Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
هشدار!

روکش صندلی خوردو ایربک ها را فلج می کند!

سه شنبه | ۱۳۹۷/۱۱/۲۳ - ۱۴:۵۰ | کد خبر: CP- ۹۸۴۸ | سرویس: دانستنیهای خودرویی
کارپرس:
در بسیاری از موارد راننده بدون در نظر گرفتن موارد ایمنی اقدام به کشیدن روکش صندلی برای خودروی خود می کند اما غافل از این که در هنگام تصادف و باز شدن ایربک های جانبی امکان بروز هر اتفاقی وجود دارد جز درست عمل کردن کیسه های هوای صندلی!
به گزارش کارپرس، عدم امکان سفارش گذاری خودروها بر اساس سلیقه شخصی و از سویی اشتیاق مشتریان ایرانی به تجهیزات مختلف خودرو، باعث شده بازار لوازم جانبی خودرو همیشه داغ باشد و محصولات جدیدی نیز برای خودروهای مختلف معرفی شود.

به طور کلی در کشورهایی که خودروها با سختی بیش تر در اختیار مشتریان قرار می گیرند، حساسیت افراد نسبت به خودروی شان بیش تر می شود. همین مسئله دلیلی است بر این که گاهی نگه داری از خودرو، اضافه کردن برخی آپشن ها، تغییر در برخی ویژگی های خودرو بیش تر دیده شود. اما در بسیاری از مواقع تغییرهای مورد پسند مالکان خودرو تنها زیبایی ظاهری دارد و گاه صدمه های جدی به خودروها وارد می کند.

car rokesh 11 23 1

از سویی عدم امکان سفارشی سازی خودروها در کارخانه، یکی از عواملی است که در چند سال گذشته، حتا تغییرهای جزیی در ویژگی های خودرو، به یک امر عادی در میان مشتریان تبدیل شده است. یکی از این تغییرهای رایج و جزیی، تغییر تریم داخلی خودرو است.

در بحث خودروهای وارداتی هم بیش تر شرکت ها به سراغ تریم داخلی پرفروش تر می روند و تمام تنوع تودوزی و تریم داخلی را وارد ایران نمی کنند. همین مسئله باعث شده بسیاری از مشتریان پس از تحویل خودرو به بازار لوازم جانبی مراجعه کنند و روکش های چرمی، پارچه ای، ترکیبی و یا چند رنگ را روی خودروی خود نصب کنند.

امروز شاهد هستیم که تنوع روکش های صندلی بسیار زیاد شده و از سویی تولیدکنندگان بیش تری در این زمینه با هم رقابت می کنند. این رقابت در بازار روکش های صندلی نیز باعث شده مشتریان بتوانند با هزینه های متفاوت کیفیت های گوناگونی را برای انتخاب داشته باشند.

car rokesh 11 23 2

اما نبود آگاهی از مسائل فنی خودرو و عدم شناخت کافی می تواند باعث شود حتی روکش صندلی هم بلای جان سرنشینان برخی خودروها شود. شاید این جمله برای بسیاری بی ربط به نظر برسد و نتوانند ارتباط میان ایمنی و روکش صندلی که به عنوان وسیله ای تزیینی شناخته می شود را درک نمایند. پرسش این است؛
چه گونه روکش صندلی می تواند جان سرنشینان را به خطر اندازد؟

اگر خودرویی تنها به دو کیسه هوا مجهز باشد، بدیهی است که این سطح از ایمنی روی غربیلک فرمان و داشبورد خودرو تعبیه شده تا راننده و سرنشین خودرو هنگام تصادف از رو به رو آسیب جدی نبینند. در چنین خودروهایی که تنها به دو کیسه هوا مجهز هستند، روکش صندلی هیچ مشکلی از نظر ایمنی ندارد و مالک خودرو می تواند بر اساس سلیقه خود رفتار نماید.

