Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
خودروسازان در تیراژ موفق بودند!

نگاهی به آمار تولید خودرو در سال ۹۶ به روایت وزارت صنعت

یکشنبه | ۱۳۹۷/۰۲/۰۲ - ۰۷:۳۵ | کد خبر: CP- ۶۱۰۳ | سرویس: اخبار داخلی
کارپرس:
وزارت صنعت، معدن و تجارت کارنامه تولید خودروسازان در سال ۹۶ را منتشر کرد تا مشخص شود تیراژ محصولات سواری سه خودروساز بزرگ کشور در مقایسه با سال ۹۵، افزایش یافته است.
به گزارش کارپرس،طبق این آمار، ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به‌عنوان سه تولیدکننده اصلی و بزرگ داخلی، در مجموع یک میلیون و ۳۱۵ هزار و ۲۳۹ دستگاه محصول سواری را طی سال ۹۶ به تولید رساندند تا در مقایسه با سال قبل از آن، افزایشی ۲/ ۱۴ درصدی را تجربه کنند. بر این اساس، ایران خودرو با تیراژی ۶۹۹ هزار و ۸۶۹ دستگاهی، جایگاه خود را به‌عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور حفظ کرده و توانسته در مقایسه با سال ۹۵، ۳/ ۱۰ درصد افزایش تیراژ را به ثبت برساند. از آن سو سایپا نیز به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ ایران، ۳۷۶ هزار و ۵۷۶ دستگاه محصول سواری را تولید کرده و صاحب افزایش تیراژی ۸/ ۱۷ درصدی شده است. همچنین پارس خودرویی‌ها نیز با توجه به تیراژ ۲۳۸ هزار و ۷۹۴ دستگاهی شان طی سال ۹۶، توانسته‌اند افزایش تولید ۶/ ۲۰ درصدی را در کارنامه خود ثبت کنند.
 
از جمله نکات مهم آمار تولید سال ۹۶ خودروسازان می‌توان به رشد تیراژ تیبا اشاره کرد، خودرویی که به‌تدریج در حال رسیدن به جایگاه پراید به‌عنوان پرتیراژترین خودروی داخلی است. همچنین، آمار تولید پژو ۲۰۰۸ در سال گذشته به دو هزار دستگاه نیز نرسیده و این در شرایطی است که ایران خودرو باید تا پایان تابستان امسال ۱۶ هزار دستگاه ۲۰۰۸ پیش فروش شده را تحویل مشتریان دهد.

کاهش جزئی تولید ۴۰۵

به سراغ جزئیات کارنامه تولید خودروسازان در سال ۹۶ برویم و ببینیم غول‌های جاده مخصوص چه عملکردی در تولید محصولات سواری داشته‌اند. ابتدا از ایران خودرو شروع کنیم، شرکتی که توانسته در تولید پژو ۲۰۶ عدد ۱۷۹ هزار و ۲۸۱ دستگاهی را ثبت کند. با توجه به این آمار، تیراژ پژو ۲۰۶ در مقایسه با سال ۹۵، حدود ۱۱ درصد افزایش یافته است. در بین دیگر محصولات پژویی ایران‌خودرو، مدل ۴۰۵ با کاهش جزئی تیراژ مواجه شده است. طبق آمار منتشره، این محصول طی سال ۹۶ تیراژی ۱۴۵ هزار و ۴۰۰ دستگاهی از خود به جا گذاشته و در نتیجه با کاهش تولید ۲/ ۲ درصدی مواجه شده است.آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اما از افزایش جزئی تیراژ پژوپارس نیز طی سال گذشته خبر می‌دهد.

طبق آمار، این محصول، تیراژی ۱۲۰ هزار و ۳۵۲ دستگاهی را در بازه زمانی موردنظر از خود به جا گذاشته تا در مقایسه با سال ۹۵، حدود یک درصد افزایش تولید داشته باشد. از پژو‌ها که بگذریم، ایران‌خودرو در تولید سمند با افزایش تیراژ مواجه شده‌است. بنابر آمار منتشر شده اما ایران خودرو در سال ۹۶، ۱۰۶ هزار و ۸۲۵ دستگاه سمند را به تولید رسانده است. با توجه به این آمار، تیراژ سمند در مقایسه با سال ۹۵، افزایش ۴ درصدی داشته و بیشتر سمندهای تولیدی میهمان سایت تبریز ایران خودرو بوده‌اند.

در بین دیگر محصولات ایران‌خودرو اما دنا با افزایش تیراژ مواجه شده و رانا همچنان کاهش تولید را تجربه می‌کند. طبق آمار منتشرشده، رانا طی سال ۹۶، تیراژی شش هزار و ۹۴۱ دستگاهی از خود به جا گذاشته و در نتیجه با کاهش تولید ۳/ ۴۳ درصدی مواجه شده است. با این حال، اما آبی‌های جاده‌ مخصوص توانسته‌اند با تولید ۴۳ هزار و ۸۸ دستگاه دنا، تیراژ این محصول را نسبت به سال ۹۵ معادل ۸/ ۵۳ درصد بالا ببرند. ایران‌خودرو اما چند محصول مونتاژی را که بیشتر چینی هستند نیز در سال گذشته مونتاژ کرده که در این بین، هایما تیراژی ۱۳ هزار و ۶۴ دستگاهی را به جا گذاشته و بیش از ۲۵۴ درصد نسبت به سال ۹۵، رشد را به خود دیده است.

