Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
خسرو تاج مطرح کرد:

حجم بالای واردات خودرو موجب مسدودی ثبتارش شد!

یکشنبه | ۱۳۹۶/۰۹/۱۲ - ۰۷:۳۳ | کد خبر: CP- ۴۵۵۱ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرس:
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس کل سازمان توسعه تجارت از کم شدن زمان اعتبار مجوز ثبت سفارش خبر داد.
به گزارش کارپرس، مجتبی خسروتاج، رییس سازمان توسعه تجارت در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه صادرات (با احتساب میعانات گازی) درهشت ماهه سال 28.5 میلیارد دلار بود که نسبت به 8 ماهه گذشته(28.8 میلیارد دلار) با کاهش روبه رو شده است، تصریح‌کرد: در ماه‌های گذشته رشد صادرات (بدون احتساب میعانات گازی) شروع شده است که عملکرد فعالان اقتصادی بوده است.

وی ادامه داد: صادرات در مرداد ماه 3.7 میلیون دلار بوده که با توجه به رقم 3.2 میلیون دلاری مرداد ماه سال گذشته، حدود 16 درصد رشد داشت. وصادرات در شهریور ماه امسال نسبت به سال گذشته افزایش 7.1 درصدی، در مهرماه افزایش 3.6 درصدی و در آبان ماه افزایش 5.8 درصدی داشت.

خسروتاج افزود:  در سال گذشته 94 میلیون دلار صادرات به قطر بود که این رقم در 7 ماهه امسال به 140 میلیون دلار رسید. وحجم واردات در 8 ماهه سال حدود 32.5 میلیارد دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش تراز 4 میلیارد دلاری مواجه بود.

کاهش زمان اعتبار مجوز ثبت سفارش از شش به سه ماه

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه در گذشته مجوز ثبت سفارش شش ماه مهلت داشت، تاکید کرد: طی بخشنامه‌ای که ابلاغ شده، از هفته گذشته حداکثر دوره ثبت سفارش 90 روز شده است.

سامانه ثبتارش به  دلیل حجم بالای واردات خودرو بسته شد

خسروتاج با اشاره به اینکه آیین‌نامه‌ای که در قالب آن واردات خودرو قابل انجام باشد در دست تهیه است و البته در سال گذشته دستورالعملی را به دولت فرستادیم که به تغییرات کابینه برخورد کرد و بنا شد وزرای جدید تصمیم در این باره تصمیم بگیرند، خاطرنشان کرد:بنابراین مجددا دستورالعملی تهیه و به دولت فرستاده شده است که با توجه به بررسی بودجه 97 به نظر می‌رسد که بررسی آن به بعد از بودجه موکول شود، در این زمینه دولت باید تصمیم‌گیری کند، البته تغییر تعرفه و حقوق بازرگانی کالاها موضوع عجیبی نیست و نباید در مورد برخی کالاها مانند خودرو حساسیت به خرج داد.

به گفته معاون وزیر صنعت، همه واردکنندگان بدانند که باید ثبت سفارش صورت بگیرد و اگر خودرو یا هر کالایی را  بدون ثبت سفارش وارد کنند تخلف کردند.

وی درباره ثبت سفارش خودرو نیز تصریح کرد: اگر دنبال نظام هدفمند واردات هستیم باید ببینیم برای واردات خودرو چه سهمی قائل هستیم،  سبد واردات همیشه حدود 5درصد تولید بوده است. به علاوه ما در شرایط عادی نیستیم و باید منابع ارزی را کنترل کنیم. آنچه که باعث شد از ثبت سفارش جلوگیری شود حجم بالای ثبت خودرو در اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری بود.

رییس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه با  اختیاراتی که داریم ثبت سفارش را محدود کردیم، تصریح کرد: انجمن واردکنندگان خودرو هم از ما شکایت کرده که صورت قضایی پاسخگو هستیم و مستنداتمان را اعلام می‌کنیم.

خسروتاج درباره خودروهای موجود در گمرک نیز اظهار کرد:آن چیزی که امروز در گمرکات کشور است شامل دو بخش است، بخش اول مربوط به خودروهایی است که بدون ثبت سفارش وارد شده و بخش دیگر که حدود 50 درصد از خودروهای موجود در گمرک را در بر می گیرد  برای ترانزیت بوده است.

وی با اشاره به اینکه ما از تیر ماه جلوی ثبت سفارش را گرفتیم، گفت:هنوز که هنوز است آنچه که از گمرکات ترخیص می‌شود نسبت به دوره مشابه 26 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته رشد دارد که نشان می ‌دهد در ماه‌های اول ثبت سفارش زیادی صورت گرفته است.

بودجه صادرات پرداخت نشد

خسروتاج با بیان اینکه در بودجه امسال 120 میلیارد تومان ردیف تحت عنوان جایزه و یارانه صادراتی و نیز 100میلیارد تومان تحت عنوان کمک سود وام های صادراتی در نظر گرفته شد، اضافه‌کرد: به رغم اینکه موافقت نامه امضا و تخصیص هم داده شده ولی هنوز رقمی پرداخت نشده است.

وی تاکید کرد:پیش بینی درباره اینکه تا پایان سال این رقم پرداخت می‌شود یا خیر، سخت است زیرا این موضوع در اختیار سازمان برنامه و بودجه است؛ البته حدود یک ماه و نیم قبل در شورای عالی صادرات تصویب شد که این رقم پرداخت شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با اشاره به اینکه نرخ ارز متناسب با تورم سالیانه باید اصلاح شود، گفت:تصور اینکه با افزایش نرخ ارز به یکباره با افزایش صادرات مواجه می‌شویم، درست نیست.

رییس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: نرخ ارز بر روی محصولات مختلف آثار متفاوت دارد، افزایش نرخ ارز در کوتاه مدت به خصوص در حوزه کشاورزی در برخی محصولات باعث ایجاد آثار تورمی می شود.



منبع: اقتصاد آنلاین

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

حجم بالای واردات خودرو موجب مسدودی ثبتارش شد!

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است