Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
آمادگی وزارت راه برای نوروز:

نقاط حادثه خیز جاده ها اصلاح می شوند

پنج شنبه | ۱۳۹۷/۱۲/۰۹ - ۱۴:۵۴ | کد خبر: CP- ۱۰۰۶۲ | سرویس: اخبار داخلی
کارپرس:
وزیر راه از ساخت و توسعه ۷۰۰ کیلومتر بزرگراه و جهت بهره برداری برای عید نوروز خبر داد.
به گزارش کارپرس، محمد اسلامی در اجلاس «آمادگی سفرهای نوروزی مدیران کل راهداری سراسر کشور» اظهار داشت: باید در این جلسه همه قول بدهیم از این پس دیگر ادارات کل راهداری استان‌ها با یکدیگر با سر مرز استان‌ها، مرز شهرستان‌ها و مرز راهداری‌ها با شهرداری‌ها دعوا و درگیری نداشته باشند. در این زمینه باید سیاست ۹۹ قدم اجرا شود و تمام مشکلاتی که بین این دستگاه‌ها وجود دارد، برطرف شود چون ضرر آن به مردم می‌رسد و در حریم شهرها با جاده، همیشه شاهد مشکلاتی در کیفیت آسفالت هستیم چون شهرداری و راهداری آن را به گردن یکدیگر می‌اندازند بنابراین باید با تعامل با یکدیگر، آن را حل کنیم.

وی ادامه داد: مشکل دیگر این است که در برخی جاده‌ها به دلیل نبود بودجه، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نتوانسته است تا ساختار محورها را تکمیل کند. امسال قرار بود ۷۰۰ کیلومتر بزرگراه احداث کند که ۲۰۰ کیلومتر آن تکمیل شده و ۵۰۰ کیلومتر دیگر به دلیل کمبود بودجه در زمینه احداث علائم، نصب گاردریل و خط‌کشی جاده باقی مانده است. بر اساس تفاهمی که میان راهداری و شرکت ساخت انجام شده، قرار است این ۵۰۰ کیلومتر تا قبل از تعطیلات نوروز با هماهنگی سازمان راهداری که تعهد کرده این کمبودها را برطرف کند، تکمیل شود.

وزیر راه و شهرسازی مسئله دیگر در ایمنی سفرهای نوروزی را رفع نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها، عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر جاده‌های فرعی هم ترافیک بالایی بخصوص در جاده‌های منتهی به معادن دارند و کامیون‌ها به دلیل تردد بالا، زیرسازی و روسازی جاده‌های فرعی را تخریب کرده‌اند که زندگی مردم را به مخاطره انداخته است. راهداران باید با هماهنگی معدن‌داران، آنها را وادار کنند تا این مشکلات برطرف شود چرا که در بسیاری از مسیرهای فرعی، از ما درخواست ساخت باند دوم را داشته‌اند ولی ما بودجه احداث این باند را نداریم. در یکی از شهرها که رفته بودم، در مسجد جامع این شهر، بر روی بنری اسامی ۲۴۰ کشته‌ جاده‌ای خود را نوشته بودند که نشان می‌دهد مردم این شهر به دلیل ترافیک بالای جاده‌های فرعی، در سوگ خانواده‌های خود که در جاده‌ها کشته‌ شده‌اند، نشسته‌اند.

وی با تأکید بر لزوم کنترل تلفات جاده‌ای افزود: ۸۰ درصد کشته‌های جاده‌ها در سال ۹۷ در جاده‌های فرعی و روستایی رخ داده که نشان می‌دهد در جاده‌های اصلی مشکلات کمتری داریم؛ باید فراوانی تلفات جاده‌ای بر اساس نوع محورها بررسی شود تا از وقوع بیشتر آن پیشگیری کنیم.

اسلامی با تأکید بر اینکه کل راه‌های اصلی و فرعی کشور اسکن شده و اطلاعات آنها در سازمان راهداری بر اساس کیفیت آسفالت، موجود است تا بر اساس این اطلاعات، اولویت‌های اصلی اصلاح جاده‌ها تعیین شود، گفت: باید تا قبل از سفرهای نوروزی، اصلاح نقاط بحرانی در دستور کار قرار گیرد و ترمیم راه‌هایی که دارای این نقاط هستند به هر صورتی که شده، نهایی شود.

وزیر راه و شهرسازی اصلی‌ترین دشمن کیفیت آسفالت را حرکت آب بر روی جاده‌ها دانست و تصریح کرد: نفوذ آب باعث تخریب آسفالت می‌شود بنابراین باید راهداران شیب شیروانی‌های جاده و شیب شانه‌های جاده را مرتباً کنترل کنند تا از تخریب آسفالت جلوگیری شود. همچنین یکی دیگر از مسائلی که در تخریب آسفالت جاده اثر دارد، توناژ بار کامیون‌ها است که کنترل مرتب این وزن بار حمل شده توسط کامیون‌ها در دستور کار راهداران باشد.

