مدیرکل منطقه آزاد و ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از ترخیص تعدادی از قطعات کلیدی لازم برای خودروسازان که از فرودگاه امام وارد شده بود، خبر داد.
شرکت توسعه قوای محرکه تیوان به عنوان بزرگترین کارخانه تولید موتور در کشور با توجه به چالش کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودروها توانسته ساخت موتورهای خودرو را مطابق با آخرین استانداردهای جهانی آلایندگی و کیفیت، به دست متخصصان بومی آغاز کند.
شرکت کروز یکی از قطعه سازان بزرگ کشور است در طول ۳۸ سال اخیراست. شاید در ابتدا تاسیس این کارخانه به ذهن کسی نمیرسید که این شرکت بتواند با گذشت مدت زمان کوتاهی به نقش آفرینی مثبت در بازار خودرو رو آورد.
خودروسازان با افزایش قیمت در قراردادهای قطعهسازها موافقت کردند
با اعلام خودروسازان مبنیبر تعدیل قیمت قطعات، افزایش قیمت خودروهای داخلی نیز در هفتههای آتی به نوعی قطعی شد و شورای رقابت به احتمال فراوان مجوزی جدید در این مورد برای ایران خودرو و سایپا صادر خواهد کرد. قطعهسازان مدتهاست با اعلام اینکه مبنای قراردادهایشان با خودروسازان با ارز ۹ تا ۱۱ هزار تومانی بوده، خواستار افزایش قیمت قطعات تولیدی هستند.
طی نشست مشترک دو انجمن قطعهسای کشور، قرار شد تا کمیتههای مشترک در شش محور تشکیل شود؛ این همافزایی توان انجمنهای قطعهسازی با هدف مقابله با چالشها و مشکلات صنعت قطعه سازی کشور خواهد بود.
دبیر انجمن قطعهسازان همگن در گفتگویی مطرح کرد: در بحث قطعات یدکی ما دو معضل داریم اول اینکه قیمتها بالا رفته و قطعات باکیفیت و بااصالت گران شده و دیگری زمینه ورود قطعات هندی و چینی باکیفیت نازل که بیشتر آنها بهصورت قاچاق وارد میشوند، افزایش پیدا کرده است
شرکت «ایسکرا اتو الکتریک» تولیدکننده دو گروه از قطعات خودرو (استارت و دینام)، به دنبال افزایش سهم خود در بازار است و دستیابی به سهم ۶۰ درصدی بازار در سال از اهداف مورد نظر شرکت برشمرده میشود، این درحالی است که سهم ایسکرا از بازار طی سال گذشته ۴۰ درصد بود.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت دستور تشکیل کمیته تخصیص ارز قطعهسازان برای قطعهسازان را صادر کرد تا نیاز این گروه از طریق ارز حاصله از صادرات صنایع معدنی تامین شود.
چهارمین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل پس از تاخیر هشت ماهه، چهارشنبه گذشته برگزار شد. در این مراسم نیز همچون سه میز دیگر، قراردادهایی بین خودروسازان و بخش خصوصی رد و بدل و میزان صرفهجویی ارزی هم با بوق و کرنا اعلام شد.
به اعتقاد دبیر انجمن همگن قطعهسازی، باتوجه به افزایش قیمت تمامی نهادههای تولید و همچنان دستوری بودن قیمتگذاری خودرو، خودروسازان نیز نمیتوانند به درستی قیمت قردادها را سریعا افزایش دهند؛ بنابراین قطعهسازان به نوعی ازسوی زنجیره تامین و درحقیقت مردم، بهدلیل فاصله زیاد قیمتی کارخانه و بازار قربانیان اصلی قیمتگذاریهای دستوری هستند.
یک فعال صنعت قطعه با انتقاد از ثبات قیمت قطعه گفت: نرخ دلار حدود ۸۰درصد افزایش یافته این در حالی است که ما همچنان قطعات را با قیمت ۱۱هزار تومان میفروشیم و این کار زیان هنگفتی برای ما به همراه دارد.