Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
نیم نگاه؛

آثار کاهش سن فرسودگی خودروها در تولید محصولات جدید

چهارشنبه | ۱۳۹۷/۰۷/۲۵ - ۱۵:۵۲ | کد خبر: CP- ۸۲۹۹ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرسمجید باقربندی:
تفاوت سن فرسودگی خودرو در ایران و اروپا 15 سال است، و همین امر باعث تولید خودرو های جدید تر با تکنولوژی های مدرن در اروپا و دیگر کشور هایی که سن فرسودگی خودرو در آن ها پایین است می شود.
به گزارش کارپرس، یکی از دلایل مهم در تولید خودرو های جدید و نوآوری در صنعت خودرو، پایین بودن سن فرسودگی خودرو هاست که باعث می شود بازار تقاضا از خودرو سازان همیشه پر رونق باشد و خودرو سازان برای اینکه مشتریان خودرا حفظ کنند دست به نوآوری و طراحی و تولید خودرو های جدیدتر می زنند.

حال ما در کشور خودمان سن فرسودگی خودرو را وقتی بیست سال اعلام می کنیم خودرو ساز می داند که خودروی تولید شده حداقل بیست سال در چرخه بازار خواهد بود و نیازچندانی به رقابت و تولید خودرو های جدید با تکنولوژی روز دنیا نیست! و با همان فرمان قبلی اقدام به تولید می کند.

به طور معمول خودرو در خارج از ایران یک کالای مصرفی است و تاریخ مصرف آن نیز نسبت به نوع خودرو و شرایط کیفی خودرو متفاوت است اما یک قانون کلی وجود دارد و آن هم این که سن قانونی خودرو برای تردد در شهر های بزرگ 5 سال است!

پس از گذشت این مدت معمولا خودرو ها به اطراف شهر ها منتقل می شوند و حق ورود به داخل شهر و مراکز پر تردد را ندارند و یا اگر بخواهند ورود پیدا کنند شرایط خاصی دارد.

اما در کشور ما این گونه نیست خودرو تا آنجا که جان دارند باید کار کنند و جالب تر اینکه معاینه فنی هم به آنها تعلق می گیرد!

طی بیست سالی که از عمر یک خودرو می گذرد چه اتفاقاتی برای خودرو می افتد؟ از تصادفات و خرابی های گوناگون و هزینه های زیاد که بگذریم به بحث فرسودگی موتور های قدیمی این خودرو ها می رسیم که سهم بزرگی در آلودگی هوا دارند و این یک فاجعه زیست محیطی است.

خطرات ناشی از استفاده خودرو های فرسوده در معابر و جاده های برون شهری به دلیل نقص در عملکرد و یا به روز نبودن خودرو از نظر ایمنی و فنی می تواند بسیار جبران ناپذیرباشد.

باید در نظر داشت که سن فرسودگی خودرو ها دقیقا رابطه مستقیم با روند رو به رشد تکنولوژی و تولید خودرو های جدید نیز دارد.

درست است که فرسوده شدن یک خودرو دلیل بر توقف خط تولید آن نیست و پس از آن می توان همان مدل خودرو را دوباره از کارخانه خرید اما پایین آمدن سن فرسودگی خودرو ها باعث می شود خودروساز به این فکر کند که ممکن است مشتریانش تصیم به تجربه کردن خودرویی از دیگر رقبای خود بگیرد پس تلاش می کند تا با طراحی و تولید محصولات جدید تر مشتریان را برای خود حفظ کند و همین باعث یک رقابت تنگاتنگ میان خودرو سازان از نظر کیفیت و خدمات پس از فروش می شود.

این بدان معنی است که با  پایین آمدن سن فرسودگی خودرو ها می تواند باعث تولید خودرو های به روز تر و جدید تر شود.از طرفی توقف خط تولید یک خودروی قدیمی باعث می شود تا قیمت آن در بازار پایین بیایید و مردم برای کم ارزش نشدن سرمایه های خود برای خرید برای خودرو های جدید تر اقدام کنند دقیقا تجربه ای که برای خودروی نوستالژیک پیکان داشته ایم.

همین نگاه سرمایه دارانه مصرف کننده خود به خود باعث می شود تا با خرید خودرو های جدید تر و به روز سن فرسودگی خودرو از بیست سال پایینتر بیاید و خودرو ساز نیز بتواند با تولید محصولات به روز تر خودرو های بیشتری را با مدل های گوناگون روانه بازار کند.

البته این نگاه درستی نیست که خودرو را سرمایه بنامیم اما شرایط کنونی بازار و جامعه اینگونه است و نباید خیلی هم از خودرو سازان گله مند بود.

به هر حال با تولید محصولات جدید در داخل کشور همه موافق هستند اما توقف محصولات قدیمی تر با تکنولوژی ضعیف نیز مساله ای است که نباید از آن غافل بود.

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

آثار کاهش سن فرسودگی خودروها در تولید محصولات جدید

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است