اسلامی به فرونشست پل‌های جاده‌ای در پی برداشت غیرمجاز آب رودخانه‌های کنار جاده‌ها اشاره کرد و افزود: راهداران وظیفه دارند تا نحوه برداشت از رودخانه‌ها را مرتباً کنترل کنند و به کشاورزان تذکر بدهند تا از تخریب پل‌ها جلوگیری شود. برای افزایش کنترل‌ها، قرار است از سیستم‌های هوشمند و پهپاد استفاده کنیم.

وی درباره لزوم مراقبت راهداران از عدم تجاوز به حریم راه‌ها به عنوان یکی دیگر از اولویت‌های ادارات کل راهداری استان‌ها یاد کرد و ادامه داد: باید پیش از آنکه اقدام به ساخت‌وسازها در حریم راه‌ها شود، جلوی آن را بگیرید نه اینکه صبر کنید ابتدا ساخت‌وساز شود، سپس حکم قلع و قمع بگیرید. هرجا ساخت‌وساز در حریم جاده‌ها رخ دهد، در وهله اول قطعاً راهدار محکوم بوده که نتوانسته از آن پیشگیری کند. یکی دیگر از مشکلات راهداری‌ها در زمینه ورود حریم جاده، تلاقی طرح‌های هادی با حریم راه‌ها است که در این زمینه نیز باید با بنیاد مسکن در زمینه طرح هادی هماهنگی شود.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهارات خود به لزوم ارتقای کیفیت مجتمع‌های بین‌راهی اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مدل احداث مجتمع بین‌راهی، ساخت مجتمع‌های زنجیره‌ای است که با سرمایه‌گذاری بالا، به ارائه خدمات باکیفیت به مردم بپردازند نه اینکه مجتمع‌های بین‌راهی کوچک با حداقل سرمایه احداث شود. در آزادراه قم ـ تهران در نزدیکی تهران، دو مجتمع بین‌راهی احداث شده که فاقد حداقل امکانات هستند. همچنین باید شرکت‌های حمل و نقلی مکلف شوند تا اتوبوس‌ها در مجتمع‌های رفاهی باکیفیت توقف کنند، نه اینکه هر مرکزی که راننده تشخیص داد، مجبور به استفاده از خدمات آن شوند که کوچک‌ترین امکانات را ندارند. همچنین لازم است خیرین مسجدساز در زمینه ساخت مسجد، نمازخانه بین‌راهی و سرویس‌های بهداشتی باکیفیت در جاده‌ها ورود کنند.

اسلامی با اشاره به اهمیت استقرار جرثقیل و آتش‌نشانی در کنار هلال‌احمر و اورژانس در جاده‌ها گفت: آتش‌نشانی‌ها به شهرداری‌ها تعلق دارند اما در بخش جاده‌ای تاکنون آتش‌نشانی بین‌راهی نداشتیم که باید ارائه این خدمات به شرکت‌های دارای مجوز خدمات آتش‌نشانی داده شود.

وی موضوع مهم دیگر را نظارت و کنترل بر امدادخودروهای جاده‌ای عنوان کرد و افزود: در حال حاضر امدادخودروها به حال خود رها شده‌اند و بدون هیچ نظارتی، فعالیت می‌کنند که باید همه آنها شناسایی، آموزش و مجوزهای خاص به آنها داده شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در نوروز امسال، سفر با خودروی شخصی نسبت به سال‌های گذشته افزایش یابد، ادامه داد: از مردم می‌خواهیم تا در سفر، انضباط و احتیاط در رانندگی را نصب‌العین قرار دهند و رفتارهای مخاطره‌آمیز نداشته باشند.

به گفته اسلامی، ستاد سفرهای نوروزی در استان‌ها آغاز به کار کرده و وظایف راهداری‌ها، شست‌وشوی جاده‌ها، تعمیر و شست‌وشوی علائم، احیای خط‌کشی‌های جاده‌ای، تعمیرات جاده‌ها، تعمیرات شانه‌ها، رفع نقاط حادثه‌خیز، اصلاح سرعت‌گیرهای غیراستاندارد و استفاده از سیستم‌های هوشمند در انضباط ترافیکی است. همچنین در مناطقی که احتمال سقوط بهمن وجود دارد، راهداران مستقر شوند و در نوروز امسال از ماشین‌آلات راهداری حداکثر استفاده را ببرند.

وی خاطرنشان کرد: قرار است در سال آینده با همکاری سازمان برنامه و بودجه، ۱۵۰۰ کیلومتر نیوجرسی نسل جدید و ۲۰۰۰ دستگاه دوربین جاده‌ای را در جاده‌ها نصب کنیم.


منبع: خبرگزاری مهر

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

نقاط حادثه خیز جاده ها اصلاح می شوند

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است