Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
بهتر است بدانیم!

خودروهای بدون راننده چگونه کار می کنند؟!

چهارشنبه | ۱۳۹۷/۰۲/۰۵ - ۰۷:۳۰ | کد خبر: CP- ۶۱۴۹ | سرویس: تکنولوژی های جدید
کارپرسمحمدعلی پاپری ثابت:
همه شما تابه‌حال داستان‌هایی در مورد زندگی روبات‌ها و ماشین‌ها در بین انسان‌ها چیزهایی یا شنیده‌ و یا دیده‌اید ولی همه آن‌ها یک نقطه مشترک داشتند و آن این بود که داستان بودند، اما امروزه با پیشرفت‌های افسارگسیخته تکنولوژی ما شاهد به واقعیت پیوستن داستان‌ها هستیم
به گزارش کارپرس، چنان‌که امروزه شاهد ورود ماشین‌ها و روبات‌های تمام‌خودکار به زندگی بشریت هستیم، که هواپیماهای بدون سرنشین نمونه‌ای از آن‌ها هستند و امروزه کم‌کم شاهد ورود خودروهای بدون راننده نیز به آن دسته هستیم که در این مقاله قصد داریم با یکدیگر مروری بر چند دیدگاه در مورد این نوع خودروها داشته باشیم.
 
این نوع تکنولوژی را ماشین‌های بدون سرنشین و یا ماشین‌های بدون راننده و یا ماشین‌های تمام‌خودکار نیز می‌نامند ولی به‌دوراز نام‌هایی که بر روی این نوع تکنولوژی قرار داده‌اند ویژگی بارز این نوع تکنولوژی در این است که بخش قابل‌توجهی از کنترل خودرو از دست انسان‌ها خارج شده است و عملاً کامپیوترها آن  خودرو را کنترل می‌کنند، برای مثال شما اگر در یکی از این نوع خودروها بنشینید سیستم مسیریاب خودرو به‌صورت صوتی از شما مسیر موردنظر را می‌پرسد و پس از پاسخ شما با کمک امکانات تعبیه‌شده در خودرو، اتومبیل را به مقصد موردنظرتان می‌رساند، حال مزیت این تکنولوژی نسبت به سابق در این است که با کمک این نوع خودروها علاوه بر لذت بیشتر بردن از مسیر، حوادث رانندگی که بخش اعظم آن به خاطر خطای انسانی است (حدود 90 درصد)  به‌صورت قابل‌ملاحظه‌ای کمتر می‌شود.

همان‌طور که میدانید سیستم‌های کمک‌کننده به رانندگی در حال حاضر بر روی بسیاری از خودروهای تولیدی در جهان نصب هستند و به رانندگان در رانندگی کمک می‌کنند، که اگر بخواهیم از آن‌ها نام ببریم می‌توان از سیستم‌های ناوبری که بخش قابل‌توجهی از آن سیستم‌ها را شامل می‌شوند  نام برد تا سیستم‌های تعلیق و ترمزهای هوشمند، البته تمام تکنولوژی‌های نام‌برده شده همگی برای کمک به رانندگی طراحی‌شده‌اند و هیچ‌کدام به‌تنهایی نمی‌توانند ماشین را کنترل کنند، ولی در این اواخر شرکت‌های بزرگ خودروسازی مثل بی ام دابلیو و یا آئودی و یا بنز و حتی شرکتی مثل گوگل ایده‌هایی از خود نشان داده‌اند که نهایتاً منجر به ساختن خودروهایی می‌شود که بدون نیاز به کمک انسان می‌تواند مسیری را بپیماید و مورداستفاده انسان‌ها قرار گیرد.

در یکی از نمایشگاه‌های محصولات خودرو در آمریکا شرکت بی ام دابلیو از خودرویی رونمایی کرد که می‌تواند تماماً بدون دخالت انسان حرکت کند و جالب اینجا بود که این خودرو در چند مورد با خودروهای معمولی مسابقه داد که در تمام آن موارد عملکرد بهتری از خود نشان داد، مثلاً مانورهای موسوم به دریفت این نوع خودروها تمام بینندگان را در سرجای خود میخکوب کرده بود!

خودروهای بدون راننده چگونه کار می‌کنند؟

در مورد چگونگی کارکرد این نوع اتومبیل‌ها بایستی اضافه شود که آن‌ها شامل مجموعه‌ای پیچیده و درهم‌تنیده شده‌ای از حس‌گرها و رادارها و اسکنرها هستند تا بتوانند تمام شرایط محیطی و درونی را با بیشترین جزییات حیاتی برای پردازنده‌های قوی خود مخابره کنند تا متعاقباً آن پردازنده‌ها دستورات لازم را به خودرو صادر کند.

مثلاً این نوع خودروها دارای فاصله‌یاب‌های لیزری و صوتی 360 درجه هستند تا بتوانند فاصله تمام اشیا را به‌صورت سه‌بعدی برای پردازنده خود ترسیم کنند، البته ناگفته نماند که این نوع خودروها نیز دارای اسکنرهای فوق پیشرفته محیطی نیز هستند تا با کمک فاصله‌یاب‌ها و رادارهای این خودرو بتواند اطلاعات ورودی محیطی را با اطلاعات ذخیره‌شده در خود تطبیق دهد.

 و نهایتاً با توجه به مجموعه‌ای از اطلاعات ورودی و ذخیره‌شده و ارتباطاتی که این خودرو با ماهواره‌ها و مراکز کنترل ترافیک و چندین واحد دیگر برقرار می‌کند اتومبیل را به حرکت درمی‌آورد. البته بایستی گفته شود که در زمینه حس‌گرها و پردازنده‌ها شرکت گوگل به‌نوعی در خط مقدم این پیشرفت‌ها قرار دارد و با همکاری شرکت‌های بزرگ خودروسازی ایده‌های خود را پیگیری می‌کند.

