نیم نگاه؛

دولت سکان دار صنعت خودروسازی ایران

چهارشنبه | ۱۳۹۸/۰۳/۲۲ - ۰۸:۴۳ | کد خبر: CP- ۱۱۰۳۶ | سرویس: اخبار داخلی
کارپرس:
آیا با سرکوب قیمت‌ها می‌توان بازار را تنظیم کرد؟ بسیاری از نهادهای پژوهشی با استناد به علم اقتصاد در پاسخ به این سوال تاکید دارند که تنها نظام عرضه و تقاضا می‌تواند به تنظیم بازار کمک کند و مداخله در این نظام با نیت حمایت از مصرف‌کننده اگر چه در کوتاه‌مدت منجر به کاهش تورم یک کالا می‌شود، اما در بلندمدت به ضرر تولید‌کننده و مصرف‌کننده خواهد بود.
به گزارش کارپرس، با توجه به تجربه جهانی در این زمینه و همچنین تاکید علم اقتصاد بر سازو کار عرضه و تقاضا، اما دولت همچنان اصرار دارد تولید و توزیع کالا را با خواست و تمایل خود هدایت کند. نتیجه این باور هم‌اکنون در بازار آشفته خودرو قابل مشاهده است. فاصله قیمتی خودرو از کارخانه تا بازار، دلالی را در این بازار گسترده کرده؛ به‌طوری‌که تولید‌کننده و مصرف‌کننده نفعی از این بازار نمی‌برند و تنها واسطه‌گران از سیاست قیمت‌گذاری دولت منتفع شده‌اند.

هر چند سهام دولت در دو خودروساز بزرگ کشور اندک است، اما این مقامات صنعتی هستند که فرمان خودروسازی را در دست دارند؛ به‌طوری‌که پیش فروش، فروش فوری، قیمت‌گذاری و حتی میزان تخفیف‌هایی که خودروسازان برای محصولات خود در نظر می‌گیرند، باید با دستور و مجوز وزارت صنعت صورت بگیرد و عملا نظام عرضه و تقاضا در بازار تعریفی ندارد.

با این حال اما مقامات صنعتی معتقدند که سرکوب قیمتی اتفاق نیفتاده و تنها دولت اقدام به تنظیم بازار می‌کند به‌طوری‌که روز گذشته عباس قبادی معاون بازرگانی وزارت صمت در این زمینه به «ایرنا» گفته است که سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که سرکوب قیمت نداشته باشیم و قرار نیست با استفاده از سرکوب قیمت‌ها بازار را تنظیم کنیم. اظهارات وی در شرایطی است که قیمت‌گذاری خودرو براساس حاشیه بازار که قرار بود از ابتدای بهمن سال گذشته اجرایی شود، هنوز محقق نشده و این سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار است که قیمت‌ها را به خودروسازان دیکته می‌کنند.




منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

دولت سکان دار صنعت خودروسازی ایران

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است