Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
اعتصاب در جاده های کشور؛

جلو گیری رانندگان معترض از تردد کامیون ها

شنبه | ۱۳۹۷/۰۳/۰۵ - ۱۴:۳۳ | کد خبر: CP- ۶۵۴۹ | سرویس: اخبار داخلی
کارپرس:
در چند روز اخیر شاهد اعتراض و اعتصاب کامیون‌داران در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ کشور نسبت به «گران شدن عوارض و لوازم یدکی» در عین «ثابت ماندن کرایه بار» بودیم.
به گزارش کارپرس، این اعتراضات در برخی شهرها سبب شد تا شاهد صف‌های طولانی معترضین باشیم در کاشمر هم تجمعاتی در برخی نقاط شهر به وقوع پیوست که با حضور نیروی انتظامی و نمایندگانی از فرمانداری معترضین متفرق شدند.

رانندگان که علت این اقدام خود را ثابت بودن نرخ کرایه‌ها، افزایش قیمت بیمه‌ها، کمیسیون بالای باربری‌ها، هزینه بالای تعمیرات و قیمت بالای لوازم یدکی خودروها بیان کرده‌اند مجدد امروز اقدام به اعتراض و تحصن کردند که از این افراد خواسته شد برای پیگیری مشکلات به فرمانداری مراجعه کنند.

در همین خصوص یکی از کامیونداران کاشمری که به سمت خاش در حرکت بود اما به دلیل جلوگیری از تردد و ادامه مسیر وی توسط رانندگان معترض از خضری، دشت پیاز مجبور به برگشت می‌شود به ایسنا، گفت: متاسفانه در بسیاری از مسیرها رانندگان معترض جلوی کامیونداران را می‌گیرند و اجازه تردد نمی‌دهند.

م-س با اشاره به اینکه اگر اصرار بر ادامه مسیر داشته باشیم با سنگ اقدام به شکستن شیشه  کامیون‌ها و ضرب و شتم می‌کنند، افزود: اعتراض کامیونداران به خاطر ثابت ماندن کرایه‌ها است.

وی با اعلام اینکه در خضری، دهدشت، اسلام آباد، قاین و بیرجند و بسیاری شهرهای دیگر از تردد کامیونداران تا زمانی که کرایه‌ها افزایش پیدا نکند جلوگیری می‌کنند، گفت: در پی این مشکلات در سه روز گذشته هم رانندگان کاشمری اعتراضاتی را داشته‌اند.

این کامیوندار کاشمری با اشاره به اینکه در هر روز که اعتراض کرده بودند توسط نیروی انتظامی متفرق شدند و کسی به مشکلات ما گوش نکرد، بیان کرد: متاسفانه از زمانی که سندیکای کامیونداران در کاشمر منحل شد هیچ کس به فکر رفع مشکلات کامیونداران نیست.

وی با بیان اینکه اکنون کاشمر، خلیل آباد و بردسکن فاقد سندیکا و مسئول اتحادیه هستند، عنوان کرد: به رغم اینکه 35 تا 40 درصد قیمت لوازم افزایش یافته اما در 6 سال گذشته نرخ کرایه‌ها هیچ تغییری نداشته است.

م-س از افزایش 750 هزار تومانی قیمت لاستیک از ابتدای امسال خبر داد و گفت: در تمامی کشور اعتراضاتی نسبت به افزایش نیافتن  نرخ کرایه‎ها شده است حال آن که لاستیکی که به قیمت دو میلیون تومان خریداری می‎شد از ابتدای امسال به قیمت دو میلیون و 750 هزار تومان رسیده است.

وی با اشاره به اینکه اگر کرایه‎ها افزایش یابد بسیاری از مشکلات کامیونداران رفع خواهد شد، افزود: در سال 92 با گازوئیل قیمت هر لیتر 150 تومان تا ایرانشهر با 900 هزار تومان می‎رفتیم اما اکنون که قیمت گازوئیل به 300 تومان رسیده بازهم  قیمت کرایه بار تا ایرانشهر همان 900 هزار تومان است، البته استان نسبت به نرخ  کرایه ها تصمیم گیری می کند.

استفاده از رانندگان سایر شهرها برای دریافت کمیسیون بیشتر

در ادامه یکی دیگر از کامیونداران کاشمری با اعلام اینکه متاسفانه رانندگان کاشمر هیچ انجمن و مسئولی  ندارند که بخواهند از آن‌ها حمایت کند، گفت: در گذشته سندیکای کامیونداران پایانه ای داشتند اما طی چند سال اخیر بسته شده است.

م-ح با اشاره به اینکه چون مکان مشخصی برای کامیونداران نیست آنها در سطح شهر پراکنده هستند که این موجب می‌شود توسط راهنمایی و رانندگی جریمه شوند، افزود: قبلا اعلام بار در این محل انجام می‌شده اما چون به دست باربری‌ها افتاده به همین خاطر وقتی می‌بینند کرایه شهر دیگری کمتر است از آن شهر رانندگانی برای جابجایی بار می‌آورند.