ارزش این‌گونه خودروها در چیست؟

بدون شک اتومبیل‌های  بدون سرنشین نیز مانند دیگر تکنولوژی‌های روز دنیا به خاطر دلایلی به وجود آمده‌اند که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌شود به کاهش بسیار زیاد حوادث رانندگی اشاره کرد، زیرا این نوع خودروها به دلیل استفاده از کامپیوتر بجای انسان و مجموعه عظیمی از حس‌گرها احتمال اشتباه در آن‌ها به‌شدت نسبت به انسان پایین‌تر است از طرفی این نوع خودروها در زمان حادثه به دلیل عدم شوکه شدن و مسائل روان‌شناختی دارای زمان عکس‌العمل بسیار پایینی است که این نیز خود به کاهش حوادث بسیار کمک می‌کند.

از نگاه دیگر اگر بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم بایستی به تأثیر شگرف این نوع خودروها بر حجم ترافیک اشاره کرد زیرا این نوع خودروها می‌توانند با یکدیگر در ارتباط باشند و از طرف دیگر نیز می‌توانند با مراکز کنترل ترافیک در ارتباط باشند که این می‌تواند به کنترل ترافیک بسیار کمک کند.

از دیگر مزایای این نوع خودروها می‌شود به قابلیت اشتراک آن‌ها نام برد بدین گونه که شما می‌توانید این نوع خودروها را با توجه به نیازتان با دیگران مشترک شوید و فقط کافیست زمان کاری‌تان را از طریق یک اپلیکیشن به خودرو اطلاع دهید تا خود خودرو بین شما و دیگران در ارتباط باشد و بعدازاینکه مثلاً شما را به سر کار رساند دنبال نفر بعد برود و کار او را نیز انجام دهد.

از بزرگ‌ترین مزایای دیگر این نوع خودروها نیز می‌شود به کاهش میزان استرس افراد در جامعه اشاره کرد که افراد دیگر به دلیل رانندگی در ترافیک‌های سنگین و یا شرایط بد جوی دچار استرس و اضطراب نمی‌شوند.

فقط درباره این نوع خودروها کافیست که بدانید،  شما می‌توانید از طریق یک اپلیکیشن بر روی تلفن همراه خود نزدیک‌ترین تاکسی را با زمان دقیق رسیدن به شما و رساندن شما به مقصد رزرو کنید، و یا اینکه بعد از رسیدن به خانه دیگر نیاز نیست ماشین را با زحمت فراوان درون پارکینگ پارک کنید زیرا خود آن ماشین بعد از پیاده شدن شما درون پارکینگ می‌رود!

مشکل خودروهای بدون راننده در چیست؟

این نوع خودروها نیز همانند همه تکنولوژی‌های موجود در دنیا دارای اشکالات و ایراداتی هستند، مثلاً این نوع خودروها در صورت نیاز به حرکت با سرعت‌های بالا به دلیل مسائل اورژانسی دارای احتمال خطای محاسبات بسیار هستند و اینکه ممکن است به دلیل نقص فنی در یکی از اجزای پردازنده این نوع خودروها به‌کل از کنترل خارج شوند، یا حتی با این نوع خودروها آن‌ها که عشق سرعت و خطر هستند دیگر نمی‌توانند از تفریح سالم! خود لذت ببرند زیرا این نوع خودروها تابع ایمنی هستند نه هیجان.

که البته هیچ‌کدام از ایرادات گفته‌شده مانع از پیشرفت‌های این نوع تکنولوژی در آینده نخواهد شد. زیرا تنها با نگاه کردن آمار تصادفات رانندگی در ایالات‌متحده آمریکا نشان می‌دهد که سالانه چیزی در حدود 35000 نفر به دلیل تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و همین مورد کافیست تا شرکت‌های بزرگ تکنولوژی باقدرت برای بهبود زندگی بشریت به سمت تولید این نوع خودروها پیش بروند.

مشکلات عدم وجود قانون برای خودروهای بدون راننده!

از دیگر مشکلات بزرگ سر راه این نوع خودروها می‌شود به عدم وجود قوانینی برای این نوع خودروها اشاره کرد، زیرا هر نوع پدیده اجتماعی نیاز به داشتن قانون دارد وگرنه آن پدیده اجتماعی به‌خودی‌خود منجر به هرج‌ومرج در اجتماع می‌شود، خودروهای بدون راننده نیز از این قانون جدا نیستند، برای مثال متصور شوید که خودروی بدون راننده شما با یک خودروی بدون راننده بهر دلیلی برخورد کرد، حال این وسط مقصر این اتفاق چه کسی خواهد بود، آیا شرکت خودروسازی مقصر خواهد بود؟ آیا شرکت سازنده حس‌گرها مقصر خواهند بود؟ آیا ماهواره‌ها و مراکز کنترل ترافیک مقصر خواهند بود؟ زیرا در این بین دیگر ما راننده‌ای برای سرزنش نداریم پس مقصر چنین حوادث احتمالی چه کسی یا چه گروهی خواهد بود؟

این نوع مشکل به عقیده بسیاری بزرگ‌ترین مشکل بر سر راه این نوع خودروها است که برای حل آن مسیر بسیار طولانی در پیش رو خواهد بود.

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

خودروهای بدون راننده چگونه کار می کنند؟!

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است