Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
یک تولیدکننده تایر تاکید کرد:

تامین مواد اولیه تولید تایر با ارز آزاد

شنبه | ۱۳۹۷/۰۸/۲۶ - ۰۹:۲۰ | کد خبر: CP- ۸۶۶۵ | سرویس: اخبار داخلی
کارپرس:
مدیرعامل یک گروه صنعتی تولیدکننده لاستیک با ابراز نگرانی از وضعیت تولید صنعت تایر کشور گفت: 60 درصد مواد اولیه تولید تایر در ایران، داخلی است که منابع آن از محل پتروشیمی ها و با ارز آزاد تامین می شود و این مساله در افزایش هزینه های تمام شده نقش بسزایی دارد
به گزارش کارپرس، پرویز اخوان در حاشیه اختتامیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو تهران در پاسخ به ایرنا درباره نقل و انتقالات ارزی این صنعت با اعمال دور جدید تحریم ها توضیح داد: سال گذشته در همین زمان پلیمر SBR تولیدی پتروشیمی ها را پنج هزار و 700 تومان، دوده را چهار هزار تومان و نخ را 12 هزار تومان خریداری می کردیم که امروز با نوسان نرخ ارز قیمت پلیمر به 14 هزار تومان، دوده به 12 هزار تومان و نخ به حدود 50 هزار تومان رسیده است که افزایش بیش از سه برابری را نشان می دهد.

به گفته وی، صنعت تایر برای تولید هر حلقه تایر به 150 ماده اولیه نیاز دارد که بیش از 40 درصد آن از محل واردات و نزدیک 60 درصد از محل تولیدات داخلی تامین می شود.

وی اظهار داشت: با اجرای مرحله دوم تحریم ها صنعت تایر کشور با مشکل تامین مواد اولیه وارداتی مواجه شده است تا جایی که از این پس امکان خرید و تامین مواد اولیه از اروپا، چین و ترکیه وجود ندارد و تنها می توانیم با هند (روپیه) خرید داشته باشیم.
اخوان ضرر ناشی از تبدیل روپیه به دلار و یورو را بیش از 30 درصد دانست و تصریح کرد: اکنون تبدیل روپیه به دلار یا یورو بین 25 تا 30 درصد هزینه دارد که به انضمام نقل و انتقال این پول از طریق صرافی های خارجی و ارسال به فروشنده تقریبا با ارز نیمایی هفت هزار تومان تمام می شود.
مدیرعامل یک گروه صنعتی تولیدکننده لاستیک گفت: اکنون صنعت تایر با معضل افزایش سه برابری مواد اولیه، تحریم کشتیرانی ایران و ورود مواد مورد نیاز کائوچو طبیعی و استیل کورد، اعتصاب کامیون داران و ممنوعیت صادرات تایر داخلی مواجه است که این چالش می تواند برای این صنعت مشکل ساز شود.
به گفته وی، کائوچو طبیعی 40 درصد تولید تایر را تشکیل می دهد که اکنون به سختی وارد کشور می شود.

** بازارهای صادراتی تایر ایران از دست رفت

اخوان تصریح کرد: بر اساس نظر سازمان تنظیم مقررات بازار برای کنترل وضعیت تولید و عرضه تایر در کشور، صادرات تایر به خارج از کشور ممنوع شد و توزیع تایر در اختیار این سازمان قرار گرفت که همین مساله باعث شد در زمینه فروش با مشکلاتی مواجه شویم به طوری که ایران دارای گروه صنعتی تولیدکننده TBR است اما به یکباره تعرفه واردات این محصول از 26 درصد به پنج درصد کاهش یافت که ضربه ای به صنعت داخلی است.

وی با بیان اینکه یک گروه صنعتی تولیدکننده تایر داخلی صادرات به 13 کشور دنیا داشت، افزود: در مردادماه امسال 2.5 میلیون دلار صادرات انجام شد که با ایجاد ممنوعیت تمام بازارهای صادراتی از دست رفت؛ این در حالی است که در بحث صادرات ایران توانست استاندارد و تاییدیه شرکت های بزرگ خودروسازی اسکانیا و ولوو سوئد را دریافت کند.

