Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
نیم نگاه؛

ضرورت توجه ویژه به رفع موانع تولید خودرو

یکشنبه | ۱۳۹۷/۱۲/۱۹ - ۰۹:۴۸ | کد خبر: CP- ۱۰۱۹۰ | سرویس: اخبار داخلی
کارپرس:
مدیرگروه قوای محرکه دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: اگر دولت بتواند بر حرفهای خود بماند و از سوی دیگر موانع تولید را رفع کند به تدریج به سمت ثبات قیمت ها خواهیم رفت و معتقدم حتی با کاهش قیمت ها مواجه خواهیم شد.
به گزارش کارپرس، قیمت گذاری خودرو بر اساس حاشیه بازار این روزها بحث داغ بوده و مخالفان و موافقانی دارد ، به همین دلیل در گفت گو با یکی از کارشناسان شناخته شده و دانشگاهی که تجربه عملی و اجرایی نیز در بازار خودرو دارند و یکی از اعضای اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی نظرات آنها را جویا شدیم.

امیرحسین کاکایی در این خصوص گفت: سال گذشته قیمت خودرو در حاشیه بازار بود چرا که بازار در وضعیت تعادلی به سر می برد و عملا شاهد هیچ اختلافی بین قیمت خودرو و بازار نبودیم از سوی دیگرعوامل اقتصادی ثبات نسبی داشتند و تورم یک رقمی و زیر 10 درصد بود و بر این اساس قیمت گذاری دستوری با حاشیه بازار تفاوت چندانی نداشت.

وی ادامه داد: لیکن امسال تورم وحشتناکی بر اقتصاد کشور حاکم و بازارهای مختلف را درنوردید بنابراین قیمت گذاری دستوری در چنین شرایطی محکوم به شکست بوده کما اینکه شاهد بودیم این سیاست در هیچ بازاری از سکه و ارز گرفته و حتی قیمت گوشت و مرغ نیز نتوانست مشکلات را حل کند و براین اساس مکانیزم پیش فروش سکه موجب کاهش قیمت سکه نشد و پیش فروش خودرو قیمت ها را در شرایطی که قیمت واقعی خودرو و هزینه تمام شده تولید بالا رفته ، کاهش نداد.

* آیا قیمت گذاری آزاد در حاشیه بازار همه مسائل را حل خواهد کرد؟

این استاد دانشگاه با تاکید بر این مطلب که قیمت گذاری با حاشیه بالا اصلا جوابگو نیست و قیمت گذاری دستوری در این شرایط قطعا شکست خواهد خورد، این پرسش اساسی را مطرح کرد که آیا قیمت گذاری آزاد در حاشیه بازار همه مسائل را حل خواهد کرد؟

کاکایی با تاکید بر این مطلب که پاسخ این پرسش لزوما آری نیست، ادامه داد: برخی از عوامل در پاسخ به این پرسش باید درنظر گرفته شود نخست اقدام دیرهنگام دولت بود در شرایطی که بازار به طور کامل ملتهب شده، البته هیچ دولتمردی نمی خواست بازار به این نقطه برسد ولی تصور آنها این بود که سیاست قیمت گذاری دستوری جواب خواهد داد و متاسفانه اشتباه بودن این سیاست را نمی پذیرفتند .

وی با اذعان به این مطلب که در شرایط فعلی بازار خودرو به مرز تنش رسیده، ادامه داد: در شرایط فعلی راه حل این است که اجازه داده شود قیمت در تعادل بازار و حاشیه بازار و به قیمت های روز عمل کند چرا که برخی مواقع نوسانات زیاد بوده و مثلا اگر قیمت را به اندازه دو هفته پیش تعیین کنیم خود 7 درصد حاشیه ایجاد می شود بنابراین نباید این کار را انجام دهیم بلکه باید اجازه دهیم قیمت کاملا در حاشیه بازار و به روز باشد.

