Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
نیم نگاه؛

درباره ی چپ کردن خودرو بیشتر بدانید!

یکشنبه | ۱۳۹۷/۰۲/۰۲ - ۰۸:۰۵ | کد خبر: CP- ۶۰۹۸ | سرویس: دانستنیهای خودرویی
کارپرس:
انجام حركات خطرناك با اتومبيل از ده‌ها سال قبل تاكنون مورد توجه مخاطبان فيلم‌ها بوده است. اما واژگون‌شدن اتومبيل هميشه يكي از هيجان‌انگيزترين صحنه‌هاي فيلم‌ها است كه سعي مي‌كنيم تماشاي آن را از دست ندهيم.
به گزارش کارپرس، حتي بسياري از شهروندان متمدن هم هنگام مشاهده اتومبيلي كه پس از تصادف در اتوبان يا جاده واژگون شده است، براي لحظه‌اي آن را تماشا مي‌كنند. اين‌طور مي‌توان گفت كه اتومبيل وقتي از حالت راه رفتن بر روي چهارچرخ خود خارج بشود، جذابيت پيدا مي‌كند...
 
انجام حركات خطرناك با اتومبيل از ده‌ها سال قبل تاكنون مورد توجه مخاطبان فيلم‌ها بوده است. اما واژگون‌شدن اتومبيل هميشه يكي از هيجان‌انگيزترين صحنه‌هاي فيلم‌ها است كه سعي مي‌كنيم تماشاي آن را از دست ندهيم. حتي بسياري از شهروندان متمدن هم هنگام مشاهده اتومبيلي كه پس از تصادف در اتوبان يا جاده واژگون شده است، براي لحظه‌اي آن را تماشا مي‌كنند. اين‌طور مي‌توان گفت كه اتومبيل وقتي از حالت راه رفتن بر روي چهارچرخ خود خارج بشود، جذابيت پيدا مي‌كند.

وقتي خودرو نسبت به فرم و شكل خود از حالت تعادل خارج مي‌شود، مي‌تواند با واژگون‌شدن همراه باشد. بايد در نظر داشت كه «واژگون شدن» و «چپ شدن» دو حالت متفاوت است. زماني كه اتومبيل به حالت پهلو قرار گيرد، «چپ» كرده و اگر سقف آن با زمين برخورد كند، «واژگون» شده است. اگر هر دو حالت با هم رخ بدهد، در اصطلاح به آن حركت غلطكي مي‌گويند.

چگونگي چپ شدن يا واژگوني اتومبيل به عواملي چون زاويه شيب و همچنين جنس زمين بستگي دارد. واژگوني به دو صورت رخ مي‌دهد. در حالت نخست كه طبيعي است، شما ناگهان در سرعت بالا فرمان را به سمت داخل مي‌چرخانيد و از مسير مستقيم خارج مي‌شويد كه منجر به از بين رفتن تعادل خودرو مي‌شود. در حالت دوم، اگر روي يك مانع شيب‌دار كه از زاويه صفر درجه آغاز و حداقل تا 30 درجه ادامه دارد، با سرعت 80 كيلومتر در ساعت رانندگي كنيد، مي‌توانيد اتومبيل را واژگون كنيد.

فرض كنيد اگر با چرخ سمت راننده روي مانع شيب‌دار مي‌رويد، بايد فرمان را به سمت چپ بگيريد تا تعادل اتومبيل بر هم بخورد و واژگون شود. البته اگر فرمان را به سمت مخالف، يعني راست بگردانيد، اتومبيل‌تان مسافت كوتاهي را روي دو چرخ حركت مي‌كند و سپس به پهلو، چپ مي‌شود. البته اگر راننده مهارت كافي داشته باشد، مي‌تواند از چپ شدن خودرو جلوگيري كند.

در ايران شرايط طبيعي براي چپ كردن در خيابان‌ها و جاده‌ها بسيار ساده است. تصور كنيد در حال رانندگي در جاده يا اتوبان هستيد. ناگهان اتومبيل جلويي ترمز مي‌كند. شما فرمان را مي‌گردانيد تا با آن تصادف نكنيد. در همين هنگام تعادل اتومبيل‌تان بر هم مي خورد و چپ مي‌كنيد. تپه‌هاي شني كارگاه‌هاي ساختماني كه گاهي در كنار خيابان‌ها رها شده‌اند هم مي توانند خطرناك باشند. اگر ماسه‌ها هنوز نرم باشند، جلو اتومبيل هنگام تصادف داخل آن فرو مي‌رود. اما اگر شن بر اثر نفوذ آب يا يخ‌زگي برف روي آن سفت شده باشد، ممكن است مانند مانع شيب‌دار عمل كند و منجر به چپ‌شدن خودرو شود.

در پشت‌صحنه فيلم‌ها واژگوني اتومبيل‌ها توسط گروه‌هاي حرفه‌اي بدلكاري به دو صورت انساني يا ماشيني انجام مي‌شود. در روش انساني، بدلكار پس از تمهيدات ومحاسبات ويژه پشت فرمان مي‌نشيند و اتومبيل را واژگون مي‌كند. در حالت دوم، يك سيستم مكانيكي داراي ريموت كنترل با موتور اتومبيل تلفيق مي‌شود و رانندگي و واژگوني خودرو، بدون سرنشين انجام مي‌گيرد. اما باید اشاره کرد که هنگام فيلم‌برداري صحنه‌هاي خطرناك، از اتومبيل‌هاي بدون سرنشين استفاده مي‌شود و بيشتر اتومبيل‌ها در سريال هشدار براي كبرا 11 به همين شيوه واژگون مي‌شوند.

 

منبع: پارسینه

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

درباره ی چپ کردن خودرو بیشتر بدانید!

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است