Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
نیم نگاه؛

اینستکس به خودروسازی کمک می کند؟!

چهارشنبه | ۱۳۹۷/۱۱/۲۴ - ۰۸:۰۹ | کد خبر: CP- ۹۸۵۷ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرس:
برخی کارشناسان صنعت خودرو با ابراز امیدواری درباره ثمربخشی سازوکار حمایت از تبادلات تجاری اروپا و ایران یا اینستکس، بر لزوم رعایت هوشیاری، حفظ اصول شفافیت مالی و اطلاع‌رسانی کامل به فعالان اقتصادی و مالی برای همراهی با آن تاکید کردند.
به گزارش کارپرس، عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت در این زمینه گفت: اصل این حرکت، کار بزرگی است، اما هنوز مشکلات زیادی بر سر راه وجود دارد؛ در عین حال به‌نظر می‌رسد که چاره‌ای جز آن وجود ندارد.

امیرحسن کاکایی بیان کرد: اروپا با این حرکت خود نشان داد که به‌دنبال باز کردن روزنه جدیدی خارج از مسیر دلار است.وی یادآور شد: در ۵۰ سال گذشته به سمت جهانی شدن تحت‌کنترل و سلطه آمریکا حرکت کردیم، اما اکنون حرکت جدیدی برخلاف آن در حال شکل گرفتن است. به گفته کاکایی اروپایی‌ها با این اقدام در وهله نخست به‌دنبال کمک کردن به خود و تامین منافعشان هستند.

وی ادامه داد: در ۳۰ تا ۴۰ سال گذشته آمریکا حرکت در مسیر جهانی شدن را آغاز کرد اما در ۱۰ سال اخیر با مدیریت هوشمندانه چین و رشد پیوسته و پایدار این کشور، مسیر طراحی شده پیشین در حال به هم ریختن است و بر همین اساس آمریکا حرکت‌هایی را به‌منظور بر هم زدن این بازی آغاز کرد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اروپایی‌ها به‌دنبال ایجاد کانال مالی جدیدی خارج از کنترل آمریکایی‌ها هستند، در‌حالی‌که همه نظام‌های مالی کلان جهان به نوعی به فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) وصل است و بر این اساس کاری پیچیده به‌نظر می‌رسد.وی ابراز امیدواری کرد با باز شدن این کانال مالی، بتوانیم از حقوق خود که توسط آمریکایی‌ها پایمال شده دفاع کنیم و رفت و آمدها و تبادلات تجاری تسهیل شود.

کاکایی اضافه کرد: این کانال برای ایران یک آب باریکه است و همه مشکلاتمان را حل نمی‌کند.وی پیش‌بینی کرد هرچقدر این ماجرا جدی‌تر شود، آمریکا بیشتر به آن حمله می‌کند؛ زیرا هژمونی بزرگ آن کشور با این اقدام شکسته می‌شود. رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور نیز گفت: اینستکس یک قدم به جلو است، زیرا اروپا جرات کرد سازوکاری در مقابل یک‌جانبه‌نگری آمریکا ایجاد کند.

محمدرضا نجفی‌منش افزود: اینکه این سازوکار مالی تا چه حد موفق باشد، به اتفاقات آینده و هوشیاری و هوشمندی ما بستگی دارد. وی بیان کرد: باید ضمن حفظ حقوق خود، بهانه دست آمریکایی‌ها ندهیم و تا امروز نیز با اقدام غیر‌احساسی به‌ویژه به هم نزدن برجام با خروج آمریکایی‌ها از آن، هوشمندانه عمل کرده‌ایم.



منبع: ایرنا

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

اینستکس به خودروسازی کمک می کند؟!

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است