Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
بهتر است بدانیم!

راهکاری برای رفع آلودگی های صوتی از پنجره ها

پنج شنبه | ۱۳۹۷/۰۲/۱۳ - ۱۱:۳۲ | کد خبر: CP- ۶۲۶۱ | سرویس: تکنولوژی های جدید
کارپرس:
مهندسین دانشگاه فنی نانیانگ سنگاپور یک پنجره ضد صدا طراحی کرده‌اند که با وجود این‌ که حجیم است، می‌تواند آلودگی صوتی بیرون را در حالی که پنجره باز است، از بین ببرد. پیشتر از این تکنولوژی در خودروها نیز استفاده شده است.
به گزارش کارپرس، گاهی اوقات چیزی بهتر از یک نسیم خوب از یک پنجره باز وجود ندارد، اما در شهرها این احساس به دلیل وجود آلودگی صوتی زیاد، تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

محققان دانشگاه فنی "نانیانگ" (Nanyang)، سنگاپور (NTU) با الهام از تکنیک نویزگیری که در هدفون‌ها استفاده می‌شود، یک سیستم مبتنی بر پنجره را ایجاد کرده‌اند که می‌تواند در حالت باز بودن، آلودگی صوتی بیرون را بگیرد.

سیستم‌های لغو صدا (نویزگیر) فقط صدا را مسدود نمی‌کنند، آنها به طور فعال با امواج صوتی خود با آنها مقابله می‌کنند.

این دستگاه‌ها از یک میکروفون برای شنیدن صداهای ورودی استفاده می‌کنند. الگوریتم‌ها، شکل موج را تجزیه و تحلیل می‌کنند و یک نسخه معکوس تولید می‌کنند که از طریق بلندگو پخش می‌شود.

هنگامی که این دو صدا همگرا می‌شوند، نویز خنثی می‌شود و شنونده دیگر صدای ترافیک و یا ساخت و ساز ساختمانی را نمی‌شنود.

zedeseda 2 13 3

این نوع فناوری نویزگیر فعال در حال حاضر به طور گسترده در هدفون‌ها، کلاه‌های ایمنی موتورسیکلت، اتومبیل‌ها و حتی دستگاه‌های ضد خروپف استفاده می‌شود و در حال حاضر، تیم NTU قصد دارد آن را در پنجره‌ها نیز به کار گیرد.

نمونه اولیه این سیستم از یک شبکه از دستگاه‌هایی تشکیل شده که هر یک دارای یک میکروفون، بلندگو و یک واحد پردازش هستند. این یک آرایه فعال است که می‌تواند قبل از رسیدن صدا به پنجره، صدای نویز را شناسایی کند و صدا را در زمان واقعی پردازش کند.

"گان وون سنگ"، پژوهشگر ارشد این پروژه می‌گوید: در مقایسه با هدفون‌های نویزگیر، آنچه که ما طراحی کرده‌ایم، از لحاظ فنی بسیار دشوار است، زیرا ما نیاز به کنترل سر و صدا در یک منطقه وسیع داشتیم، نه فقط در اطراف گوش کاربر. نوآوری ما نه تنها مقدار مناسب و نوع "ضد سر و صدا" را برای انتشار محاسبه می‌کند، بلکه سریعتر از آن که سر و صدا به داخل ساختمان راه یابد، آن را تشخیص می‌دهد.

تیم سازنده برای آزمایش این سیستم، یک اتاق شبیه‌سازی شده با پنجره و در ساخت. نمونه اولیه به پنجره متصل شد و برای شبیه‌سازی صدای خارج از اتاق، یک بلندگو که صداهایی مانند ساخت و ساز ساختمانی و رد شدن هواپیما، قطار و خودرو را ضبط کرده بود، برای پخش در پشت پنجره قرار داده شد.

محققان می‌گویند که این سیستم، نویزها را تا 50 درصد کاهش داد.

zedeseda 2 13 2

اگر چه سیستم موفق به کاهش آلودگی صوتی شد، اما در شکل فعلی آن، آلودگی بصری را به پنجره شما اضافه و آن را زشت می‌کند. محققان می‌گویند هدف بعدی، کاهش حجم این سیستم و همچنین بهبود بهره‌وری آن است.

"گان" می‌گوید: ما در حال حاضر در حال پیدا کردن راه‌هایی برای بهبود این فناوری هستیم، به طوری که بتوان آن را نه تنها در پنجره‌هایی با دهانه‌های بزرگ استفاده کرد، بلکه یک راه حل مقرون به صرفه باشد که بتواند به راحتی نصب شده و با پنجره‌های رایج کنونی جایگزین شود.

وی افزود: در نهایت ما قصد داریم این فناوری را برای همه پنجره‌ها فراهم کنیم تا بتواند به راحتی باعث کاهش آلودگی صوتی شهر برای افراد شود.



منبع: ایسنا

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

راهکاری برای رفع آلودگی های صوتی از پنجره ها

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است