Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
ویژه / کوئید، قاتل پراید؟!

دوقلوهایی که همسان نیستند

یکشنبه | ۱۳۹۵/۰۸/۰۲ - ۱۲:۲۰ | کد خبر: CP- ۱۳۷۸ | سرویس: تحلیل و گزارش
کارپرس:
قصه ی این روزهای کوئید و جایگزینی پراید آدم را یاد دوقلوهای ناهمسان می اندازد! دوقلوهایی گمشده که مثل فیلم ها قرار است سرنوشت، آنها را مقابل هم قرار دهد! یکی شیک و مدرن است و البته افاده ای و دیگری با ادبیاتی کلاسیک و سنتی! اما آیا واقعا قرار است دوقلوهای قصه ی ما روبروی هم قرار بگیرند؟!

کارپرس / امیر حسین کریمی: اگر پیگیر اخبار صنعت خودرو باشید حتما خبر تولید رنو کوئید در ایران به گوشتان رسیده. قطعا با این خبر هم رو برو شده اید که قرار است کوئید جایگزین خودروی ارزان قیمت پراید شود! اما تفاوت کلاس این دو خودرو و البته قیمت اعلام شده برای کوئید، در تحقق این جایگزینی تردید ایجاد می کند. 

سکانس اول؛ کوئید

رنو کوئید یک کراس اور کوچک شهری است که توسط رنوی هندوستان و متناسب با بازار این کشور و در سال 2015 برای اولین بار معرفی و عرضه شد.  خودرویی که به روایت نشریات خودرویی هندوستان معادلات بازار خودروی این کشور را در کلاس خودش تغییر داده است.

دوقلوهایی که همسان نیستند

تقریبا تمام ویژگی های مورد نظر یک مشتری هندی، درکوئید یافت می شود!  کوچک و جم و جور، ارتفاع مناسب از سطح زمین، کم مصرف، سواری نرم و راحت، نسبتا جادار، قیمت بسیار مناسب و البته طراحی زیبا نسبت به رقبا!

اجازه بدهید به سراغ اعداد و ارقام برویم؛

کوئید در هندوستان با دو پیشرانه 3 سیلندر قابل سفارش است. اولی با حجم 800 سی سی و توان تولید 53 اسب بخار، دومی با حجم 1000 سی سی و توان 67 اسب بخار.  شاید کم توان به نظر برسد اما این قدرت در کنار وزن حدود 700 کیلو گرمی آن مناسب است. ارتفاع کف آن از سطح زمین 18 سانتی متر است و با لاستیک هایی به پهنای 155 میلی متر و رینگ 13 اینچی و طول 3679 و عرض 1579 اصلا شبیه یک کراس اور معمولی به نظر نمی آید!

صندوق کوئید 300 لیتر فضا دارد که از تمام رقبای هم کلاس بزرگ تر است، همچنین رنو تقریبا همه جای این خودرو را مجهز به فضایی برای نگهداری اشیا کرده است، از داشبرد گرفته تا داخل درب ها و پشت صندلی های جلو!

تا اینجای ماجرا همه چیز به سود کوئید هندی بود، اما این کوچولوی هندی آنقدرها هم قابل ستایش و بی نقص نیست!

اولین نکته قابل توجه کیفیت به نسبت پایین ادوات داخلی کوئید است که با توجه به قیمت پایینش کمی قابل تحمل است.

اما نکته غیر قابل چشم پوشی کوئید هندی ایمنی بسیار ضعیف آن است. به طوری که حتی یک ستاره ایمنی برای سرنشین بزرگسال از موسسه تست تصادف Global ncap  کسب نکرده است.

همین امر باعث ایجاد یک سوال جدی شده که چنین خودروی نا ایمنی چرا باید جایگزین پراید نا ایمن و البته شناخته ی شده ی خودمان شود؟!

البته ویژگی های مثبت کوئید بسیار مورد توجه بازارهدف زیر مجموعه رنو، یعنی" داچیا " قرار گرفته است. از این رو این کمپانی قصد دارد با اعمال تغییرات و تقویت ایمنی این خودرو را برای عرضه به کشورهای اروپایی آماده کند و به همین جهت لازم است بتواند که از لحاظ ایمنی حداقل 3 ستاره ایمنی از موسسه Euro ncap دریافت کند.

لازم به ذکر است برخی شنیده ها حاکی از تولید مدل ویژه مخصوص خاور میانه و بازار ایران است اما در این رابطه نمی توان اظهار نظر قطعی انجام داد و بهتر است جهت روشن شدن موضوع کمی صبر پیشه کنیم!


سکانس دوم؛ پراید

دوقلوهایی که همسان نیستند

در مورد پراید فقط به ذکر این نکته بسنده می کنیم که پراید در ابتدا یک خودروی هاچبک کوچک شهری بود که در سال 1986 توسط فورد به بازار عرضه شد و در سال 1993 با برند کیا به ایران پا گذاشت و در کلاس هاچبک و سدان کوچک شهری طی سالیان دراز به تولید رسید! نا گفته نماند که در اواسط دهه 80 این خودرو تحت مالکیت سایپا در آمد و انواع فیس لیفت های مختلف از آن عرضه شد. همچنین در سال های اخیر سایپا اقداماتی جهت افزایش ایمنی این خودرو تحت عنوان پروژه X100 انجام داده که توانسته ایمنی آن را ارتقاء دهد.هر چند این خودرو هرگز دستخوش انجام تست های سختگیرانه ی رسمی قرار نگرفته اما شرکت سایپا به دفعات از ایمنی پراید به عنوان یک خودروی درون شهری دفاع کرده است.

مشخصات فنی پراید های موجود در ایران و رنو کوئید در جدولی برای مقایسه آمده است. هرچند با توجه به قیمت اعلامی و البته مشخصات، قیاس این دو خودرو امری منطقی به نظر نمی رسد.

دوقلوهایی که همسان نیستند

نکته قابل توجه در مورد این دو خودرو عدم تشابه کلاس خودرویی کوئید با انواع پراید است. و اصلی ترین علتی که قیاس این دو خودرو را خصوصا در ایران مردود می کند فاصله ی قیمتی بیش از 10 میلیون تومانی آن است که جایگزینی رنو کوئید برای انوع مدلهای پراید را زیر سوال می برد لذا با این توصیف استفاده از کلمه "جایگزین" برای رنو کوئید کمی دور از ذهن به نظر میرسد! و شاید بتوان از کوئید به عنوان یک خودروی پائین رده ی خارجی در ایران یاد کرد که می تواند مخاطب خود را داشته باشد. هر چند همین نکته نیز با توجه به تغییرات صورت گرفته در معادلات خودرویی بازار ایران نیازمند رفع عیوب ایمنی رنو کوئید خواهد بود چرا که مصرف کنندگان ایرانی در این ایام توجه جدی تری به مسئله ی ایمنی دارند...

نظر شما چیست؟ به نظر شما عرضه رنو کوئید 31 میلیونی تاثیری بر بازار پراید خواهد گذاشت؟!

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

  • مهمان - مهدی کوه میشی

    گزارش

    سلام به نظر من این خودرو تحول قابل توجهی درایران به جا خواهد گذاشت وبا تعقیراتی که سایپا طی سالیان آتی برروی ان اجراخواهد کرد ان را به یک خودروی لوکس تبدیل خواهد کرد که به بالاترین قیمت به فروش میرساند چون ال ۹۰هم قراربود 9000000به فروش برسدولی خدا کند بیایید حداقل چهره تکراری پراید کم کم محو خواهد شد

شما اکنون از مطلب: "

دوقلوهایی که همسان نیستند

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است