وی با اعلام اینکه از شش کارخانه قند، پنج کارخانه از کامیونداران شهرهای دیگر از جمله گناباد و تربت‌ حیدریه استفاده می‌کنند، اظهار کرد: یکی از کارخانجات بزرگ کاشمر که روزانه 50 کامیون بارگیری می‌کند شاید تنها 10 کامیون آن متعلق به کاشمری‌ها باشد.

این راننده کامیون با بیان اینکه تعرفه کاشمر با سایر شهرها یکی است اما چون باربری‌ها می‌خواهند کمیسیون بیشتری بگیرند به رانندگان خود کاشمر اعلام نمی‌کنند، عنوان کرد: به رغم اینکه باید درصد خاصی را باربری‌ها کمیسیون بگیرند اما چون می‌خواهند کمیسیون بیشتری را دریافت کنند به همین خاطر از رانندگان سایر شهرها استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه به کامیونی که 2000 کیلومتر راه را در 15 روز می رود حدود 900 هزار تومان کرایه پرداخت می کنند که این به جز هزینه روغن، سوخت و دستمزد شاگرد و سایر هزینه‌ها است، بیان کرد: در هر 5000 کیلومتر باید یک بار روغن به قیمت 130 هزار تومان عوض کنیم.

این کامیوندار با اعلام اینکه هرچند کرایه مصوب تا ایران شهر به مسافت 1250 کیلومتر است از یک میلیون و 200 هزار تومان اعلام شده اما اتحادیه‌ها رانندگان را مجبور می‌کنند با کمتر از یک میلیون تومان بار را جابجا کنند، افزود: حداقل باید 25 تا 30 درصد کرایه ها افزایش یابد تا جبران خسارت گردد.

مراجعاتی که بی نتیجه ماند

در ادامه یکی دیگر از رانندگان کامیون با انتقاد از وضعیت فعلی کرایه‌های کامیونداران گفت: به رغم اینکه برای رفع مشکلات چندین بار به فرمانداری مراجعه کرده‌ایم اما نتیجه‌ای نداشته است.

وی با بیان اینکه متاسفانه اکنون 10 روز است که اتحادیه‌ها به برخی از کامیون‌ها باری برای جابجا کردن نداده‎اند، گفت: اتحادیه برای گرفتن کمیسیون، بیشتر از تریلی‎های شهرهای دیگر استفاده می‎شوند.

این کامیوندار با اشاره به اینکه هرچند قیمت لوازم کامیون‌ها بسیار افزایش یافته اما قیمت کرایه‌ها تغییری نکرده به طوری که از پنج سال قبل به تهران با 500 هزار تومان می‌رفتم  و اکنون هم همان قیمت است، اظهار کرد: به رغم اینکه باربری باید 10 درصد کمیسیون بگیرد اما این رقم دو برابر بیشتر است.

وی با اعلام اینکه کامیونداران را مجبور کرده‌اند که برای نصب دستگاه سپهتن یک میلیون و 400 هزار تومان پرداخت کنند، گفت: براساس این دستگاه هر کامیون باید روزی هشت ساعت فقط رانندگی کند اما وقتی از بندرعباس گوجه فرنگی بار می‌زنم به قانون راهنمایی و رانندگی باید پنج روز در راه باشم در صورتی که بعد از این مدت و در این گرما گوجه خراب شده و صاحب بار کرایه من را نمی‌دهد.

این کامیوندار کاشمری با بیان اینکه مجبورم برای رساندن به موقع بار گوجه آن را دو روزه بیاوریم اما راهنمایی و رانندگی نه تنها جریمه می‌کند بلکه نمره منفی هم می‌دهد، عنوان کرد: متاسفانه کسانی که اینگونه تصمیماتی می‌گیرند هیچ تجربه‌ای در این خصوص ندارند.

وی با اشاره به اینکه سه سال است که جی پی اس منحل شده اما وقتی به محور سیستان و بلوچستان می‌رویم ما را به خاطر نداشتن جی پی اس جریمه می‌کنند، افزود: کامیونداران با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

قول باز شدن سندیکای رانندگان در کاشمر توسط مسئولان

در ادامه یکی از رانندگان که به نمایندگی از دیگر کامیونداران به همراه چند نفر ار رانندگان برای بررسی مشکلات در محل فرمانداری حضور یافته بود، گفت: در این جلسه معاون فرماندار و چند نفر از مسئولان و نمایندگان اداره راه و حمل و نقل جاده‌ای حضور داشتند.

ج-غ با اشاره به اینکه در این جلسه موضوعاتی در خصوص کم بودن گازوئیل، گران بودن لوازم و لاستیک و کمیسیون‌های بسیار باربری‌ها، کرایه‌های پائین و به خصوص فعالیت بیشتر کامیون‌های غیر بومی در این شهر مطرح شد، افزود: در این جلسه معاونت عمرانی فرمانداری خواستند تا رانندگان نسبت به تشکیل انجمن صنفی اقدام و مسئولان هم موضوع سندیکا را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه مسئولان در این جلسه قول باز شدن سندیکای رانندگان کاشمر را دادند، بیان کرد: هنوز نمی‌دانیم تا چه اندازه مسئولان به قول خود عمل خواهند کرد.



منبع: ایسنا

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

جلو گیری رانندگان معترض از تردد کامیون ها

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است