وی با بیان اینکه باید وارد راهحل منطقی شویم گفت: دو خودروساز کشور (ایرانخودرو و سایپا) هم اکنون دو مساله اصلی دارند؛ یکی اینکه مدیریت آنها سیاسی است و دوم اینکه برمبنای سود و زیان و برنامه توسعه کار نمیکنند.وی ادامه داد: در واقع، عملکرد آنها برمبنای دستور است و دستور نیز هزینهبر است، بنابراین خودرو بهعنوان صنعت اقتصادی مطرح نیست.این کارشناس اضافه کرد: اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید دارد که کشور به سمت خصوصیسازی حرکت کند و این در صنعت خودرو نیز اتفاق افتاد و ۴۰ تا ۵۰ درصد به بخش خصوصی واگذار شد اما بلافاصله برای اینکه کنترل و مدیریت دست خودشان باشد، مدیران این دو شرکت وارد شدند و سهام خریدند و در واقع مدیریت دولتی شد.وی تاکید کرد: باید دولت به شکل واقعی سهام را واگذار کند و مدیریت حرفهای حاکم شود تا مدیران به دنبال بقا و سود و زیان باشند.
در ادامه «محمد بحرینیان» کارشناس اقتصادی نیز در این نشست عنوان کرد که ناکارآمدی صنعت خودرو به دلیل نااهلیت مدیران است و اینکه دولتها به تولید توجه ندارند و میخواهند اقتصاد را با ارزشافزوده نفت بگذرانند.همچنین در ادامه این نشست «داود میرخانیرشتی» مدیرعامل سابق ایرانخودرو تعرفه بالای تولید را مانع رشد صنعت خودرو بیان کرد و گفت: در ۳۰ سال گذشته اگر تولید داخل افزایش مییافت، تولیدکنندگان تنبیه میشدند که در این سالها، سیاست مدیران واردات خودرو بوده است.
وی تاکید کرد: با توجه به ساختار تعرفهای که برای تولیدکننده وجود دارد این افراد همواره با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکنند.در ادامه این نشست «بایزید مردوخی» کارشناس برنامهریزی با انتقاد از روند تصمیمگیری در کشور گفت: ما در تصمیمگیری به دنبال آسانترین و روشنترین راهها هستیم، در واقع به صدایی که بلندتر باشد بیشتر اهمیت میدهیم.مردوخی ادامه داد که در صنعت خودرو باید نظام تصمیمسازی و تدبیر تغییر کند و مدیرانی وارد عرصه شوند که مدیریت تغییر را طراحی کنند.
منبع: ایرنا
با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید
عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان