کرد: چنانچه این روش واگذاری موفقیت آمیز بود می‌توان خودروسازی دیگر را نیز با این روش واگذار کرد.

وی همچنین به آغاز تولید پژو 301 اشاره و تاکید کرد: پروژه راه اندازی خط تولید آزمایشی پژو 301 در سال‌های گذشته و پس از برجام سرمایه گذاری شده بود و بسیاری از قطعه سازان هم در این پروژه مشارکت داشتند.

قرارداد خودروسازان با قطعه سازان به روز شود

امیرحسین جلالی، نایب رییس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان استان تهران نیز با اشاره به اینکه باید بررسی کنیم که چه میزان از مشکلاتی که در حال حاضر در صنعت قطعه سازی داریم به تحریم‌ها بر می‌گردد، اظهار کرد: در شرایط فعلی بزرگترین مشکل فضای کسب و کار است که به روابط قطعه سازان با خودروسازان برمی‌گردد.

وی دلیل این مشکل را قراردادهای موجود با خودروسازان دانست و تاکید کرد: این قراردادها مربوط به 1 سال پیش است که باید مفاد آن عوض شود، به عنوان مثال میزان در مورد نقص و یا مشکلاتی که برای قطعات پیش می‌آید جریمه‌هایی که برای قطعه سازان در نظر گرفته در برخی موارد 7 برابر است اما زمانی که نوبت به زمان پرداخت مطالبات قطعه سازان می‌رسد با کلاف سردرگمی روبه رو می‌شویم.

جلالی ادامه داد: اگر مشکل مطالبات قطعه سازان حل شود و قراردادها به روز شوند ما می‌توانیم قطعه‌ها را به موقع تحویل دهیم و مشکل خودروهای کف کارخانه‌ها حل می‌شود.

نایب رییس انجمن قطعه سازان درباره تامین قطعات پژو 301 و انتخاب قطعه سازان برای همکاری در این پروژه خاطرنشان کرد: ممکن است ایران خودرو بر اساس شناختی که از فعالیت قطعه سازان دارد گزینشی عمل کرده باشد.

در ادامه این نشست خبری بهروز حبیبی، عضو هیأت مدیره کروز در پاسخ به سوالی درباره تامین قطعات تاکید کرد: هلدینگ کروز در تولید قطعا ‌هایتک پیشور است، و ما در حال حاضر هیچ مشکلی به جز تامین نقدینگی نداریم.

وی افزود: پروسه خرید مواد اولیه و خرید قطعات اولیه تا حدودی زمان بر است و اینگونه نیست که به محض تامین نقدینگی بتوانیم قطعات را تامین کنیم.

نقدینگی تامین نشود، صنعت قطعه سازی از بین می‌رود

جمال کاظمینی، عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان نیز گفت:وضعیت قطعه سازان بسیار نامناسب است و علت اصلی آن عدم دریافت مطالبات از خودروسازان است.

وی با اشاره به اینکه البته در وضعیت ایجاد شده فقط خودروسازان مقصر نیستند، اضافه کرد: بحران‌های اقتصادی ایجاد شده موجب شده تا خودروسازان هم با مشکلاتی روبه رو شوند.

عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان به لزوم حمایت دولت از صنعت قطعه و خودرو اشاره و تصریح کرد: دولت باید با تزریق وجوه به قطعه سازان و خودروسازان به ادامه حیات این صنعت کمک کند در غیر این صورت با ادامه این روند این صنعت بیش از 2 تا 4 ماه نمی‌تواند به فعالیت بپردازد.

به شرط تامین نقدینگی توان داخلی سازی داریم

در این نشست خبری وطنی، عضو هیأت مدیره رایزکو با اشاره به اینکه توانایی داخلی سازی قطعات را به شرط تامین نقدینگی داریم، اظهار کرد: قیمت قراردادهای خودروسازان و قطعه سازان باید به روز شود چرا که در حال حاضر با قیمت سال‌های 96 و 97 محصولات را تولید می‌کنیم و تعهدات ارزی زیادی برای ما ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از قطعه سازان مشمول ماده 142 خواهند شد چرا که زیان مضاعفی را متحمل می‌شوند، تاکید کرد: ما می‌خواهیم پای کارمان بایستیم و معتقدیم نیروی انسانی خوبی داریم که باید قدر بدانیم.

بهرام طیبی از دیگر قطعه سازان حاضر در این نشست خبری با اشاره به اینکه بیش از تحریم‌های خارجی با مشکل تحریم‌های داخلی روبه رو هستیم، تصریح کرد: تامین مواد اولیه از پتروشیمی‌ها و فولاد مبارکه نفس ما را بریده است، در گذشته امکان خرید اعتباری داشتیم اما در حال حاضر فقط باید نقدی خرید کنیم ضمن اینکه قیمت مواد شیمیایی چند برابر شده است.



منبع: اقتصاد آنلاین

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

بروز رسانی قرارداد قطعه سازان با خودروسازان ضروری است

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است