Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
نیم نگاه؛

آخرین اقدامات دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای

دوشنبه | ۱۳۹۷/۰۲/۳۱ - ۰۷:۲۴ | کد خبر: CP- ۶۴۷۱ | سرویس: اخبار داخلی
کارپرس:
در حال حاضر قرارداد نوسازی ۱۸ هزار دستگاه کامیون با شرکت نفت از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت به امضاء رسیده است که در سال جاری اجرا می‌شود؛ این قرارداد در نهایت برای ۶۵ هزار دستگاه کامیون خواهد بود. هفته گذشته نیز دومین مرحله نوسازی ناوگان فرسوده سنگین آغاز شد و نوسازی ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس نو انجام شد.
به گزارش کار پرس،  یکی از اهداف مهم اقتصادی دولت، نوسازی خودروهای فرسوده سنگین از جمله کامیون، اتوبوس و مینی بوس و توسعه ناوگان حمل و نقل جاده ای است. در حال حاضر ۹۰ درصد بار و مسافر از طریق جاده انجام می‌شود و این نشان از اهمیت بخش جاده‌ای در اقتصاد کشور و اهمیت توسعه آن دارد.  از سویی دیگر سن زیاد ناوگان حمل و نقل جاده ای و مصرف سوخت بالای آن نیز از دیگر دلایلی است که دولت رابرای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای مصمم کرده است. بر این اساس از سال گذشته با طرحی موسوم به کلید به کلید، اولین مرحله نوسازی ناوگان فرسوده سنگین آغاز شده است و برنامه ریزی شده تا در طرحی سه ساله نوسازی سالیانه ۷۰ هزار دستگاه خودرو تجاری سنگین اجرا شود.

در حال حاضر قرارداد نوسازی ۱۸ هزار دستگاه کامیون با شرکت نفت از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت به امضاء رسیده است که در سال جاری اجرا می‌شود؛ این قرارداد در نهایت برای ۶۵ هزار دستگاه کامیون خواهد بود.  هفته گذشته نیز دومین مرحله نوسازی ناوگان فرسوده سنگین آغاز شد و نوسازی ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس نو انجام شد.

صدرالله بمانا در مراسم تحویل ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس نو اظهار داشت: در طرح نوسازی ناوگان جاده‌ای، اولویت سازمان راهداری در سال‌های گذشته، نوسازی اتوبوس و تاکسی کرایه بود که تحولات خوبی در این زمینه انجام شد ولی در بخش مینی‌بوس، در سال‌های قبل اقدامی انجام نشد؛ به همین دلیل در دوره جدید طرح نوسازی، اولویت را به مینی‌بوس‌ها دادیم. وی افزود: ۵۷ هزار مینی‌بوس فرسوده در کشور داریم که سن متوسط آنها باید ۱۰ سال باشد ولی در حال حاضر ۲۴.۸ سال است. مینی‌بوس‌داران اکثرا اقشار ضعیف هستند که در روستاها و شهرهای کوچک به جابجایی مسافر می‌پردازند، بنابراین نوسازی ناوگان، کمک بزرگی به معیشت آنها می‌کند.  بر این اساس ۸۰ درصد مبلغ نوسازی مینی بوس ها از طریق تسهیلات با سود پایین در نظر گرفته شده است.

همچنین  نوسازی ۶۰ هزار خودرو سنگین در برنامه امسال وزارت صنعت برای سال جاری است. محمد شریعتمداری در آیین آغاز دومین مرحله نوسازی ناوگان فرسوده سنگین گفت: فرم های مربوط به قطعات منفصل برای تولید ۳۶ هزار دستگاه خودرو سنگین از سوی شرکت های خارجی تامین شده که در مراحل مختلف گشایش اسنادی است.

به گفته وی، برخی از این محموله‌ ها در حال حمل به داخل است و امید می رود از مرداد امسال نخستین محموله به خودروهای تجاری ساخت داخل تبدیل و تحویل خودروها در روند جدید پیگیری شود.  شریعتمداری ابراز امیدواری کرد این حرکت، جهش قابل توجهی در دیگر عرصه‌های اقتصادی از جمله قطعه سازان بخش خصوصی ایجاد کند. وی همچنین از برنامه‌ریزی برای تولید یک میلیون و ۷۵۰ هزار دستگاه خودرو سبک در سال ۱۳۹۷ خبر داده است.

برنامه دولت برای نوسازی این ناوگان، پرداخت تسهیلات بانکی به دارندگان خودروهای فرسوده است و شمار خودروهای جایگزین شده در سه سال اجرای طرح ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه برآورد شده است.

پیش از این بهمن عشقی، کارشناس حمل و نقل در گفتگو با پاد طرح جدید نوسازی خودروهای فرسوده را انقلابی در ناوگان حمل و نقل عنوان کرد و گفته بود:  پیش بینی می شود با اجرای این طرح شاهد کاهش روزانه ۳۰ درصدی مصرف سوخت باشیم.

مدیرکل اسبق دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری با اشاره به ابعاد بزرگ طرح دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل  در سه سال آینده  گفت: نوسازی حمل و نقل در دو حوزه درون شهری و برون شهری عنوان شده است که هر کدام از آنها در نوع خود مزایای زیادی دارد. دولت در نظر دارد  طرحی سه ساله برای نوسازی سالیانه ۷۰ هزار دستگاه خودرو تجاری سنگین اجرا کند. این رقم انقلابی در نوسازی حمل و نقل جاده ای است که با آن ابعاد صنعت خودرو تجاری نیز تغییر می کند.  به گفته او ازاین طریق وارد فرآیند صنعتی شدن نیز می شویم و در این شرایط هم قادر خواهیم بود از تکنولوژی نو بهره ببریم و هم آلاینده ها کاهش پیدا می کند.

کارشناسان با اشاره به اهمیت اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای می گویند ناوگان حمل و نقل عمومی از بیماری فرسودگی رنج می برد و نوسازی آن یکی از ضرورت های اقتصادی در کشور است. ضمن اینکه به گفته آنها اجرای این طرح جلو خسارت های زیست محیطی را نیز می گیرد.



منبع: ایلنا

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

آخرین اقدامات دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است