Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
بهتر است بدانیم!

آنچه باید درباره ی دزدگیر خودرو بدانیم

دوشنبه | ۱۳۹۷/۰۱/۰۶ - ۱۶:۰۵ | کد خبر: CP- ۵۶۳۲ | سرویس: تعمیر و نگهداری خودرو
کارپرسسعید مداحی:
برای بررسی سیستم دزدگیر خودرو ابتدا بهتر است نگاهی به تاریخچه این تکنولوژی و دلیل نیاز به آن بیاندازیم. اولین مورد مستند سرقت خودرو در سال 1896 معرفی شد. آن زمان تنها یک دهه از تولید اولین خودروی گازوئیلی جهان می گذشت. از همان موقع تا امروز، خودرو همواره یک هدف طبیعی برای دزدی و جرایم نظیر آن بوده اند. خودرو ها گران قیمت هستند، به راحتی فروش می روند و به سهولت قابل اوراق شدن هستند.
به گزارش کارپرس، برخی از مطالعات حاکی از این حقیقت هستند که در هر 20 ثانیه در ایالات متحده آمریکا یک خودرو ربوده می شود. با توجه به این آمار شگفت انگیز، دور از انتظار نیست که میلیون ها آمریکایی روی سیستم های امنیتی خودروهای خود سرمایه گذاری کرده اند. امروزه اکثریت قریب به اتفاق خودروهای مدرن مجهز به سنسورهای پیشرفته، آژیرهای فوق مدرن و سیستم های فعال سازی از راه دور هستند. این سیستم ها توسط تکنولوژی بسیار پیچیده و فوق العاده پیشرفته ای پشتیبانی می شوند.

اولین نسخه سیستم دزدگیر خودرو به عنوان بازدارنده ای در مقابل سرقت توسط فردی ناشناس از دنور در سال 1913 اختراع شد. این نسخه کاملا به صورت دستی بود و زمانیکه فردی اقدام به به کار انداختن موتور خودرو می کرد روشن می شد. مدل پیشرفته بعدی در سال 1916 به بازار عرضه شد. این سیستم نیز دارای یک گیرنده بود که توسط صاحب خودرو حمل می شد و در صورت راه افتادن سیستم احتراق خودرو و در واقع به کار افتادن خودرو آلارم می داد. پس از ان مدل های بسیاری وارد عرصه تجارت شدند و اکنون شاهد پیشرفت بسزایی در این زمینه هستیم.

در این مطلب، سعی بر این است که به سیستم های امنیتی اتومبیل های مدرن و چگونگی عملکرد این سیستم ها پرداخته شود، این که این سیستم ها چقدر پیشرفته و بروز هستند و این که چه تکنولوژی پشت آن هاست. دانستن این موضوع واقعا شگفت انگیز است. اما بیشتر از آن، این مطلب قابل توجه است که سارقان هنوز هم راهی برای شکستن چنین سیستم هایی می یابند.

اگر تمایل دارید به یک سیستم دزدگیر خودرو در ساده ترین شکل آن بیاندیشید، چیزی جز یک یا چند سنسور که به نوعی آژیر متصل است نخواهید یافت. در ساده ترین حالت، سوئیچ به درب طرف راننده متصل است. از طریق یک سیم، باز شدن درب توسط شخص را به آلارم منتقل می کند. در نتیجه آژیر به صدا در می آید. اجزای سیستم دزدگیر خودروهای مدرن بیشتر از این است.

سیستم دزدگیر خودروها از لحاظ ظاهر در انواع و اشکال مختلفی در بازار موجود می باشند. با این حال همه آن ها دارای یک ساختار مشترک هستند. اکثر دزدگیرها دارای خط تحریک باز و خط تحریک بسته هستند. این همان محل وصل حسگر باز و حسگر بسته می‌ باشد. همچنین این دزدگیرها شامل کلید معمولی یا سوئیچ آلفا یا قفل رمزی یا کلید کنترل از راه دور نیز هستند. این کلید جهت روشن و خاموش کردن دستگاه می‌ باشد.

