لیلاز:

آزاد سازی قیمت خودرو جلوی زیان خودروسازان را خواهد گرفت

سه شنبه | ۱۳۹۷/۱۰/۱۸ - ۰۷:۴۱ | کد خبر: CP- ۹۳۵۰ | سرویس: اخبار داخلی
کارپرس:
استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: صنعت خودروسازی برای مقابله با تحریم ها به آزادسازی قیمت ها و حفظ اشتغال نیازمند است.
به گزارش کارپرس، «سعید لیلاز» در حاشیه مراسم افتتاح سومین نمایشگاه بین المللی خودرو تهران در نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب افزود: با آزادسازی قیمت ها هرچند زیان خودروسازان جبران نمی شود، دستکم جلو آن گرفته می شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به شرط تعیین قیمت خودروها در حاشیه بازار، حتی اگر تیراژ (شمارگان تولید) به 800 هزار دستگاه در سال کاهش یابد قادر به حفظ اشتغال خواهیم بود و پس از آن بتدریج اصلاحات در این صنعت را آغاز خواهیم کرد.
لیلاز ادامه داد: خودرو جزو کالاهای اساسی نظیر دارو و غذا نیست که ما به هر قیمتی برای آنها 14 میلیارد دلار ارز تهیه می کنیم و مخالفم که منابع کشور به خودرو سواری اختصاص یابد.

وی گفت: در زمینه حفظ اشتغال موجود، یک تعهد اخلاقی و ملی داریم اما نمی توان هم قیمت خودرو را پایین نگه داشت و هم اشتغال 700 هزار تا 800 هزار نفری این صنعت را حفظ کرد.

«فروش اموال مازاد و باقیمانده سهام خودروسازان به طور حتم تدبیر خوبی است اما در شرایط فعلی که کیک اقتصاد ایران در حال کوچک شدن است نمی توان با اطمینان از فروش حرف زد و شاید ارزان فروخته شود».

 گزارش‌ هایی که از حسابرسی شرکت های خودروساز منتشر شده است نشان می دهد 2 خودروساز بزرگ کشور در نیمه نخست امسال بیش از پنج هزار و 500 میلیارد تومان زیان ثبت کرده اند.

با خصوصی سازی خودروسازان مخالفم

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: امروز زمان خوبی برای خصوصی سازی نیست و به شخصه هیچگاه با روند خصوصی سازی هایی که در سه دهه گذشته اتفاق افتاده است موافق نبودم.

وی یادآوری کرد: در شرایط کنونی تقاضای حدود 2 میلیونی پارسال برای خودرو به 800 هزار دستگاه کاهش می یابد و زیان همه افرادی که خودرو پیش خرید کرده بودند نیز پرداخت می شود؛ این موضوع گریزناپذیر است و نباید از آن بترسیم.
لیلاز تاکید کرد «ما ماموریت بزرگ تری داریم و باید با جلوگیری از زیاندهی صنایع خودروسازی و ممانعت از کاهش اشتغال در این صنعت، تحریم های آمریکا را خنثی کنیم».

وی بیان داشت: این مهم با اصلاح قیمت ها، بهبود 100 درصدی بهره وری در داخل شرکت ها و داخلی سازی با کمترین سرمایه گذاری ممکن می شود اما دولت نیز باید قول بدهد اگر ابر تحریم ها کنار رفت همه چیز دوباره فراموش نشود.

وی اضافه کرد: داخلی سازی قطعات شاید از نظر اقتصادی سخت باشد اما از نظر فنی ممکن است و اکنون جز یکی 2 قطعه، هیچ مشکلی در ارتقای داخلی سازی نداریم؛ هرچند از نظر کیفیت و دستیابی به استانداردهای مورد نظر سازمان ملی استاندارد با دشواری هایی روبروییم.
«کشور درگیر بزرگ ترین جنگ اقتصادی تاریخ خود است و تاکنون هیچ قدرتی اینچنین همه قوای خود را برای فشار بر ایران متمرکز نکرده بود اما می توانیم از این بحران خارج شویم».