 

اما هنگامی که خودرویی به چهار کیسه هوا و یا بیش تر مجهز می شود، این جاست که روکش صندلی می تواند مداخله در ایمنی خودرو داشته باشد. اگر دقت کرده باشید، خودروهای دارای چهار کیسه هوا مانند رنو کپچر، جک S5 اتوماتیک، پژو ۳۰۱، فاو بسترن B50F، دنا پلاس، چری تیگو ۵، دانگ فنگ H30 کراس، چانگان CS35 و… افزون بر کیسه هوای روی فرمان و داشبورد، به دو کیسه هوای کناری نیز مجهز هستند. کیسه های هوای کناری بر روی ستون صندلی های جلو نصب می شوند و وظیفه دارند هنگام واژگونی یا ضربه از کنار، از آسیب های جدی به کتف، سر و قفسه سینه سرنشینان جلو، جلوگیری کنند.

car rokesh 11 23 3
خودروهای دارای شش کیسه هوا، افزون بر این موارد به دو کیسه هوای پرده ای هم مجهز هستند که ارتباطی به بحث مداخله روکش صندلی در ایمنی ندارند. اما خودروهایی مانند فولکس واگن پاسات، تویوتا کمری، تویوتا آریون، لکسوس ES، لکسوس GS و… افزون بر این موارد به کیسه هوای کناری سرنشینان عقب نیز مجهز هستند که این دو کیسه هوا در پشتی صندلی عقب نصب شده است.

بسیاری فکر می کنند کیسه های هوای کناری جلو و عقب مانند کیسه های هوای پرده ای در ستون های خودرو نصب شده اند و هنگام حادثه از روی قاب ستون B و C باز می شوند اما این باور اشتباه است، در اصل کیسه های هوای کناری جلو و عقب از درون پشتی صندلی ها باز می شوند. به همین دلیل در خودروهای دارای این آپشن، نشان Airbag یا SRS Airbag روی صندلی ها حک می شود. توجه داشته باشید که اگر این نشان روی ستون های A، B و C نصب شده باشد، نماد کیسه هوای پرده ای هستند و نشان Airbag خبر از ایمن بودن آن منطقه در برابر ضربه است و در اصل، کیسه هوای پرده ای از ستون افقی سقف به سمت پایین و روی ستون ها و شیشه های کناری باز می شود.

 

هنگامی که شما برای خودروی دارای کیسه هوای کناری خود روکش صندلی می خرید و آن را نصب می نمایید، در اصل امکان باز شدن این آپشن ایمنی را از بین می برید. در تصادف های مختلف بارها دیده شده خودروهای دارای کیسه هوای کناری و روکش صندلی، نتوانسته اند ایمنی کامل خود را نشان دهند زیرا کیسه هوای کناری در مرحله اول، پارچه یا چرم اصلی صندلی را پاره می کند و در کسری از ثانیه باد می شود. بنابراین وقتی در پیش روی کیسه هوا، روکش صندلی دوم وجود دارد، امکان عبور از آن را پیدا نمی کند و به جای محافظت از سرنشینان، گاهی دیده شده داخل روکش صندلی به سمت کمر راننده و شاگرد رفته و آن ها را به سمت جلو پرتاب کرده است. در اصل این اتفاق در تصادف باعث آسیب های جدی سرنشینان می شود.

برخی از فروشندگان روکش صندلی ادعا می کنند که اصول ایمنی را رعایت می کنند و کیسه های هوای کناری می توانند به راحتی در زمان تصادف از روکش های آن ها بیرون آیند. حتی برخی از تولیدکنندگان روکش های صندلی، بدون هیچ علم و تاییده ای، نشان Airbag را روی روکش پشتی صندلی ها حک می کنند و با این کار سعی دارند نظر مشتریان را جلب نمایند.

در نظر داشته باشید تنها در صورتی روکش های صندلی می توانند برای خودروهای دارای کیسه هوای کناری اختلال ایجاد نکنند که در بخش باز شدن کیسه هوا، فضایی کامل را باز نگه دارند و به عبارت ساده، روی ستون پشتی صندلی که به سمت بیرون خودرو است، هیچ پارچه یا چرمی به کار نرفته باشند.


منبع: عصرایران

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

روکش صندلی خوردو ایربک ها را فلج می کند!

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است