مدارات دزدگیر شامل مدار شارژ باتری جهت قطع شدن برق دستگاه است. این مدارات دارای مدار آژیر می‌ باشند. در نهایت دزدگیرها گاه شمار ورود و گاه شمار خروج و گاه شمار آژیر دارند. ممکن است مجهز به تلفن کننده خودکار در هنگام تحریک نیز باشند. سازنده‌ ی این دستگاه شخصی آمریکایی به‌نام ریورند اگوستیس راسل بوده است.

یکی دیگر از تمهیداتی که جهت ارتقای امنیت خودروها اندیشیده شده است، بهره مندی از دوربین مدار بسته خودرو است. دوربین های مدار بسته علاوه بر ساختمان های تجاری و اداری در خودروها نیز به کار گرفته می شوند. این دوربین ها علاوه بر خودروهای شخصی این قابلیت را دارند که روی اتوبوس ها، کامیون ها و سایر وسایل نقلیه سنگیننیز نصب و به کار گرفته شوند.

کاربرد دیگر دوربین مدار بسته در خودروها استفاده از آن ها در تصادفات رانندگی است. مامور پلیس و بیمه می تواند با مشاهده تصاویر ضبط شده، راننده خاطی را شناسایی کند.

 به طور کلی آناتومی یک سیستم دزدگیر خودرو را میتوان چنین ترسیم کرد که در ابتدایی ترین سطح، سیستم دزدگیر خودرو شامل سه بخش مهم است:


1) حداقل یک نوع حسگر یا سنسور

سنسور ها به قسمت های مختلف خودرو وصل می شوند. تمامی این سنسورها برای پیشگیری از سرقت طراحی شده اند. لذا در صورت بروز سرقت، این سنسور ها پیامی را به واحد کنترل ارسال می کنند. واحد کنترل با دریافت این پیام از سنسور به آژیرها یا همان سیستم آلارم دستور عمل می دهد.

در حالت کلی امروزه سنسورهای بسیار پیچیده ای طراحی و وارد بازار شده اند که گاه دارای گیرنده های رادیویی نیز می باشند.

 2) انواع مختلفی از آژیرها یا یک چراغ چشمک زن برای آلارم دادن سیستم دزدگیر

به منظور جلوگیری از بروز سرقت، یک سیستم دزدگیر خودرو باید بتواند تا محدوده ای معین صاحب اتومبیل را از سرقت آن مطلع سازد. برای این منظور انواع مختلفی از آلارم ها در بازار موجود می باشند که عبارتند از آژیرها (Sirens)، سخنگوها (Speakers) و …

 3) یک واحد کنترل برای انجام هماهنگی های لازم و انجام کار

برای اینکه سیستم دزدگیر خودرو کار کند به یک واحد کنترل نیاز است. این واحد می تواند شامل بخش هایی نظیر: واحد کنترل (جهت پردازش داده ها و دستور به سیستم آلارم) و هم چنین گیرنده (Receiver) و … باشد.

 همانطور که مطالعه کردید، ما در این مقاله دانستنی هایی را در رابطه با سیستم دزدگیر خودرو و اجزای سازنده آن بیان کردیم و برای هر کدام از این موارد، توضیحات مربوطه را ارایه دادیم. دوربین مداربسته خودرو راهکار مناسبی برای افزایش امنیت خودروهاست. خودروهایی که در کنار خیابان و بیرون از پارکینگ، پارک می شوند، نصب و راه اندازی دوربین مداربسته می توانند چهره سارق و یا خرابکار را ثبت کنند. کاربر دورببن مدار بسته نیز با مشاهده این تصاویر و شناسایی چهره متخلفان، می تواند آن را دستگیر کند.

شرکت دوربین مدار بسته پویابین، شرکتی معتبر در زمینه مشاوره، فروش و راه اندازی دوربین مداربسته است. کارشناسان فروش این شرکت، خدمات مشاوره رایگان را در زمینه دوربین مدار بسته ارایه می دهند. به شما پیشنهاد می کنیم قبل از تصمیم گیری نهایی و سفارش دوربین مدار بسته، با کارشناسان فروش شرکت پویابین تماس بگیرید و از راهنمایی آن ها استفاده کنید تا بهترین انتخاب ها را داشته باشید.

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

آنچه باید درباره ی دزدگیر خودرو بدانیم

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است