Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
سخنگوی انجمن صنعت تایر:

افزایش قیمت تایر به نفع مصرف کنندگان است!

پنج شنبه | ۱۳۹۷/۰۹/۲۲ - ۰۸:۰۷ | کد خبر: CP- ۹۰۱۷ | سرویس: اخبار داخلی
کارپرس:
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: افزایش 32 درصدی قیمت تایرهای نخی و 20 درصدی تایرهای رادیال خودروهای باری و سواری در مقایسه با بازار سیاه ایجاد شده برای این کالا در ماه های گذشته، به نفع مصرف کنندگان است و این بازار به زودی به تعادل می رسد.
به گزارش کارپرس، «مصطفی تنها» افزود: در بازار با 2 قیمت مصوب فروش و قیمت حاشیه ای مواجه هستیم که در عمل مردم و مشتریان قیمت های حاشیه ای را می پرداختند.

وی بیان داشت: بطور مثال هر جفت تایر پراید با قیمت مصوب 220 هزار تومانی، در بازار بیش از 2.5 برابر به فروش می رفت اما اکنون که افزایش 20 درصدی قیمت ها مجوز داده شده به 264 هزار تومان افزایش خواهد یافت.

تنها خاطرنشان کرد: به این ترتیب کارخانه ها انگیزه یافته اند تا با همه قوا تولید کنند و عرضه تایر افزایش خواهد یافت، از طرفی افرادی که در ماه های گذشته به احتکار و انبار کردن تایرها اقدام کرده بودند نیز مجبور می شوند برای جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر تایرها را وارد بازار کنند.
وی ادامه داد: شکسته شدن قیمت ها و حرکت بازار به سمت تعادل در بازار تایر در ماه های آینده پیش بینی می شود.

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: این افزایش قیمت ها کارخانه به کارخانه در حال ابلاغ به تایرسازان است و امروز و فردا اعمال می شود.

به گفته این مقام صنفی، افزایش قیمت درخواست شده تایرسازان برای انواع تایرها بیش از ارقام تصویب شده بود، اما در نهایت با این ارقام موافقت شد.

وی اظهار داشت: مبنای قیمت هایی که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بررسی کرده مربوط به قیمت های تمام شده کارخانجات تایرسازی تا تاریخ 30 مهرماه امسال بوده است.
تنها یادآوری کرد: قیمت تایرها که از سال 93 تغییر نداشت، با چراغ سبز سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بهار امسال با افزایش هشت تا 9 درصدی آن هم به صورت پلکانی همراه شد.

وی اضافه کرد: در ماه های گذشته افزایش شدید قیمت مواد اولیه داخلی متاثر از مساله افزایش نرخ ارز مواجه بودیم؛ بطور مثال قیمت کائوچوی مصنوعی از کیلویی چهار هزار به 14 هزار تومان، اسید استئاریک از هشت هزار به 37 هزار تومان و قیمت روغن «پروسس» از لیتری 800 تومان به چهار هزار و 400 تومان افزایش یافت و همچنین قیمت دوده و نخ تایر افزایش 2 تا سه برابری را تجربه کرد.

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: تولیدکنندگان مواد اولیه بویژه تولیدکنندگان مشتقات نفتی که می توانستند محصولات خود را در بازارهای خارجی بفروشند انتظار سودی به همان میزان از فروش به شرکت های داخلی داشتند و همین مساله سبب شد قیمت مواد اولیه رشد بالایی داشته باشد.
وی درباره تامین مواد اولیه خارجی نیز افزود: در روزهای گذشته مشکل نقل و انتقال پول با چین حل شده، این در حالی است که دستکم 2 ماه امکان هیچ تراکنشی بین تجار 2 کشور میسر نبود و همین موضوع زمینه را برای فعالیت دلالان و افزایش قیمت مواد اولیه فراهم کرد.

تنها اظهار داشت: مشکلات گمرکی و کمبود کشتی برای حمل بار به مقصد ایران (حتی از بندری نظیر «جبل علی» امارات متحده عربی) نیز سبب شد تا قیمت مواد اولیه خارجی بیش از اندازه افزایش یابد.

 افزایش قیمت مواد اولیه در ماه های گذشته، فشار زیادی به تولیدکنندگان وارد کرد و در نتیجه عرضه در بازار کم شد که مقدمه ای بر افزایش قیمت ها بود؛ این وضعیت در شرایطی بود که تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه و بدهی های ارزی خود به شرکت های بین المللی با مشکل مواجه بودند.
آمارهای منتشر شده نشان می دهد سالیانه 350 هزار تن تایر در کشور مصرف می شود که 250 هزار تن آن تولید داخل است.

بیشتر تایرهای وارداتی از چین، هند، اندونزی و کره جنوبی وارد می شود.



منبع: ایرنا

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

افزایش قیمت تایر به نفع مصرف کنندگان است!

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است