Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
پنهانکاری به سبک شهرداری تهران!

چرا نام رسانه های دریافت کننده طرح ترافیک منتشر نشد؟

پنج شنبه | ۱۳۹۷/۰۴/۰۷ - ۰۳:۲۴ | کد خبر: CP- ۶۹۶۳ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرسحسینی پارسا:
شهرداری تهران که در سال جاری اجرای طرح جدید و پرهیاهوی ترافیک تهران را پشت سر گذاشته است در اقدامی عجیب در انتشار اسامی خبرنگاران دریافت کننده ی طرح ترافیک، نام رسانه و نوع فعالیت را پنهان کرده است! اقدامی که بر خلاف آئین نامه ی مصوب شورای شهر تهران صورت گرفته و بحث های زیادی را در پی داشته است.

به گزارش کارپرس، طرح ترافیک جدید تهران فی نفسه آنقدر حاشیه ساز بوده که بواقع دیگر جای هیچ خطایی را باقی نمی گذارد. طرحی که به گفته ی پورسیدآقایی به عنوان معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با هدف حذف رانت، کاهش ترافیک و آلودگی هوا دستخوش تغییرات بحث برانگیزی قرار گرفته بود اکنون با عدم انتشار نام رسانه های دریافت کننده ی طرح ترافیک بشکل عجیبی بوی رانت و پنهانکاری به خود گرفته است.

بر اساس ماده 9 آئین نامه طرح ترافیک خبرنگاران، معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران موظف است نام، رسانه محل اشتغال و نوع فعالیت کلیه دریافت کنندگان این سهمیه ها را در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر کند. اما شهرداری تهران در سایت شفافیت که با هدف شفاف سازی عملکرد این نهاد ایجاد شده است، لیستی کلی و بدون امکان جستجو از خبرنگاران دریافت کننده ی طرح ترافیک منتشر کرده که در آن تنها به نام، نام خانوادگی و نام پدر دریافت کننده سهمیه اشاره شده و بر خلاف آئین نامه ی مصوب، نام رسانه محل اشتغال و نوع فعالیت دریافت کنندگان پنهان شده است!

البته بررسی های فنی نگارنده نشان می دهد امکان جستجو و یا افزایش تعداد نمایش اسامی بصورت پیشفرض در این سایت وجود دارد که به نظر می رسد با تصمیم مدیریتی از دسترس کاربران خارج شده است! اقدامی که تنها به سخت تر شدن جستجو و شفاف سازی بیشتر در سنجش صحت عملکرد این نهاد انجامیده است.

ویدئوی مرتبط / تماشا کنید:

{yendifplayer videoid=47}

لطفا پس از کیک روی آیکون پخش کمی تحمل کنید تا ویدئو بصورت کامل بارگیری شود

asami tarh press

حالا باید به این مسئله پرداخت که این نهاد عمومی که در دوره ی مدیریت جدیدش به دفعات بر لزوم شفاف سازی تاکید کرده چرا در اقدامی عجیب که بشکل ویژه ای زیر ذره بین رسانه ها قرار دارد بخشهای معنا داری از اطلاعات دریافت کنندگان طرح ترافیک خبرنگاری را سانسور کرده است؟! اطلاعاتی که می تواند کمک شایانی در کشف فساد احتمالی و بررسی های دقیق در خصوص صحت تعلق سهیمه به خبرنگاران واقعی ایفا کند.

یکی از مهمترین انتقادات وارد بر نحوه ی توزیع سهمیه ی خبرنگاری که بر خلاف عرف معمول بدون دخالت نهادهای قانونی ناظر یعنی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد یا انجمن روزنامه نگاران و بصورت مستقیم توسط تیمی از شهرداری تهران صورت گرفته بود، معیار و میزان برای تخصیص تعداد سهمیه به رسانه های مختلف بوده است. بطوری که شواهد میدانی نشان می دهد برخی رسانه ها موفق به دریافت چند سهمیه و برخی رسانه ها نیز درکل هیچ سهمیه ای دریافت نکرده اند! حال انتشار نام رسانه می تواند مهر تائیدی بر این انتقاد بوده و روشن کند هر رسانه چند سهمیه دریافت کرده و یا نوع فعالیت افراد دریافت کننده چه بوده است. چنین اطلاعاتی براحتی امکان راستی آزمایی را برای نهاد های غیر وابسته ایجاده کرده و می توان به صحت عملکرد ادعایی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پی برد.

با این توصیف این شبهه بوجود می آید که آیا شهرداری تهران در توزیع سهمیه ی خبرنگاران انحراف داشته که نام رسانه و نوع فعالیت دریافت کنندگان سهمیه را پنهان و امکان جستجوی ساده تر میان اسامی خبرنگاران را نیز پنهان کرده است یا چنین اقدامی تنها یک کج سلیقگی مدیریتی بوده است؟!

در نهایت بر اساس قانون این نهاد موظف به انتشار تمامی اطلاعات تصویب شده در آئین نامه ی مصوب شهرداری تهران خواهد بود در غیر این صورت می تواند تحت پیگرد قانونی توسط نهاد های ناظر قرار گیرد. اقدامی که بی تردید مورد انتظار عموم جامعه ی خبری خواهد بود.

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

چرا نام رسانه های دریافت کننده طرح ترافیک منتشر نشد؟

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است