همچنین دانگ فنگ نیز با تیراژ ۳۰ هزار و ۸۱۱ دستگاهی اش، توانسته ۱۵۹ درصد در مقایسه با سال ۹۵، رشد تیراژ را تجربه کند. دیگر محصول مونتاژی اما ژاپنی ایران خودرو یعنی سوزوکی گرندویتارا نیز طی سال ۹۶ تیراژی پنج هزار و ۹۹ دستگاهی را در کارنامه خود به ثبت رسانده تا در مقایسه با سال قبل از آن، ۸/ ۹۲ درصد رشد داشته باشد.

تیبا دنباله‌رو پراید

اما به سایپا برویم و ببینیم این شرکت و زیرمجموعه‌اش یعنی پارس‌خودرو چه آماری را طی سال ۹۶ در کارنامه تولید خود به ثبت رسانده‌اند. طبق آمار اعلامی، سایپا در سال گذشته ۲۸ هزار و ۹ دستگاه سراتو را مونتاژ کرده و با این حساب توانسته تیراژ این خودرو کره‌ای را در مقایسه با سال قبل از آن، بیش از ۱۱۲ درصد رشد دهد. در بین محصولات چینی گروه خودروسازی سایپا نیز برلیانس تیراژی ۵۰ هزار و ۷۲۹ دستگاهی را از خود به جا گذاشته و با این حساب در مقایسه با سال ۹۵ معادل ۲/ ۶۳ درصد رشد تیراژ داشته است.

سایپایی‌ها اما دو محصول چینی دیگر را نیز به مونتاژ می‌رسانند که در این بین، چانگان تیراژی ۱۱ هزار و ۸۸۹ دستگاهی را در کارنامه سال ۹۶ خود به ثبت رسانده تا نسبت به سال قبل از آن معادل ۷/ ۱۵۳ درصد رشد کرده باشد. دیگر محصول چینی سایپا یعنی آریو نیز که همچنان میهمان سایت بن رو است، طی سال ۹۶ تیراژی ۱۰ هزار و ۱۷۵ دستگاهی داشته و این آمار سبب شده محصول موردنظر ۳/ ۲۲۱ درصد رشد تیراژ را نسبت به سال ۹۵ به ثبت برساند.

اما در آمار ۹۶ تولید خودروهای داخلی، تندر۹۰ همچنان سیر صعودی خود را حفظ کرده است. بر این اساس، طی بازه زمانی موردنظر، در مجموع ۱۵۶ هزار و ۷۴۳ دستگاه انواع تندر۹۰ در ایران‌خودرو و پارس‌خودرو به تولید رسیده که در مقایسه با سال ۹۵، افزایش ۲۴ درصدی تولید را نشان می‌دهد. آن‌طور که آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید، در حالت تفکیکی ایران‌خودرویی‌ها با تیراژی ۴۷ هزار و ۳۷ دستگاهی توانسته‌اند در مقایسه با سال ۹۵، افزایش تولیدی ۳/ ۷ درصدی را تجربه کنند. از پارس‌خودرو نیز خبر می‌رسد که تیراژ خانواده تندر۹۰ طی سال ۹۶، به رقم ۱۰۹ هزار و ۷۰۶ دستگاه رسیده و این آمار نشان می‌دهد تولید این خانواده در سومین خودروساز بزرگ ایران، ۲/ ۳۲ درصد بالا رفته است. ۵۴ هزار و ۳۵۵ دستگاه از تندر۹۰‌های تولیدی پارس خودرو را مدل‌های ساندرو تشکیل می‌دهند.

اما نگاهی هم به آمار تولید پراید بیندازیم، پرتیراژترین خودروی داخلی که به احتمال فراوان طی سال آینده با جاده مخصوص وداع خواهد کرد. بر این اساس، در مجموع ۲۱۷ هزار و ۹۶۳ دستگاه پراید در سایپا و پارس‌خودرو طی سال ۹۶ به تولید رسیده که نشان‌دهنده کاهش ۳/ ۱۷ درصدی تیراژ این محصول در مقایسه با سال قبل از آن است. این در حالی است که طبق آمار اعلامی، تیبا تیراژی ۱۸۶ هزار و ۸۹۹ دستگاهی را طی سال ۹۶ از خود به جا گذاشته و در مقایسه با ۹۵، حدود ۶۴ درصد رشد تیراژ داشته است.



منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

نگاهی به آمار تولید خودرو در سال ۹۶ به روایت وزارت صنعت

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است