Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
بهتر است بدانیم!

نگاهی مقایسه ای به خودروهای برقی و درون سوز

شنبه | ۱۳۹۶/۱۲/۰۵ - ۰۶:۵۶ | کد خبر: CP- ۵۲۶۹ | سرویس: دانستنیهای خودرویی
کارپرسنیما علیزاده:
امروزه تکنولوژی های الکتریکی به همه ابعاد زندگی انسان ها کشیده شده است. بسیاری از مردم در حال کوچ از ماشین های دیزلی و بنزینی به ماشین های الکتریکی هستند. به نظر شما مهم ترین دلیل این موضوع چیست؟ چه فاکتور مهمی مردم را از موتورهای قدیمی به سمت موتورهای جدید الکتریکی می کشاند؟
به گزارش سرویس دریافت خبر کارپرس، ماشین های الکتریکی برای نگهداری، در درازمدت بسیار ارزان تر خواهند بود. اما اگر باتری آنها آسیب ببیند شما مجبور خواهید بود که به فکر خرید یک ماشین جدید باشید. باتری این ماشین ها بخش اصلی آنها محسوب شده و به اندازه تمام موتور ماشین های سنتی ارزش دارد.

متاسفانه هنوز عمر باتری این ماشین ها به طور شگفت آوری پایین است. تنها باید از آنها انتظار ۵ تا ۱۰ سال کار داشت و به نظر این عمر کوتاه، زیاد امیدوار کننده نیست.

مزایا:

سریع و باز هم سریع

تنها کافی است که یک بار سوار خودرو‌های برقی شوید تا تفاوت چشمگیری بین این خودروها و خودروهای بنزینی که از موتورهای احتراق درونی استفاده می‌کنند، از حیث کیفیت سواری مشاهده کنید. خودروهای برقی بسیار ساکت و نرم بوده و این‌طور القا می‌کنند که دیگر خودروها که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند، بسیار کهنه و از رده خارج هستند. به محض اینکه پایتان را روی پدال گاز فشار می‌دهید، نیرو به چرخ‌ها منتقل شده و تجربه بسیار هیجان انگیزی را از رانندگی به شما ارائه می‌کند.

شارژ شدن در خانه

این خودروها شما را از مراجعه به پمپ بنزین بی‌نیاز می‌کنند. تنها کاری که باید بکنید این است که با اتومبیل‌تان وارد پارکینگ منزل شده و سیم برقی که برای شارژ شدن خودرو درنظر گرفته شده را به پریز برق بزنید، این‌کار تنها ۱۵ ثانیه از زمان شما را به خود اختصاص خواهد داد. صبح روز بعد خودرو شما کاملا شارژ شده و آماده طی مسافتی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ مایل است.

این برای بسیاری مسافت قابل توجهی است، به استثنای کسانی که روزانه مسافت طولانی را طی می‌کنند.

هزینه نگهداری پایین

در بیشتر جاهای دنیا انرژی برق بسیار ارزان و همه‌گیر بوده و بسیار ارزان‌تر از سوخت‌های فسیلی نظیر بنزین است. با درنظر گرفتن مزایای استفاده از خودروهای برقی نسبت به مدل‌هایی که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند و با توجه به اینکه این ماشین‌ها سیستم اگزوز نداشته و نیاز به تعویض روغن ندارند، هزینه نگهداری آنها به طور متوسط یک سوم هزینه نگهداری خودروهایی است که از بنزین برای به حرکت درآمدن استفاده می‌کنند.

دوست محیط‌زیست

بسیاری از متخصصان و محققان معتبر معتقدند که خودروهای برقی از میزان آلایندگی بسیار پایین‌تری نسبت به خودروهای معمولی برخوردارند. در مناطقی که از انرژی‌های تجدید‌پذیر نظیر انرژی خورشیدی و باد استفاده می‌شود، تاثیرات مثبت استفاده از این نوع خودروها بسیار قابل توجه است. ممکن است بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو ایده‌های متفاوتی در مورد توانایی‌های خودروهای برقی داشته باشند، ولی در زمینه تولید آلایندگی بر سر آلاینده نبودن این ماشین‌ها تقریبا اتفاق نظر وجود دارد.

معایب:

عدم توانایی در طی مسافت‌های طولانی

اکثر منتقدان و مالکان خودروهای برقی یک نگرانی مشترک دارند: بعد مسافت. هم‌اکنون بسیاری از خودروهای برقی موجود در بازار مسافتی بین ۸۰ تا ۱۰۰ مایل را می‌توانند طی کنند و مدت زمان طولانی را باید برای شارژ مجدد باتری این خودروها صرف کرد.

تولید‌کنندگان این خودروها معتقدند که ۱۰۰ مایل برای بسیاری از رانندگان این خودروها بسیار مناسب است و این دست از رانندگان که بیش از این مسافت را طی نمی‌کنند، به ندرت نگران اتمام شارژ باتری خودرو خود می‌شوند.

