Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
بهتر است بدانیم!

برای آپشن کردن خودرو به چه نکاتی باید توجه کرد؟!

یکشنبه | ۱۳۹۷/۰۱/۱۲ - ۰۷:۱۹ | کد خبر: CP- ۵۸۰۲ | سرویس: تعمیر و نگهداری خودرو
کارپرسمجید باقربندی:
برخی افراد پس از خرید خودرو اقدام به ایجاد تغییرات ظاهری و یا فنی در خودروی شخصی خود می کنند تا خودرو را با سلیقه خود سازگار کنند اما ممکن است این تغییرات برای مالک و یا دیگران ایجاد خسارات جبران ناپذیر کند! در این مطلب سعی می کنیم اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم.
به گزارش کارپرس، اکثر رانندگان خودرویی که خریداری می کنند معمولا آن چیزی نیست که انتظاراتشان را بر آورده کند. خرید خودرو، سواری گرفتن از آن و لذت راندن خودرویی که با مشخصات فردی افراد هماهنگ باشد در بازار به نسبت گران ایران سخت است. معمولا افراد به قدر پولی که برای خرید خودرو کنار گذاشته اند به سمت بازار خرید خودرو می روند و معمولا آنچه می خرند با تمایلاتشان سازگار نیست، بنا بر این تمایل ایرانیان به تغییر در خودرو و به اصطلاح آپشن یا تیونینگ امری شایع است. اما برخی از تغییراتی که رانندگان در خودرو ایجاد می کنند گاها موجب بروز خطر، ناهنجاری و یا حتا ترافیکی  می شود و چنین تغییراتی خلاف قانون هم هست.

این تغییرات به دو دسته ظاهری و فنی تقسیم می شوند:

تغییرات ظاهری:

car tuning 1 11 5

 

از دودی کردن شیشه ها گرفته تا نصب انواع برچسب ها و نوشته های مختلف بر روی بدنه خودرو؛ تغییرات در چراغ ها و یا تزئینات داخل کابین خودرو. می توان به نصب انواع روکش های صندلی اشاره کرد که امری شخصی و سلیقه ای است. اما آیا تغییرات در ظاهر خودرو آیا می تواند خطر آفرین و غیرقانونی هم باشد؟!

در جواب باید گفت بله! در برخی موارد با تغییر در سیستم نور و چراغ جلوی خودرو و استفاده از پروژوکتور های بسیار قوی که معروفترین آن ها چراغ های زنون می باشد ممکن است هنگام رانندگی در شب برای خودروی مقابل ایجاد خطر کند!

با ایجاد محدودیت دید بر اثر نور شدید چراغ های جلو (ایجاد زدنور)  احتمال بروز خطا توسط راننده مقابل بالا می رود، این در حالیست که باید توجه داشته باشیم که افراد زیادی وجود دارند که مشکلات چشمی و محدودیت های دید در شب دارند که نورهای تیز و قوی سفید به شدت آن ها را آزار می دهند و نباید از آن غافل بود.

دودی کردن شیشه ها ی خودرو نیز در برخی موارد و مخصوصا هنگام رانندگی در شب ممکن است با محدودیت دید راننده ایجاد خطر کند همانگونه که پلیس هم محدودیت هایی برای شیشه دودی نیز قائل شده است.

بستن روکش صندلی به روی خودرو هایی که ایربک صندلی دارند بسیار خطرناک است توجه به این مورد بسیار مهم گاهی فراموش می شود و در بررسی برخی تصادفات مشاهده شده است که رانندگان بخاط محافظت از روکش صندلی فابریک خودرو از روکش استفاده کرده اند که همین امر ابتدا باعث از کار افتادن ایربگ و سپس بواسطه ی ایجاد سد در مقابل کیسه ی هوا موجب بروز خساراتی جبران ناپذیر شده است.

در خصوص تغییرات ظاهری باید به یک مسئله کلی اشاره کرد و آن این که این تغییرات باید با رعایت قوانین و نکات ایمنی خودرو که توسط شرکت های خودرو ساز گوشزد شده است و البته رعایت حقوق رانندگان دیگر ایجاد شود.