* لزوم برنامه ریزی سنگین برای رفع موانع تولید

وی با بیان اینکه از سوی دیگر باید مشکلات تولید را رفع کرد، ادامه داد: موضوعی که مهم بوده و ثبات را به بازار برمی گرداند این است که در شرایطی فعلی تولید به دلایل متعددی به مشکل برخورده واین مشکلات هنوز رفع نشده با دستور هم برطرف نمی شود، خودرو ساز نمی تواند تولید را دو برابر کند و این عامل مهمی است عوامل مربوط به کاهش تولید در اختیار خودرو ساز نبوده و نیاز به همت ملی یعنی دولت مجلس و نظام صنعتی و البته مردم و برنامه ریزی سنگین و درست می خواهد.

کاکایی ادامه داد: اگر قیمت ها در حاشیه بازار حفظ شود و درعین حال به تدریج تولید افزایش یافته و در عین حال قیمت ارز ثابت بماند و تنش اقتصادی جدی نداشته باشیم می توان به برگشت ارامش به بازار خودرو امیدوار بود ولی چنانچه قیمت ارز به هردلیلی بالابرود طبیعی است که قیمت خودر نیز افزایش خواهد یافت.

وی با بیان این مطلب که مشکل اساسی که اکنون اقتصادی ما با آن درگیر است، نقدینگی سرگردان است و اشاره به سخنان رئیس کل بانک مرکزی در خصوص 150 هزار میلیارد تومان پول سپرده های مخصوص و نزدیک بودن سررسید آنها، افزود: البته بانک مرکزی با تمهیداتی از خروج این نقدینگی از بانک ها جلوگیری به عمل خواهد اورد ولی در صورتی که این حجم از نقدینگی از بانک ها خارج و به بازارها سرازیر شود، حتما با آشفتگی مجدد مواجه خواهیم شد .

وی در بخش پایانی گفت و گوی خود تاکید کرد: اگر دولت بتواند بر حرفهای خود بماند و از سوی دیگر موانع تولید را رفع کند به تدریج به سمت ثبات قیمت ها خواهیم رفت و معتقدم حتی با کاهش قیمت ها مواجه خواهیم شد چرا که آن قیمت گذاری غلط بوده و یکی از مبانی افزایش قیمت ما در حقیقیت همین نظام قیمت گذاری دستوری بود.

* تخلیه حباب 20 تا 30 درصدی با تعیین قیمت ها بر اساس حاشیه بازار

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی و عضو هیات نمایندگان اتاق تهران نیز با اشاره به تجربه موفق سال 76 در تعیین قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار گفت: به اعتقاد من با افزایش تولید و برطرف شدن موانع کنونی حباب 20 تا 30 درصدی قیمت خودرو تخلیه شود.

محمد نجفی منش با بیان این مطلب که اصولا قیمت خودرو باید بر اساس نرخ خودروساز و بازار تعیین شود، اظهار کرد: تعیین قیمت خودرو براساس حاشیه بازار در سال 76 جواب داد و به آرامش در بازار خودورمنجر شد. در سال جاری نیز فروش فوری که ایران خودرو از ۳۰ بهمن آغاز شده، تاکنون موفق شده است، قیمت خودرو در بازار را کمی کاهش دهد.

وی ادامه داد: دولت نباید در تعیین قیمت خودرو دخالت کند چنانچه دخالت دولت در این امر نبود قیمت خودرو اکنون بسیار پایین تر ازن رخ های کنونی بودبا این حال فرمول جدید و تعیین نرخ ها بر اساس حاشیه بازار نیز یک قدم رو به جلو در جهت تنظیم بازار بوده و نتایج مثبتی در بازار خودرو خواهد داشت.

نجفی منش افزود: مشکل عمده ای که صنعت خودروسازی در شرایط فعلی با آن مواجه است کاهش تولید به دلایلی همچون تامین قطعات، نقدینگی و مسائل گمرکی است که دولت و وزارت صنعت در تلاش برای برطرف کردن این مشکل هستند.
وی در پایان گفت: به اعتقاد من با افزایش تولید و برطرف شدن موانع کنونی می توانیم امیدوار باشیم که حباب 20 تا 30 درصدی قیمت خودرو تخلیه شود.



منبع: خبرگزاری فارس

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

ضرورت توجه ویژه به رفع موانع تولید خودرو

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است