ژن خوب در خودروسازی ها نداریم

لیلاز در پاسخ به پرسشی درباره سوء مدیریت در شرکت های خودروساز، منکر وجود «ژن خوب» در این شرکت ها شد و گفت: 2 خودروساز اصلی در کشور داریم که مدیر یکی از آنها 35 سال و دیگری 20 سال سابقه در خودروسازی دارد.
این استاد دانشگاه یادآوری کرد: همین افراد وقتی تولید سالیانه خودرو را از 300 هزار دستگاه به 720 هزار دستگاه رساندند نیز مدیر بودند.

وی تاکید کرد «مساله اصلی در ایران اصلاح ساختار سیاست هاست و باید در این مسیر گام برداریم».

لیلاز اضافه کرد: موضوع بالا بودن هزینه های سربار خودروسازان صحت دارد، هرچند به شدت در حال کاهش است و همین که قیمت خودرو در پنج سال گذشته یک پنجم تا یک سوم نرخ تورم بوده، دلالت بر همین موضوع دارد.

وی ادامه داد: وقتی در سال های گذشته توانستیم شمارگان تولید را از سالیانه 700 هزار به بیش از یک میلیون و 600 هزار دستگاه برسانیم، یعنی در مردم قدرت خرید ایجاد کرده ایم.

این کارشناس اقتصادی درباره نیاز خودروسازان به حدود 30 هزار میلیارد تومان نقدینگی گفت: وقتی نیاز به ثبت سفارش ها 44 برابر شده است، مگر می شود خودروسازان به سرمایه اولیه نیاز نداشته باشند؟
وی ادامه داد: 30 هزار میلیارد تومان معادل 30 روز «رشد نقدینگی» ایران است و «عدد وحشتناکی نیست».

ابهام در قیمت خودرو فقط به سود دلالان است

لیلاز در پاسخ به ایرنا درباره دیر شدن اعلام قیمت های جدید خودروها گفت: یک «بی تصمیمی» بزرگ در دولت مشاهده می شود که به شخصه همواره به آن اعتراض داشتم.

وی اضافه کرد: از زمان روی کار آمدن وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت، بخشی از مشکلات کم شده و ممکن است تکلیف قیمت خودروها تا پایان همین هفته مشخص شود.
استاد دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: این شرایط فقط به سود دلالان و زیان مشتریان است و باید حتی روی ثانیه ها برنامه ریزی کرد.

وی هدف خود از حضور در این نمایشگاه را ناکارآمد نشان دادن سیاست های آمریکا علیه ایران اعلام کرد و گفت: باید ثابت کنیم این سیاست ها نمی تواند بر ما اثر تعیین کننده ای بگذارد؛ در این پیوند دولت را به تسریع در تصمیم گیری ها دعوت می کنیم.
به گفته وی، تحقق این امر به همراهی قوه قضاییه و قوه مقننه نیازمند است.

«به طور مثال این اشتباه است که دولت تصمیمی اتخاذ کند اما دادستان ها در سراسر کشور به توقیف اموال و دارایی های شرکت ها و ارسال احضاریه برای مدیران عامل شرکت ها اقدام کنند.»

وی یادآوری کرد: ایران یکی از مجرب ترین کشورهای جهان در مقابله با تحریم هاست و با توانمندی که در این زمینه دارد و قدرت اقتصادی خود، عبور از تحریم ها ممکن است.

 سومین نمایشگاه بین المللی خودرو تهران از امروز تا بیست و یکم دی ماه از ساعت 10 تا 18 پذیرای بازدیدکنندگان و علاقه مندان است و از فردا به طور رسمی کار خود را آغاز می کند.



منبع: ایرنا

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

آزاد سازی قیمت خودرو جلوی زیان خودروسازان را خواهد گرفت

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است