Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
بهتر است بدانیم!

نکاتی در خصوص خرید و فروش خودروی دست دوم

دوشنبه | ۱۳۹۷/۰۱/۲۷ - ۰۷:۲۱ | کد خبر: CP- ۶۰۰۵ | سرویس: دانستنیهای خودرویی
کارپرسمجید باقربندی:
خرید خودروی دست دوم و کارکرده همیشه آسان نیست و باید نکاتی را هم از نظر فنی و هم از نظر قانونی مد نظر قرار داد تا مشکلی در روند خرید و فروش صورت نگیرد.
به گزارش کارپرس، اولین نکته ای که باید هنگام نقل و انتقال خودرو در نظر داشت بازدید فنی و کارشناسی خودرو است که باید دقت موشکافانه ای به این موضوع داشت. معمولا فروشنده های خودرو نسبت به شرایطی که دارند می خواهند هرچه سریعتر خودروی خود را به وجه نقد تبدیل کنند و همین عجله ممکن است موجب بروز خسارات ناشی از عدم توجه به موارد مهم در معامله شود. این در حالیست که گاهی خریداران نیز شتاب زده عمل کرده همین شتاب زدگی در خرید خودرو ممکن است موارد قانونی و یا فنی را تحت الشعاع قرار بدهد.

برخی از موارد مهم که حتما باید هنگام خرید خودرو به آن توجه داشت:

- هنگامی که وارد شرایط معامله می شوید ابتدا با استفاده از تجارب کارشناسان خبره خودرو را از لحاظ ظاهری و فنی مورد بررسی قرار دهید.

- مدارک قانونی خودرو از جمله سند مالکیت ، کارت شناسایی ، وضعیت معاینه فنی ، بیمه شخص ثالث و در صورت وجود بیمه بدنه را با دقت چک کنید. همچنین کارت شناسایی فروشنده را با اسناد موجود مطابقت دهید. از پرداخت عوارض شهرداری و خلافی خودرو مطمئن شوید.

 

حتما قولنامه (مبایعه نامه) بنویسید!

- سعی کنید هنگام نوشتن قولنامه از جملات کلی استفاده نکنید شماره پلاک خودرو و همچنین شماره شاسی خودرو را حتما با ذکر نوع و رنگ خودرو قید نمایید.

- بهتر است قولنامه را در نمایشگاه خودرو تنظیم کنید. این کار ممکن است هزینه ای در بر داشته باشد اما به جهت تجربه ی نمایشگاه داران در سنجش سلامت فنی، قیمت گذاری دقیق و موارد قانونی می تواند از بروز خسارات احتمالی برای خریدار و فروشنده جلوگیری کند.

- در اولین فرصت جهت نصب پلاک جدید به مرکز تعویض پلاک مراجعه کرده و پس از آن نیز به منظور انتقال قانونی مالکیت به دفتر ثبت اسناد رسمی بروید. اگر چه پلیس مراجعه به دفاتر ثبت اسناد را الزامی نمی داند اما در صورت بروز حادثه و توقیف خودرو، محاکم قضایی مستندات اسناد رسمی را برای اثبات مالکیت طلب می کنند.

- مراقب پیشنهادات غیر طبیعی افراد سودجود در معامله باشید، معمولا پیشنهادات عجیب و غیر عرفی همچون قیمت نازل و... نوید وجود مفسده در معامله را می دهند. به قول قدیمی ها هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمی گیرد!

- قبل از اقدام به خرید خودرو چرخی در بازار بزنید تا آخرین قیمت ها دستتان باشد. مراجعه ی حضوری و یا جستجو در موتورهای جستجوی اینترنتی می تواند کمک شایانی به شما داشته باشد.

- ساعت شب رمان مناسبی برای بازدید خودرو و انعقاد قولنامه نیست چرا که در این زمان به جهت نبود نور کافی وضعیت ظاهری خودرو به خوبی قابل مشاهده نیست. همچنین مراکز تست و بررسی فنی خودرو در ساعات شب تعطیل هستند.

- سعی کنید به تنهایی برای خرید خودرو اقدام نکنید. از افرادی که به آنان اطمینان دارید و اطلاعات خودرویی قابل قبولی دارند درخواست همراهی کنید.

 

فروشندگان خودرو توجه کنند!

- بهترین روش برای دریافت مبلغ معامله که چالش اصلی در هنگام فروش خودرو بشمار می رود، چک تضمینی بانکی است. البته دریافت حداقل 80 درصد از مبلغ قبل از تحویل به خریدار ضروری است.

- از دریافت چک شخصی و مدت دار پرهیز کنید مخصوصا اگر چک بنام شخص خریدار نباشد.

- نحوه پرداخت پول را کاملا واضح و مشخص در قولنامه قید کنید.

- خودرو را تا زمانی که مدارک آن به نام خریدار ثبت قانونی نشده در اختیار ایشان قرار ندهید. توجه داشته باشید مسئولیت خودرو تا ساعت و دقیقه ی انتقال قانونی بر عهده ی فروشنده است.

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

نکاتی در خصوص خرید و فروش خودروی دست دوم

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است