Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
بهتر است بدانیم!

راهنمای نگهداری از کولر خودرو ‌در فصل زمستان

سه شنبه | ۱۳۹۷/۱۲/۱۴ - ۰۸:۴۶ | کد خبر: CP- ۱۰۱۲۲ | سرویس: تعمیر و نگهداری خودرو
کارپرس:
کمتر از یک ماه به پایان‌سال بیشتر باقی نمانده و تا چشم روی هم بگذارید، بهار و تابستان هم از راه می‌رسد و دیگر نمی‌توانید ‌بدون استفاده از کولر از خودروی خود استفاده کنید.
به گزارش کارپرس، در این میان افرادی که بنا به اقتضای شغلشان ساعاتی طولانی در خودرو به سر ‌می‌برند، از کولر خودروی خود برای ساعات طولانی استفاده می‌کنند. بر این ‌اساس آغاز ماه‌های گرم‌سال برای بسیاری از ‌رانندگان با خرابی کولر ماشین‌هایشان همراه است که کارشناسان عامل موثر در این زمینه را بی‌توجهی مالکان خودرو به مباحث ‌موثر بر کارایی بخش‌های فنی کولر خودرو می‌دانند.
 
بنابراین در این مطلب نکاتی درخصوص نحوه نگهداری کولر خودرو عنوان ‌می‌شود تا ضمن استفاده از کولر، هزینه کمتری متوجه مالکان خودرو شود. یکی از اشتباهات رایجی که بسیاری از مالکان خودرو ‌مرتکب می‌شوند، این است که کولر خود را از ابتدای ماه‌های سرد‌سال خاموش می‌کنند و تا زمانی که گرمای هوا به اوج خود ‌نرسد، هیچ‌گونه استفاده‌ای از کولر ندارند. در این حالت مدت زمانی بین ۶ تا ۷ ماه کولر خودرو بدون استفاده باقی می‌ماند که این ‌موجب خرابی کولر خودرو می‌شود. بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند که در فصول سرد‌سال ماهی یک بار کولر خودرو را به ‌مدت چند دقیقه جهت مخلوط شدن گاز با روغن مخصوص آن و جلوگیری از فاسد شدن آن روشن کنید.‌‎ ‎

‎ ‎رعایت این امر حتی در فصولی مثل زمستان که استفاده از سیستم اصلا ضروری به نظر نمی‌رسد نیز ‌لازم است. این عمل باعث می‌شود تا روغن موجود در داخل سیستم به گردش درآید. درواقع با این عمل شما واشرها، لوله‌ها و ‌قطعات سیستم را روغن‌کاری می‌کنید‎. رعایت این موضوع احتمال نشت گاز و به‌وجودآمدن خشکی در واشر‌ها را کاهش ‌می‌دهد.

همچنین مالکان خودرو باید در ابتدای فصل گرما از سالم بودن کولر خودرو و کافی بودن فشار گاز آن مطمئن شوند. زیرا در ‌صورت خروج گاز، ذرات گرد و غبار، آلاینده‌ها و مواد اسیدی به مدار سیستم کولر وارد می‌شوند و موجب خروج کولر از مدار ‌می‌شوند. بنابراین توصیه دیگری که بسیاری از کارشناسان فنی خودرو بر آن تأکید دارند این است که تمامی قطعات خودرو باید ‌توسط تعمیرکار ماهر مورد شست‌وشو قرار بگیرد.

همچنین کولر خودرو فضایی مناسب برای رشد باکتری‌ها و قارچ‌هاست، ‌بنابراین تمیز یا تعویض کردن فیلترهای تصفیه هوای سیستم تهویه، هم برای کاهش ابتلا به مشکلات ریوی و پوستی و هم ‌بهره‌گیری بیشتر از سرمای کولر ضروری است. به‌خصوص آنکه، استفاده از کولر در فضای داخلی خودرو میزان قارچ‌ها و ‌آلودگی‌ هوا را تا ۸۰‌درصد کاهش می‌دهد. در این میان برخی کارشناسان تأکید دارند قبل از این‌که تنها به فکر استفاده از کولر باشیم، ‌باید به فکر نگهداری از آن بود تا در مواقع لازم بتوان از آن استفاده کرد.‌

نکته مهم دیگر این‌که هنگام رانندگی در ترافیک‌های شدید یا سربالایی از کولر خودرو استفاده نکنید، زیرا در این شرایط موتور ‌خودرو بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرد و استفاده از کولر موجب آسیب زدن به سیستم تهویه و موتور خودرو می‌شود. این موضوع ‌به خصوص باید در خودروهای زیر ۲۰۰۰ سی‌سی رعایت شود و چون حجم موتور آنها پایین است، با آسیب بیشتری از این ناحیه ‌مواجه می‌شوند.

اسماعیلی در این زمینه می‌گوید: «هنگامی که کولر روشن است، از توان خودرو کاسته می‌شود. در این شرایط از ‌حرکت با سرعت بالا، به‌خصوص در مسیرهای طولانی بپرهیزید و بی‌جهت پدال گاز را فشار ندهید. در غیراین صورت نه ‌تنها به موتور خودرو فشار بیشتری وارد می‌کنید، بلکه مصرف سوخت را هم افزایش می‌دهید. این مشکل در خودروهای بالای ‌‌۲۰۰۰ سی‌سی به دلیل قدرت بالای موتور و تجهیزات فنی جدید آنها اثرچندانی ندارد.» یکی دیگر از موضوعاتی که بسیاری از ‌مالکان خودرو باید مدنظر قرار دهند این‌که گاز کولر خودرو همان گاز فرئون مورد استفاده در یخچال است که ماده‌ای کاملا سمی ‌است.

بنابراین هرگز اقدام به شارژ گاز کولر نکنید و این کار را به مکانیک بسپارید. در پایان باید تأکید کرد که هنگام استفاده از ‌کولر، پنجره‌های خودرو باز و بسته نشوند. بسته بودن پنجره‌ها فشار کمتری به کولر وارد می‌کند و موجب کاهش چشمگیر مصرف ‌سوخت می‌شود. ضمن آن‌که هوای خنک داخل خودرو در صورت بازبودن حتی یک پنجره به راحتی و به سرعت از دست ‌می‌رود



منبع:روزنامه شهروند

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

راهنمای نگهداری از کولر خودرو ‌در فصل زمستان

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است