Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
بهتر است بدانیم!

نگهداری خودرو چه خرج هایی دارد؟!

دوشنبه | ۱۳۹۵/۱۲/۰۲ - ۰۴:۵۳ | کد خبر: CP- ۲۳۳۵ | سرویس: تعمیر و نگهداری خودرو
کارپرس:
سی ام بهمن پارسال، بدترین روز زندگی من است! روزی که با 20 میلیون پول زبون بسته خداحافظی کردم و خودم رو زیر چرخ های این ماشین انداختم. فکر می کردم اگر یک سال دوام بیارم تا قسط هاش صاف بشه، دیگه تو سراشیبی راحتی می افتم...
به گزارش کار پرس، غافل از اینکه این قارقارک ها چنان خرج هایی واسه آدم می تراشند که اگه حواست به اونها نباشه حسابی کم میاری... داشتن ماشین هزینه هایی داره که اولش معلوم نمیشه، بعد کم کم مثل چاله های فضایی خودشون رو نشون میدن و جیبتون رو خالی میکنن. گاهی اوقات فکر می کنم بجای این که من سوار این ماشین بشم، اون سوار من شده... .» این گفته ها بخشی از درد دل آقای میلاد ب. بود که پارسال همین موقع ها، یک خودرو با اقساط یک ساله خریده و حالا به همراه فروشنده به دفترخانه آمده بود تا تکلیف سند خودرو را روشن کند. کارش کم طول نکشید. چند جا را در یک دفتر بزرگ امضا کرد و دست آخر با یک پوشه کاغذی از در بیرون رفت. قیافه اش گرفته بود و هیچ نشانی از شادی یا رضایت در آن دیده نمی شد. در این گیر و دار، دخل و خرج کلاه قضاوتش را وسط گذاشته بود و با خود می اندیشید که چرا بعضی مردم اینقدر از مخارج ماشینشان می نالند؟ آیا آنان تصویر درستی از هزینه های معمول یک ماشین شخصی ندارند؟ یا اینکه راستی راستی داشتن خودرو گران در می آید؟ اینجا بود که دخل و خرج فهمید این کلاه به تنهایی نمی تواند جواب پرسش هایش را بدهد. پس پاشنه کفش ها را برکشید و چند روزی در دنیای مالکان خودرو پرسه زد تا ببیند چه دستگیرش می شود....

اندر مخارج خوراک های خودرو

 قیمت بنزین همیشه یکی از بحث برانگیزترین موضوعات اقتصادی بوده، چرا که نرخ نان شب هم به آن بند است. در حال حاضر سه جور بنزین در کشور داریم که نوع «سوپر» آن لیتری 1200 تومان است. هر لیتر بنزین معمولی و «یورو 4» نیز به قیمت هزار تومان عرضه می شود که عدد اکتان پایین تری نسبت به «سوپر» دارند. به گفته رییس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، حامل های انرژی مثل بنزین و گازوئیل در سال آینده افزایش قیمت نخواهند داشت. به نظر می رسد نرخ های فعلی تا پایان امسال و دست کم تا خرداد سال 96 و انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم ، ثابت می مانند.

علاوه بر این، رقم مصرف سوخت نقش تعیین کننده ای در هزینه های یک خودرو دارد و این میزان، همانا حجم بنزین مصرفی برای پیمودن صد کیلومتر مسافت است. ناگفته نماند که این رقم در شرایط شهری و جاده ای متغیر است. در عین حال، اکثر دارندگان خودرو به یقین معتقدند که آنچه سازنده در دفترچه راهنما قید کرده، کمتر از رقم واقعی مصرف است. مثلا برای پژو 206 در هر صد کیلومتر مسیر، مصرف 7 تا 9 لیتر بنزین تخمین زده شده، درحالی که صاحبان خودرو می گویند که این میزان هیچ گاه از 10 لیتر کمتر نبوده و معمولا حدود 11-12 لیتر است. آقای محمد ب. یک L90 لوگان دارد و ادعا می کند که در «جاده کفی» با سرعت 90 کیلومتر بر ساعت، مصرف بنزین ماشینش 5/6 لیتر است نه 5/5. او می گوید: «فکر کنم اعداد داخل دفترچه ها باید یک و نیم برابر شوند تا بتوان گفت واقعی اند.» البته بر کسی پوشیده نیست که گیر کردن در ترافیک های سنگین و ماندن پشت چراغ قرمزهای طولانی، بر میزان مصرف بنزین خواهد افزود. با این حساب، اگر ماهانه بطور میانگین سه باک بنزین معمولی مصرف شود، هزینه آن برای ماشینی چون رنو L90 به 150 تا 165 هزار تومان می رسد.

