چهارمین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل پس از تاخیر هشت ماهه، چهارشنبه گذشته برگزار شد. در این مراسم نیز همچون سه میز دیگر، قراردادهایی بین خودروسازان و بخش خصوصی رد و بدل و میزان صرفهجویی ارزی هم با بوق و کرنا اعلام شد.
به اعتقاد دبیر انجمن همگن قطعهسازی، باتوجه به افزایش قیمت تمامی نهادههای تولید و همچنان دستوری بودن قیمتگذاری خودرو، خودروسازان نیز نمیتوانند به درستی قیمت قردادها را سریعا افزایش دهند؛ بنابراین قطعهسازان به نوعی ازسوی زنجیره تامین و درحقیقت مردم، بهدلیل فاصله زیاد قیمتی کارخانه و بازار قربانیان اصلی قیمتگذاریهای دستوری هستند.
یک فعال صنعت قطعه با انتقاد از ثبات قیمت قطعه گفت: نرخ دلار حدود ۸۰درصد افزایش یافته این در حالی است که ما همچنان قطعات را با قیمت ۱۱هزار تومان میفروشیم و این کار زیان هنگفتی برای ما به همراه دارد.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان با بیان اینکه اگر خودروسازان قیمت خرید را تعدیل نکنند، فعالیت برای قطعه سازان غیرممکن خواهد بود، گفت: امروز قطعه سازان برسر دوراهی ضرر و زیان هستند و در این رابطه باید حمایتهای لازم از تولیدکنندگان این بخش صورت گیرد.
در پی کشف قطعات تقلبی در بستهبندیهای مجعول و شبیهسازی شده با قطعات لوازم یدکی ایرانخودرو، شرکت خدمات پس از فروش ایرانخودرو (ایساکو) با همکاری مراجع قضایی وارد عمل شده و با شناسایی و معرفی کارگاهها و سازندگان مذکور، دست شیادان را از بازار کوتاه کرد.
یک فعال صنعت قطعه، کیفیت را حلقه مفقوده صنعت خودروسازی دانست و گفت: راهکارهای قدیمی دیگر جوابگوی صنعت خودرو نیست و خون جدیدی باید به این صنعت تزریق شود.
رییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی از پیشنهاد افزایش ۳۰درصدی قیمت قطعات به صورت علیالحساب خبر داد و گفت: با توجه به رشد نرخ ارز و مواد اولیه و نیز کمبود نقدینگی، اگر قیمت قطعات افزایش نیابد احتمال توقف خطوط تولید این صنعت وجود دارد.
کاهش عرضه و ضعف نظارت بر فروش انواع لوازم و قطعات یدکی خودرو موجب رشد بیرویه قیمت این اقلام از ابتدای امسال نسبت به شب عید شده است، بهنحوی که نرخ برخی قطعات یدکی و مصرفی خودروهای کار تا ۱۰۰درصد افزایش یافته و میزان افزایش قیمت قطعات یدکی خودروهای پرتیراژ مصرفی نیز لحظهای و بر مبنای نرخ روز تعیین میشود.
سال جاری با عنوان سال "جهش تولید" اما با مشکلاتی مانند کرونا، تورم، رکود اقتصادی و... که هنوز هم گریبان گیر اقتصاد کشور است، آغاز شد. شرکت صنایع تولیدی کروز امسال با وجود مشکلات کسب و کارها، جهت تحقق سهم خود در جهش تولید ملی، افزایش تولید و اشتغال را در صنعت قطعه سازی خودرو دارا بوده و بدین منظور در این بازه ی سه ماهه ۲۵۰ نفر نیروی انسانی به خانواده ۱۲هزار نفری خود افزود.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعهسازی از افت غیرقابل انتظار تیراژ قطعه خبر داد و گفت: هشدار میدهیم که اگر روند فعلی ادامه یابد شاهد افزایش تعداد خودروهای ناقص کف کارخانه خواهیم بود.
از ابتدای سال ۱۳۹۹ خودروسازان ملزم به رعایت استاندارد آلایندگی یورو ۵ در محصولات خود بودند، این در حالیست که هنوز موفق به ارتقای خودروهای داخلی به این استاندارد نشده و درخواست تعویق آن را دارند. سازمان حفاظت محیط زیست نیز کماکان بر اجرای استاندارد آلایندگی یورو ۵ تاکید دارد و کروز با تولید قطعات با کیفیت امکان کسب این استاندارد را برای خودروسازان فراهم کرده است.