Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

تسهیل رانندگی معلولان با فناوری های جدید

دوشنبه | ۱۳۹۷/۰۱/۲۷ - ۰۷:۱۴ | کد خبر: CP- ۶۰۱۵ | سرویس: دانستنیهای خودرویی
کارپرس:
فناوری‌های جدید این امکان را به افراد دارای معلولیت داده است که بتوانند با معلولیت‌های شدید جسمی حرکتی هم رانندگی کنند. این افراد به دلیل محدودیت‌هایی که دارند نیاز به استفاده از خودروهایی با امکانات خاص دارند.
به گزارش کارپرس، برای حفظ استقلال حرکتی، آنها عموما به سراغ مینی ون‌هایی می‌روند که به سطح شیبدار (رمپ) مجهز هستند که به صورت برقی یا هیدرولیکی فعال می‌شوند و اختلاف سطح خودرو و جاده را بر طرف می‌کنند. داشتن ارتفاع مناسب در سقف خودرو و داشتن رمپ تنها یکی از امکانات حیاتی و اولیه در خودروهایی است که مورد استفاده معلولین قرار می‌گیرد.

فناوری‌های جدید این امکان را به افراد دارای معلولیت داده است که بتوانند با معلولیت‌های شدید جسمی حرکتی هم رانندگی کنند. این افراد به دلیل محدودیت‌هایی که دارند نیاز به استفاده از خودروهایی با امکانات خاص دارند. برای حفظ استقلال حرکتی، آنها عموما به سراغ مینی ون‌هایی می‌روند که به سطح شیبدار (رمپ) مجهز هستند که به صورت برقی یا هیدرولیکی فعال می‌شوند و اختلاف سطح خودرو و جاده را بر طرف می‌کنند. داشتن ارتفاع مناسب در سقف خودرو و داشتن رمپ تنها یکی از امکانات حیاتی و اولیه در خودروهایی است که مورد استفاده معلولین قرار می‌گیرد. در بیشتر کشورها شرکت‌هایی وجود دارند که روی مناسب‌سازی خودروها فعالیت می‌کنند و بر اساس نیاز مشتری و شرایط جسمی او تغییرات لازم را ایجاد می‌کنند.

در برخی موارد نیاز است تا خودرو به‌صورت خودکار کاهش ارتفاع داشته باشد تا زاویه سطح شیبدار کاهش پیدا کند و به اندازه‌ای برسد که فرد با ویلچر دستی هم بتواند وارد آن شود. در صورت فقدان سیستم‌های هیدرولیک در بخش تعلیق این موضوع در خودروها ایجاد می‌شود و درصورت وجود هم با سطح شیب‌دار لینک می‌شوند.

در صورتی که فرد خودرویی تهیه نکرده باشد کارشناسان این شرکت‌ها مشاوره لازم را ارائه می‌دهند و سپس با ارزیابی وضعیت جسمی، نوع ویلچر و تجهیزات همراه دامنه وسیعی از امکانات را به مشتریان خود ارائه می‌دهند تا فرد بتواند بدون توجه به محدودیتی که دارد از بخش‌های فعال بدن خود استفاده کند. ون‌هایی که برای استفاده افراد دارای معلولیت پیشنهاد می‌شوند از نوع low floor هستند و با داشتن ارتفاع کم هیچ پله‌ای در آنها وجود ندارد. تمام موارد ایمنی در این خودرو‌ها پس از ایجاد تغییرات رعایت می‌شود. مناسب‌سازی‌ها در برخی از این شرکت‌ها شامل طیف وسیعی از معلولیت‌ها می‌شود و افراد بدون دست هم می‌توانند با دریافت امکانات لازم و کاملا قانونی هدایت خودرو را انجام دهند.

این افراد با استفاده از یک پا فرمان را می‌چرخاندند و با پای دیگه گاز و ترمز را کنترل می‌کنند و با انگشت‌های پا هم چراغ‌های راهنما و بوق و سایر کنترل‌های خودرو در دسترس خواهد بود. نصب بالابرها و دستی کردن گاز و ترمز از جمله اقدامات اولیه است که مورد نیاز تعداد زیادی از افراد است. در رابطه با افرادی که معلولیت شدید در دست دارند هم جوی استیک‌هایی وجود دارد که خودرو را با استفاده از آن مانند یک ویلچر برقی به راحتی هدایت می‌کند. تمام دکمه‌ها و کنترل‌های خودرو در کنار همان جوی استیک قرار دارد و بخشی از عملکرد‌های خودرو هم به صورت کنترل صوتی انجام می‌شود.

موسساتی نیز وجود دارد که با حمایت‌های مالی از معلولان جسمی حرکتی شدید کمک می‌کنند تا از پس مخارج سنگین مناسب‌سازی‌ها برآیند و این کار با هدف بازگرداندن فرد معلول به محیط کار یا جامعه صورت می‌گیرد. موسسات خیریه در این مورد نقش فعالی دارند، چرا‌که هزینه‌های مناسب‌سازی یک خودرو برای فردی که معلولیت جسمی حرکتی شدیدی دارد با قیمت خود خودرو برابری می‌کند. فناوری‌های پیشرفته از ارکان اصلی این مناسب‌سازی‌ها هستند، چراکه برای داشتن استقلال نیاز است که بسیاری از اعمال به‌صورت هوشمند و به‌درستی انجام شود. نکته جالب در این باره قوانین و مقررات گواهینامه‌هایی است که در این بخش به افراد دارای معلولیت اختصاص پیدا می‌کند و این در حالی است که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه به دلیل نبود اینگونه امکانات قوانین و مقررات با فناوری‌های موجود در دنیا فاصله زیادی دارند و به افراد دارای معلولیت تنها در صورت داشتن شرایط خاص گواهینامه تعلق می‌گیرد که این موضوع ورود فناوری‌های جدید به این کشورها را با خلأ قانونی مواجه می‌کند.

با توجه به وجود موج خودران‌سازی در میان غول‌های بزرگ دنیا و همچنین رونمایی از نسل دوم این سامانه‌ها در آینده‌ای نزدیک در خودروهای تسلا موتورز انتظار می‌رود این موضوع مورد توجه افراد دارای معلولیت نیز قرار بگیرد. در سامانه‌های خودران خودرو با استفاده از مجموعه‌ای از حسگرها، رادارهای ۳۶۰ درجه‌ای و اسکنرهای هوشمند می‌توانند بدون دخالت راننده به رانندگی ادامه دهند. در حال حاضر از سامانه‌های نیمه خودران در خودروهای تسلا موتورز به‌صورت آزمایشی استفاده می‌شود و بر اساس آمار تردد این خودروها، میزان تصادفات در حالت فعال بودن این سامانه بسیار کمتر از شرایط دیگر است. افراد دارای معلولیت می‌توانند با کمک این سامانه‌ها با ایمنی بیشتر و راحت تر سفرهای درون شهری و برون‌شهری خود را انجام دهند. به نظر می‌رسد دنیای فناوری توانسته است راه‌حل‌های هیجان انگیزی برای این قشر از جامعه ارائه دهد و شرایط بازگشت این افراد را به سطح جامعه تسهیل کند.



منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

تسهیل رانندگی معلولان با فناوری های جدید

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است