نیاز به زمان طولانی برای شارژ باتری

نگرانی از میزان مسافت قابل پیمایش توسط این خودروها با نگرانی دیگری که همانا نیاز این خودروها به زمان طولانی برای شارژ شدن مجدد باتری‌ها پیوند می‌خورد. این موضوع در مقایسه با مدت زمان کمی که برای بنزین زدن در پمپ بنزین صرف می‌شود، نقطه ضعف مهم دیگر این خودروها را آشکار می‌کند.

قیمت بالا

قیمت بسیاری از خودروهای برقی موجود در بازار بین ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار است که در مقایسه با خودروهای بنزینی که گاهی از امکانات بهتر و قابل قبولی نیز برخوردارند قیمت بالایی به نظر می‌رسد. وقتی پای مقایسه قیمت و امکانات این ماشین‌ها با ماشین‌های بنزین سوز به میان می‌آید، خودروهای برقی مجددا نمره قابل قبولی در این زمینه دریافت نمی‌کنند.

محدود بودن انتخاب مصرف کننده

حدود ۲۰ مدل خودروی برقی هم‌اکنون در بازار موجود است که اغلب آنها خودروهای کوچک یا سواری‌های متوسط هستند. متاسفانه طراحی بیشتر این خودروها به‌گونه‌ای است که یا دوست‌داشتنی هستند یا نفرت انگیز، همین کمبود سبب می‌شود بسیاری از مردم در خرید این قبیل خودروها مردد شوند که این موضوع با وجود برندهای بسیار معتبر و مدل‌های بسیار متنوع ماشین‌هایی که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند، قابل درک است.

 

- خودرو های فسیلی

سوخت‌های فسیلی بقایای گیاهان و حیوانات ما قبل تاریخ است که اکنون به زنجیره‌های هیدروکربنی کاهش یافته است. این هیدروکربن‌ها به شکل جامد یا مایع است. سوخت‌های فسیلی دارای سرعت احتراق بسیار بالایی است و انرژی بسیار زیادی آزاد می‌کند. بیشتر نیاز ما به انرژی و سوخت از طریق سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود. جالب این است که نیاز دنیا به سوخت‌های فسیلی هر بیست سال دو برابر می‌شود ولی هنوز هم منابع سوخت‌های فسیلی برای برآورده کردن این نیاز کافی است. ولی مصرف بیش از حد سوخت‌های فسیلی در قرن بیستم باعث تخلیه‌ی این منابع شده است.

مزایا:

سوخت‌های فسیلی نسبت به منابع انرژی دیگر دارای چندین مزیت است. به همین خاطر است که آن‌ها هنوز هم به عنوان منبع اصلی تأمین کننده‌ی انرژی به شمار می‌رود. مزایای سوخت‌های فسیلی عبارت است از:
• سوخت‌های فسیلی دارای انرژی گرمایی بالایی است. سوزاندن ۱ گرم سوخت فسیلی مقدار زیادی انرژی آزاد می‌کند. مقدار انرژی تولید شده توسط سوخت‌های فسیلی بیشتر از انرژی تولید شده توسط همان مقدار از منابع انرژی دیگر است.
• بهره‌برداری از مخازن سوخت‌های فسیلی به کمک تجهیزات پیشرفته بسیار آسان است.
• ذغال سنگ سوخت فسیلی است که به وفور یافت می‌شود. از ذغال سنگ در بسیاری از نیروگاه‌ها استفاده می‌شود زیرا هزینه‌ی تولید را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.


• حمل و نقل سوخت‌های فسیلی که به شکل مایع یا گاز است بسیار آسان است. آن‌ها را به سادگی از طریق لوله انتقال می‌دهند.
• ساخت و ساز نیروگاه‌هایی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند نیز آسان است.
• نفت برجسته‌ترین شکل سوخت‌های فسیلی است که در انواع وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
• استخراج و فرآوری سوخت‌های فسیلی آسان‌تر بوده و از اینرو، ارزان‌تر از منابع انرژی دیگر است.

معایب:

اگر چه سوخت‌های فسیلی تا همین اواخر به منابع انرژی دیگر ترجیح داده می‌شد ولی مصرف بیش از حد آن‌ها و برخی خواص غیر مطلوب باعث ایجاد برخی مسائل مهم شده است. معایب سوخت‌های فسیلی عبارت است از:
• اگر چه نفت ، گاز طبیعی و ذغال سنگ به فور در طبیعت یافت می‌شود ولی مصرف بیش از حد باعث تخلیه‌ی قابل توجه مخارن آن‌ها شده است. در کنار این، جایگزینی منابع غیر ممکن است زیرا، میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا زنجیره‌های هیدروکربنی تشکیل شود.
• هیدروکربن‌های حاضر در سوخت‌های فسیلی گازهای گلخانه‌ای مانند متان و دی اکسید کربن آزاد می‌کند که باعث سوراخ شدن لایه‌ی اوزون می‌شود.
• در کنار این، گازهای مضر دیگر مانند کربن مونوکسید و دی اکسید گوگرد باعث ایجاد باران‌های اسیدی می‌شود.




با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

نگاهی مقایسه ای به خودروهای برقی و درون سوز

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است