تعویض روغن خرج ناخواسته

با این حال، پول بنزین تنها بخشی از کل ماجراست. به ازای هر 5 هزار کیلومتر کارکرد، باید روغن و فیلتر خودرو تعویض شود تا موتور به خوبی کار کند. بماند که بسیاری رانندگان معتقدند 6 یا 7 هزار کیلومتر عدد معقولی برای این منظور است. هزینه فیلتر بسته به نوع ماشین و نرخ روغن بسته به برند آن، متفاوت است، مثلا میانگین تعویض روغن و فیلتر برای انواع پراید 55 هزار تومان، برای پژو 206 حدود 60 هزار و برای تویوتا کمری 120 هزار تومان به بالاست. البته هزینه سرویس کامل اصولا از 70 تا 80 هزار تومان شروع می شود و برای خودروهای لوکس ممکن است تا 500 یا 600 هزار تومان هم برسد. روغن های ساخت ایران عموما ارزان تر از دیگر انواع موجود در بازار هستند. روغن خودرو با مارک «توتال» اگر تولید داخل باشد حدود 75 هزار تومان است، در حالی که نوع اماراتی آن 90 هزار و محصول اصل فرانسه 120 هزار تومان قیمت دارد.

بیمه اجباری شخص ثالث

قیمت انواع بیمه خودرو و وسایل نقلیه هرسال بر اساس تغییرات نرخ دیه، تعیین می شود. امسال رقم دیه در ماه های عادی 190 میلیون و در ماه های حرام، 253 میلیون و 300 هزار تومان اعلام شده است. بر همین اساس، کمترین نرخ بیمه شخص ثالث برای اتومبیل های سواری (کمتر از چهار سیلندر) 691 هزار تومان می شود. رقم پرداختی، ارتباط مستقیمی با نوع خودرو دارد. اگر شما صاحب یک خودروی چهار سیلندر مثل L90 باشید، حق بیمه شما حدود یک میلیون و 84 هزار تومان است، در حالی که این رقم برای انواع پراید حدود 932 هزار تومان می شود. البته سوابق استفاده از بیمه نیز در تعیین قیمت دخیل است. رانندگان با دقت که اصولا تصادف نمی کنند، هر سال مشمول تخفیف سازمان بیمه مربوطه می شوند؛ برای سال دوم 10 درصد، سال سوم 15، سال چهارم 20 درصد و به همین ترتیب سالانه 10 درصد بیشتر تخفیف می گیرند. بیمه شخص ثالث باید هرسال در تاریخ مقرر تمدید شود، وگرنه دارنده اتومبیل به ازای هر روز دیرکرد 2 تا 4 هزار تومان جریمه می شود. از آنجا که پلیس، خودرو بدون کارت بیمه را جریمه و توقیف می کند، شرط عقل آن است که پول را به موقع بپردازید و خرج بیجا برای جیب مبارک نتراشید.

خاصه خرجی های خودرو

پس از پرداخت همه هزینه های ضروری و درست زمانی که فکر می کنیم ماشین عزیزمان هیچ گونه کم و کسری ندارد و همه چیز آرام است، «چاله های فضایی» دهان باز می کنند. حال این چاله های کذایی قرار است چه مقدار از پول جیبتان را ببلعند، بستگی به مشکل خودرو دارد. بنابر شواهدی که دخل و خرج گرد آورده، برخی تولیدات وطنی مجموعه ای از انواع عیب و ایراد هایی اند که گویا برای رفع آنها باید مرتبا دست به جیب شد. آقای محمدی که حدود دوسال پیش یک پژو پارس صفر خریده است، دراین باره نظریه جالبی دارد: « از همان روزی که خریدمش (خودرو)، یک پایم در نمایندگی بود و یکی در تعمیرگاه. همان پولی را که بابت تعمیرات این ماشین دادم اگر آژانس می گرفتم به صرفه تر بود. به نظر من ماشین های ایرانی را دو بار باید خرید؛ یک بار از نمایندگی و یک بار هم باید کل قطعاتش را بخرید و دوباره روی ماشین سوار کنید.» اما همه ماشین های داخلی هم چنین وضعی ندارند؛ گاهی فقط لامپ می سوزانند که بایستی مدام عوض شود.

قیمت لامپ خودرو بسیار متنوع است؛ از 5 هزار تا 150 هزار تومان. شما می توانید با یک مشورت ساده مدلی بهتر از فابریک کارخانه را جایگزین کنید تا برای مدت طولانی راحت باشید. البته بعضی هزینه های تعمیر ممکن ا ست بیشتر از حساب و کتاب شما آب بخورد. خانم علیایی پارسال به سبب خراب شدن کولر ماشینش حدود 200 هزار تومان به نمایندگی پرداخته بود، اما به محض برگشتن به خانه دوباره کولر از کار افتاد و او مجبور شد 100 هزار تومان دیگر هم بپردازد. با این همه، بسیاری به جد معتقدند که خودروهای شخصی هر قدر هم که دردسر درست کنند و هزینه بتراشند، حاجت دست هستند و بدون آنها نمی توان به سادگی زندگی گذراند.

 

منبع :اقتصادآنلاین 

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

نگهداری خودرو چه خرج هایی دارد؟!

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است