Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
بهتر است بدانیم!

تیونینگ استاندارد خودرو به زبان ساده!

پنج شنبه | ۱۳۹۷/۰۱/۳۰ - ۰۶:۴۰ | کد خبر: CP- ۵۸۱۷ | سرویس: تعمیر و نگهداری خودرو
کارپرس:
عشق ماشین گاهی آنقدر صاحبش را اسیر می‌کند که پول ارزش خود را از دست می‌دهد و نصب آپشن بر روی خودرو تبدیل می‌شود به پروژه‌ای پر هزینه.
به گزارش کارپرس، از نصب لاستیک‌های چند صد هزار تومانی گرفته تا نصب درها و فرمان‌های متفاوت و ایجاد تغییرات فنی و موتوری در خودرو، اما در بسیاری موارد به نظر می‌رسد که هیچ‌کدام از این کارها نه برای اضافه کردن امکاناتی بیشتر به خودرو که برای جلب توجه انجام می‌شود.

این را یکی از تیونرهای قدیمی شهر هم قبول دارد و می‌گوید: شهرت اولین انگیزه افرادی است که اقدام به تغییر خودروی خود می‌کنند، در درجه بعدی هیجان این کار است که افراد را به سوی خود جلب می‌کند. او که در میان عشق ماشین‌ها به محمد ۲۷ معروف است، در ادامه می‌گوید: طی این سال‌ها شاید بیشتر از ۱۰۰۰ مشتری داشته‌ام، از شمال شهر تا جنوب شهر، مهم‌ترین مشخصه تمام این‌ها عشق ماشین‌بازی است.

اما در مواردی این متفاوت بودن کار دست کسانی می‌دهد که به سراغ اسپرت کردن خودروی خود می‌روند. زیرا این متفاوت بودن گاهی با تغییرات غیراستانداردی همراه است که در برخی موارد به دلیل اجرای ناصحیح و یا نامناسب بودن آن تغییرات برای یک خودرو، حتی منجر به تصادف هم می‌شود. برای مثال کوچک کردن بیش از حد فرمان باعث می‌شود که راننده در شرایط حساس کنترل اتومبیل را از دست بدهد، یا ایجاد تغییر در فنربندی یا رینگ و لاستیک خودرو می‌تواند منجر به چپ شدن خودرو شود.

بازار راکد تیونرها

به نظر می‌رسد که بازار تیونرها تحت تاثیر تغییرات اخیر در شیوه قیمت‌گذاری قرار گرفته، زیرا با آزادسازی قیمت خودرو، اگر کسی موفق به خرید خودرو شود، آن را روی چشم خود نگه خواهد داشت و متفاوت بودن اهمیت خود را از دست می‌دهد!

یک فروشنده لوازم اسپرت خودرو نیز این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید: کسانی که در این صنف هستند، باید به فکر کار دیگری باشند زیرا با توجه به شرایط فعلی این داشتن خودرو است که مهم جلوه می‌کند، نه داشتن خودرویی متفاوت یا اسپرت. حتی اگر داشتن خودرویی متفاوت هنوز اهمیت داشته باشد، حالا هزینه‌های ایجاد این تغییرات به‌قدری بالا رفته است که انجام این کار به صرفه نخواهد بود.

گرچه حالا روند اسپرت کردن خودرو جای خود را به خودروهای گران و لوکس داده است و با وجود خودروهای خارجی با حجم موتور بالا دیگر کمتر کسی پیدا می‌شود که دنبال تیونینگ خودروی خود برود چرا‌که پورشه‌ها و مازراتی‌ها و دیگر خودروهای لوکس حالا جریان کار تیونرها را تغییر داده‌اند و نظر عشق ماشین‌ها را به خود جلب کرده‌اند.

آپشن‌های استاندارد خودرو را بیابید

اگر زیاد اهل آپشن و اسپرت کردن خودروی خود نیستید و آپشن‌هایی معمولی مانند دزدگیر، پاور ویندو، سنسور دنده عقب، کروز کنترل و امثال اینها نیاز شما را برطرف می‌کنند و در صورتی که خودرویتان یکی از محصولات تولیدکنندگان داخلی است، به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای نصب این آپشن‌ها تنها به نمایندگی‌های مجاز سازنده خودروی خود مراجعه کنید. زیرا چنانچه خودروی شما در دوره گارانتی باشد، نصب آپشن در فروشگاه‌های متفرقه، خودروی شما را از گارانتی خارج می‌کند. برای مثال از آنجایی که نصب دزدگیر ممکن است برق خودرو را با مشکل مواجه کند، اگر این کار را در جایی غیر از نمایندگی مجاز انجام دهید، در صورت بروز مشکل نمایندگی‌های مجاز قبول تعمیر نمی‌کنند.

بعضی وقت‌ها مشکل از این هم فراتر می‌رود، برای مثال برای نصب سان روف حتماً باید به نمایندگی‌های مجاز مراجعه کنید. از آنجایی که نصب سان روف منجر به ایجاد تغییر ظاهری در خودرو می‌شود، چنانچه شما مجوز خودروساز را برای ایجاد این تغییر نداشته باشید، خودروی شما هنگام تعویض پلاک از سوی ناجا با مشکل مواجه خواهد شد.

بنابراین شاید برای نصب آپشن‌ها در مراکز مجاز خودروسازان مجبور به پرداخت مابه‌التفاوتی نسبت به فروشگاه‌های بیرون باشید، اما خوبی سپردن این کار به کارخانه سازنده خودرو این است که می‌توانید به استاندارد بودن این آپشن‌ها اطمینان کنید، زیرا تمام پروسه‌های تخصصی را از سر گذرانده‌اند و از طرفی گارانتی خودروی شما در امان خواهد بود.

اما برخی تغییرات از نظر پلیس تخلف محسوب می‌شود که در صورت سپردن ایجاد آن تغییر به خودروساز ممکن است مشکلی برای شما پیش نیاید، مانند سان‌روف. گاردهای جلوی خودرو هم برای پلیس ایجاد حساسیت می‌کند که البته نصب گاردهای آپکو برای خودرویی مانند ویتارا غیر قانونی محسوب نمی‌شود، زیرا آپکو اقدام به تأمین گاردهایی از جنس پلاستیک کرده است که نصب آن از نظر پلیس اشکالی ندارد.

بنابراین چنانچه خودروی شما محصول یکی از دو خودروساز بزرگ کشور است، بهتر است برای نصب آپشن به آپکو یا ستکو مراجعه کنید. آپکو شرکت تولید خودروهای سفارشی ایران خودرو است و ستکو نیز مهندسی بازرگانی خودروی سایپا است که خدمات آپشن و تیونینگ را برای محصولات این خودروساز ارائه می‌کند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

تیونینگ استاندارد خودرو به زبان ساده!

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است