Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
تویوتا کارینا؛

کلاسیک قدیمی خاص در خیابان‎های تهران

پنج شنبه | ۱۳۹۷/۱۲/۱۶ - ۰۷:۰۷ | کد خبر: CP- ۱۰۱۵۷ | سرویس: اخبار داخلی
کارپرس:
تویوتا کارینا را احتمالاً می‌توانیم برادر کوچک‌تر تویوتا کرونا بدانیم. خودرویی که ازنظر قدمت به کرونا نزدیک است و مشخصات فنی تقریباً مشابهی هم دارد. این خودرو امروزه یکی از کلاسیک‌ترین خودروهای داخل کشورمان است و عده‌ای نیز تمیزترین مدل‌های آن را به‌عنوان اتومبیل‌های کلکسیونری جمع می‌کنند. اینکه این خودرو تا چه اندازه مناسب آرشیو کردن بوده تا سواری، دقیقا چیزی است که در این بخش به بررسی آن خواهیم پرداخت.
به گزارش کارپرس، کارینا یک سدان ژاپنی اصل است و به‌مانند خودروهای تقریباً 40 سال این برند از مشخصات فنی تحسین‌برانگیزی نیز برخوردار است. برای مثال جالب است بدانید این خودرو از 4 سیلندر 8 سوپاپِ بهره می برد و با 1600 سی‌سی حجم می تواند 74 اسب بخار قدرت تولید کند. استفاده از چهار دنده برای ابن حجم موتور باعث می‌شود تا بیشینه سرعت این خودروی پیر به بیش از 150 کیلومتر بر ساعت برسد.
 
حتی ممکن است برایتان عجیب باشد اما شتاب اولیه این خودرو برابر با 13 ثانیه است. این یعنی حدوداً 13 ثانیه طول می کشد تا با یک کرونا از سرعت صفر به صد برسید. با این حال بزرگ‌ترین ایراد این اتومبیل مصرف و هزینه بالایی است که برای احتراق آن می پردازید. البته این مصرف سوخت مجموع یا همان مصرف ترکیبی است و در اتوبان‌ها می توانید روی رقم تحسین برانگیز 6 لیتر حساب کنید اما برای داخل شهر باید چیزی روی چیزی حدود 10.4 لیتر حساب کنید.

در مورد امکانات رفاهی هم خیلی نمی توانید به دلتان صابون بزنید و انتظارتان را بالا نبرید چون این اتومبیل تنها به سیستم‎های ایمنی پایه مجهز است. برای مثال ست ترمز خاصی برای آن تعبیه نشده است و تنها از ترمزهای معمولی و پمپی بهره می‎برد. خبری از کیسه هوا هم نیست و تنها اتفاق موجود سیستم تهویه و بخاری است. البته سیستم صوتی این اتومبیل به از چهار ست استریو بهره می‎برد که در کمترین خودرو مربوط به آن دوره یافت می‎شود و اکثرشان از سیستم‎ها مونو بهره می بردند. شیشه‎های خودرو هم مانند هم‎رده‎های تویوتا تماماً برقی هستند.

البته نکته قابل‌توجهی که باید بدانید ورود اکثر مدل‌های این خودرو به فاز استهلاک شدید است. اکثر این اتومبیل‌ها ازنظر فنی سالم هستند و قیمت کارینا واقعاً به ویژگی‌هایش می‌خورد. بااین‌حال بنا بر گزارش‎های بسیاری که از خریداران آمده است در اکثر امکاناتش دچار خرابی‎های متعدد شده است. این خرابی ها که اکثراً به دلیل بالا رفتن عمر ناشی شده‎اند بیشتر بر قفل درها، پمپ‎های بالابر شیشه، سیستم گرمایشی و تهویه و ... هستند و متأسفانه خیلی خرج بر می‎دارند. اگر هم بتوانید لوازم یدکی اوریجینال کارینا را پیدا کنید باید خیلی برایشان پول بپردازید که واقعاً ایراد بزرگی است.

با این حال و با وجود تمامی ایراداتش خرید و فروش کارینا از ارزش بسیاری در بازار داخل کشورمان برخوردار است. برای مثال قیمت تویوتا کارینا مدل سال 1978 از 25 تا 38 میلیون تومان قیمت‎گذاری شده است اگر بخواهیم دقیق به آن نگاه کنیم منطقی هم به نظر می‌رسد. اکثر این مدل‎های قدیمی متعلق به کلکسیونرها هستند و پیدا کردنشان هم سخت است.

از طرفی دیگر مدل‎های 80 به بالا که ارزش کمتری برای کلکسیونرها دارند با قیمتی مشابه اما سرحال‎تر به فروش می‎رسند و از همین‎رو انتخاب مناسب‎تری برای سواری هستند. تا جایی که خیلی از هواداران این اتومبیل آن را به مدل‎های جدید ترجیح می‎دهند.

با همه این اوصاف این که خرید و فروش تویوتا کارینا منطقی است یا نه بیشتر به خود خریدار بستگی دارد تا بازار و شرایط جانبی. از طرفی عمر بالای این اتومبیل ممکن است آن را برای هر کسی مناسب نکند و از طرفی دیگر تویوتا کارینا یکی از قدرتمندترین خودروهای دوره خود است. تا جایی که حتی قدیمی ترین مدل‎هایش هم ازنظر قدرتی با خودروهای روز دنیا برابری می‎کنند.

اگر بتوانید با قیمت بالای آن (به علت کمیاب بودن ) و هزینه‎‎های استهلاک آن کنار بیایید قطعاً خودرویی مناسب به دست آورده‎اید. در غیر این صورت باید خودتان را برای خرج‎های آینده آن آماده کنید. البته همیشه ممکن است خوش‎شانش باشید و خرجتان با یک کارینای سرحال کمتر شود اما آیا حاضرید بودجه و وقتتان را بر پایه شانس خرج کنید؟



منبع: اقتصاد آنلاین

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

کلاسیک قدیمی خاص در خیابان‎های تهران

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است