 

تغییرات فنی:

car motor tuning 1 11

 

اولین موردی که می توان به آن اشاره کرد تغییر ارتفاع استاندارد خودرو است، که مخصوصا میان جوانان رایج است. تغییرات در ارتفاع خودرو باعث بر هم خوردن تعادل استاندارد خودرو از نظر فنی و مقاومت برخی قطعات خودرو می شود.

سیستم جلوبندی خودرو اولین قسمتی است که مقاومت بیشتری را باید تحمل کند! چراکه فشار زیادی هنگام عبور از پستی بلندی ها و یا سر پیچ ها به این قسمت وارد می شود. بطور کلی تغییر ارتفاع غیر استاندارد هندلینگ خود را نابود و در مواردی موجب واژگونی سریع خودرو می شود.

 

car ring 1 11

 

تغییر رینگ و لاستیک خودرو با آن که ظاهر خودرو را ممکن است زیبا کند نیز اگر با دقت و از نظر فنی مورد برسی قرار نگیرد ممکن است باعث ایجاد اختلال در حرکت و ایمنی خودرو شود. یکی از مهمترین موارد در انتخاب رینگ و لاستیک ایمن بودن خود رینگ است معمولا رینگ های ریخته گری در بازار زیاد است و اکثر خریداران به نوع ساخت رینگ توجهی ندارند بهترین نوع رینگ انواع رینگ های تراشکاری شده اند، رینگ های ریخته گری مقاومت کمتری نسبت به انواع تراشکاری شده دارند.

نکته مهم و اصلی در انتخاب رینگ و لاستیک جدید برای خودرو سایز آن است که باید با برسی فنی و تخصصی صورت بگیرد. تغییر غیر استاندارد رینگ و لاستیک با جهت عدم مقاومت آن بر مبنای وزن خودرو و البته کاهش چسبندگی لاستیک به زمین می تواند موجب واژگونی و بروز خطرات جانی شود.

ایجاد تغییرات در گیربکس و سیستم انتقال قدرت خودرو با هدف افزایش شتاب و قدرت موتور از دیگر خطراتی تیونینگ بشمار می رود، معمولا برای تغییرات در گیربکس تعمیرکاران پیشنهادات ویژه ای به رانندگان می دهند که بسیار وسوسه انگیز است اما مهم آن است که آیا بدنه و شاسی خودرو و قسمت ها دیگر آن کشش این همه قدرت و شتاب را در حالت های مختلف رانندگی دارد؟ آیا سیستم ترمز قادر به نگه داشتن خودروی شما با شتاب غیر استاندارد ایچاد شده است؟!

این در حالیست که برخی نیز خودروی خود را با کارگذاشتن توربو شارژهای مختلف و یا ایجاد تغیرات اساسی در موتور و یا گاهی با تعویض موتور تبدیل به خودرویی با مشخصات فنی جدید می کنند!

کارگذاشتن انواع کپسول های کاتالیز سوخت برای ایجاد شتاب ناگهانی در خودرو و تغییر در سیستم اگزوز که صدای ناشی از آن ممکن است ایجاد استرس در رانندگان دیگر کند، استفاده از بوق های غیر استاندارد نیز مواردی است که پلیس قوانین سخت گیرانه ای برای آن در نظر گرفته است.

 

car tuning 1 11 4

البته باید در نظر داشت تغییر در خودرو امری ممنوعه بشمار نمی رود البته با در نظر داشتن دو نکته ی اساسی!  ابتدا انجام تغییرات استاندارد متناسب با توانایی خودرو آن هم توسط متخصصین حرفه ای و سپس استفاده از آن در شرایط استاندارد همچون پیست اتومبیلرانی و یا مسابقات.

در نهایت باید اشاره کرد که خیابان ها و جاده های عمومی شهر جایی مناسبی برای تست تغییرات خودروی شخصی شما نیست. لطفا این تغییرات را در چارچوب قانون و حفظ نکات ایمنی انجام دهید.

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

برای آپشن کردن خودرو به چه نکاتی باید توجه کرد؟!

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است