Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
توسط محققان دانشگاه خواجه نصیر صورت گرفت:

طراحی و ساخت سامانه پیشرفته کمک ناوبری خودرو در ایران

شنبه | ۱۳۹۷/۰۴/۰۹ - ۰۷:۴۵ | کد خبر: CP- ۶۹۶۶ | سرویس: تکنولوژی های جدید
کارپرس:
محققان دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی به منظور افزایش ایمنی جاده و کاهش خطاهای انسانی در زمان رانندگی، سامانه‌ای را عرضه کردند که ضمن حفظ خودرو از انحراف در مسیر، رانندگان را در زمینه علائم رانندگی در نقاط کور کمک می‌کند.
به گزارش کارپرس، سیستم‌های کمک راننده پیشرفته (Advanced Driver Assistance System) توسط کامپیوترهای کوچکی در داخل خودروها نصب می‌شوند، که با تحلیل پارامترهای موثر خودرو و جاده، برای راهنمایی به موقع رانندگان با اعلام سیستم‌های هشدار و یا فعال سازی سیستم‌های خودکار  (بدون دخالت راننده) جهت جلوگیری از تصادف، عمل می‌کنند.

این سیستم‌ها شامل سیستم‌های جلوگیری از برخورد، هشدار انحراف از مسیر، نگهدارنده بین خطوط، خواب‌آلودگی راننده، علائم رانندگی، آشکارسازی نقاط کور، کروز تطبیقی و تنظیم هوشمند سرعت می‌شود.

به منظور اجرای هر یک از این الگوریتم‌ها، سنسورهای مختلفی از جمله رادار، لیدار، اولتراسوند و دوربین مورد نیاز است که هر کدام با توجه به انواع و کاربری‌های مختلفی که دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سیستم هشدار جلوگیری از برخورد یکی از بخش‌های این سامانه است. هرساله در اکثر کشورهای جهان سهم زیادی از میزان تصادفات بر اثر برخورد از پشت اتفاق می‌افتد. تحقیقات نشان می‌دهد اگر راننده در حدود چند دهم ثانیه زودتر متوجه برخورد شود، می‌تواند تا حد زیادی از آثار زیانبار تصادف در امان بماند. در صورتی که نسبت فاصله نسبی به سرعت نسبی با خودرو یا مانع روبرو از حد آستانه‌ای کمتر شود، به راننده هشدار صوتی و تصویری داده می‌شود تا اقدامات لازم را برای جلوگیری از برخورد انجام دهد.

این اقدام می‌تواند شامل سبقت‌گیری و یا ترمزگیری باشد.

در این سیستم معمولا از سنسور رادار استفاده شده و طبق یکسری الگوریتم و معیارهای خاصی تعیین می‌شود که چه زمانی به راننده هشدار داده شود و در صورت عدم توجه به موقع، سیستم ترمز اضطراری فعال می‌شود.

یکی دیگر از وظایف اولیه راننده، نگهداشتن خودرو در بین خطوط است. این وظیفه در سفرهای طولانی و بین شهری به یک کار خسته کننده تبدیل می‌شود که خستگی و یا عدم توجه راننده ممکن است باعث انحراف غیر ارادی از خطوط شود. به گونه‌ای که سالانه تعداد زیادی از تصادفات رانندگان مربوط به تغییر مسیر و انحراف از آن است که دلیل اصلی آن عدم توجه راننده است.

سیستم هشدار انحراف از مسیر این سامانه، یک سیستم هشدار است که هنگامی که راننده به صورت غیر عمد از مسیر خارج می‌شود، راننده را آگاه می‌کند.

سیستم هشدار انحراف از خطوط در وهله اول باید بتواند خطوط جاده را تشخیص دهد و در گام بعدی باید موقعیت خودرو را نسبت به خطوط جاده  بسنجد. در صورت نزدیک شدن خودرو به خط، سیستم هشدار عمل می‌کند.

سیستم تشخیص علائم ترافیکی این سامانه به راننده برای شناسایی و تشخیص علائم رانندگی در محیط اطراف و در مسیر رانندگی کمک می‌کند.

این سامانه از یک دوربین که در جلوی خودرو نصب می‌شود، تشکیل شده است که جاده را برای پیدا کردن علائم، ردیابی می‌کند. این دوربین با یک نرم‌افزار تشخیص علائم در ارتباط است و کار شناسایی را انجام می‌دهد.



منبع: ایسنا

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

طراحی و ساخت سامانه پیشرفته کمک ناوبری خودرو در ایران

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است