** حاشیه زیان صنعت تایر 30 درصد شد

مدیرعامل یک گروه صنعتی تولیدکننده لاستیک درباره ثبات قیمت تایر در واحدهای تولیدی گفت: طبق دستور دولت تایر در واحدهای تولیدی افزایش نرخ نیافته است، اما با حضور دلالان و واسطه گران با افزایش چند برابری به دست مصرف کنندگان می رسد که این اجحاف به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است؛ زیرا امروز حاشیه زیان صنعت تایر به بیش از 30 درصد رسیده است.
وی اظهار داشت: طی این مدت از 11 تایرساز کشور نزدیک به پنج مورد شرایط روبه تعطیلی را سپری می کنند.

اخوان با اشاره به اینکه دولت قول مساعد برای افزایش قیمت تایر را در واحدهای تولیدی داخلی داده است، افزود: در صورت حمایت دولت و تخصیص ارز دولتی به این گروه از تولیدکنندگان تا سال 1404 بیش از 50 درصد نیاز تایر کشور توسط یک گروه صنعتی داخلی تامین خواهد شد که کاهش وابستگی را به دنبال خواهد داشت.

وی یادآور شد: دولت در اردیبهشت ماه امسال ارز دولتی 4200 تومانی را تعریف کرد در حالی که پیش از این صنعت تایر مواد اولیه و قطعات خود را با ارز دولتی تامین می کرد اما به یکباره این صنعت در گروه دوم و سوم کالایی برای تخصیص ارز قرار گرفت که با چالش جدی مواجه شد.
به گفته اخوان، گروه دوم کالایی شامل ارز نیمایی و گروه سوم ارز آزاد است.

این تولیدکننده تایر افزود: با همکاری انجمن صنفی و برگزاری جلسات متعدد با مسئولان وزارتخانه های صنعت و نفت موفق شدیم برخی از گروه های مواد اولیه دارای تیراژ بالا همچون کائوچوی طبیعی و استیل کورد را به گروه اول (ارز دولتی) منتقل کنیم که با مشکل ترخیص کالاها در گمرک مواجه شدیم که سه ماه طول کشید و همین فاصله زمانی در تولید داخل تاثیرگذار بود.

به گفته اخوان سه ماه بعد یک فهرست 25 قلمی برای تخصیص ارز دولتی توسط دولت اعلام شد که به جای مواد اولیه تایر، در ردیف بیست و سوم واردات تایر سنگین را شامل می شد یعنی واردکنندگان ارز دولتی می گرفتند اما تولیدکنندگان داخلی شامل این موضوع نمی شدند که به طور مجدد مورد اعتراض صنعت تایر قرار گرفت و در نهایت با پیگیری های فراوان تایر جز کالاهای استراتژیک قرار گرفت.

 یک گروه صنعتی از شرکت های تابعه سازمان تامین اجتماعی (شستا) به عنوان نخستین تولیدکننده تایر ایرانی، موفق به دریافت E-MARK استاندارد اتحادیه اروپا شده است؛ به طوری که پس از انجام آزمون‌های دقیق و سختگیرانه مرکز آزمون تایر در آلمان و فرانسه، استاندارد اتحادیه اروپا در سال 2018 برای این تایر ایرانی صادر و تاییدیه استفاده از آن در پژو 301 از شرکت پژو فرانسه دریافت شد.

با توجه به دریافت این استاندارد، این گروه صنعتی در پنل تامین‌کنندگان جهانی رنو - نیسان قرار گرفته است.

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو تهران که از دوشنبه 21 آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران فعالیت خود را آغاز کرد امروز به کار خود پایان داد.



منبع: ایرنا

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

تامین مواد اولیه تولید تایر با ارز آزاد

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است