به اعتقاد یک کارشناس صنعت خودرو، علیرغم اینکه شاخصهای اقتصادی در شرایط مناسبی قرار ندارند و منتظر روال افزایشی قیمت خودرو در روزهای پایانی سال بودیم، ویروس کرونا، تامین قطعات چینی و خطوط تولید خودروسازان را تا حدودی کاهش داد و سبب شد خریداران به جهت حفظ سلامتی خود خانهنشین شوند. اما نباید فراموش کرد که پارامترهای افزایش قیمت خودرو از بین نرفته اند.
یک فعال صنعت قطعه با انتقاد از بى توجهى نظام بانکى به شرایط نامناسب خودروسازان تاکید کرد: اگر وام خودروسازان در موعد مقرر به طور کامل پرداخت نشود احتمال توقف تولید خودروسازان بعد از عید وجود دارد
باشگاه رانندگان اسنپ در طرح «سفر به سلامت» اقدام به توزیع ملزومات بهداشتی برای پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا میکند. همچنین در مرحله دوم این طرح که از اواخر هفته آغاز میشود قرار است ونهایی در تهران و چندین شهر دیگر وظیفه ضدعفونی کردن خودروهای اسنپی را بر عهده بگیرند.
خودروسازان در پایان یازدهمین ماه سال جاری بالاخره توانستند رشد تولید ۴ درصدی را در تولید سواری نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته کلید بزنند با این حال تولید ماهانه روند نزولی داشته است. طبق آمارهای ارائه شده از سوی خودروسازان به سازمان بورس رشد تولید ماهانه خودروسازان که از پاییز آغاز شده بود در بهمنماه متوقف و آنها افت تولید ۷/ ۱۴ درصدی را تا پایان بهمن در قیاس با دی ثبت کردهاند.
کرونا اگرچه معاملات بازار خودرو را نیز آن هم در آستانه نوروزکاهش داده، اما به هرحال هنوز هم این بازار طرفداران خاص خود را دارد و سوداگران هنوز هم آن را جذاب میدانند.
یک فعال صنعت قطعه از افزایش بدهى خودروسازان به ٣٠هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: از ٥٠٠٠میلیارد تومان تسهیلات بانکى که قرار بود به خودروسازان داده شود فقط ٨٠٠میلیون تومان آن پرداخت شده است.
مقایسه شاخص بهای ساخت (تولید) و قیمت خودرو طی سالهای ۷۶ تا ۹۷ نشان میدهد طی ۲۱ سال گذشته، فاصله هزینه ساخت تولید و قیمت خودرو با یکدیگر، دو دوره متفاوت را تجربه کرده است. بر این اساس، در دوران قیمتگذاری بر اساس حاشیه بازار، فاصله هزینه تولید با قیمت، بسیار کمتر از دورانی است که قیمت بهصورت دستوری (توسط شورای رقابت یا سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار) تعیین شده است.
خودرو در بسیاری از نقاط جهان کالایی مصرفی است که آن را میخرید و استفاده میکنید و مثل هر کالای مصرفی دیگری به مرور زمان ارزش آن افت میکند. اما در کشور ما چند سالی است که به دلیل افت ارزش ریال و شرایط خاص اقتصادی، خودرو به کالایی سرمایهای تبدیل شده است؛ به این معنی که وقتی خودرویی را میخرید هم ابزاری برای استفاده است و هم با گذر زمان ارزش آن بیشتر شده و نوعی سرمایهگذاری تلقی میشود. افزایش سهبرابری قیمت خودرو در دو سال گذشته مهر تاییدی بر این ادعا است.
بررسی قیمتها در بازار خودرو، نشان میدهد پس از صعود یکباره قیمتها در بازار خودرو در ابتدای هفته جاری نسبت به هفته گذشته؛ اکنون بازار مجدد روند نزولی به خود گرفته و قیمتها در بازار خودرو کاهش پیدا کرده است
معاون نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدمات سازمان حمایت گفت: براساس اطلاعات دریافتی ازسامانه جامع انبار سازمان حمایت، موجودی انواع تایر سبک و سنگین در انبارهای عمومی تا پایان دی ماه سال جاری به ترتیب معادل ۱.۲۹۸.۸۳۱ و ۷۲۱.۹۹۲ حلقه بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به ترتیب معادل ۳۴ درصد کاهش و ۴۵۳ در صد رشد را نشان می دهد.
یک پژوهشگر محیطزیست و حامی گونههای در معرض خطر انقراض شاهین ایرانی، به مدیرعامل سایپا پیشنهاد کرد نام محصول جدید این گروه خودروسازی را به شاهین تغییر دهند، دلیل این پیشنهاد نیز این است که سایپا در طراحی محصول جدید خود از شاهین ایرانی الهام گرفته است.
رییس انجن صنایع همگن قطعهسازی خبر داد: تا کنون حدود ۳۰درصد از وام ۵۰۰۰میلیارد تومانی خودروسازان اعطا شده و آنها نیز پرداخت مطالبات قطعهسازان را آغاز کردهاند.
با ورود ویروس کرونا به کشور و تایید رسمی ابتلا و مرگ چند نفر از شهروندان، بسیاری از همایشها، سینماها، دانشگاهها و مدارس تعطیل شدهاند، با این حال فعلا خبری از توقف تولید در واحدهای صنعتی به ویژه خودروسازی و قطعهسازی نیست.
شما در هنگام خرید خودرو به چه معیارهایی توجه می کنید؟ بودجه شما مهمترین آیتم برای خرید خودرو است و بعد از آن مواردی مانند کاربرد خودرو (استفاده داخل یا خارج شهر و ...)، نوع آپشن های رفاهی و ایمنی خودرو، کشور سازنده و پوشش ارائه خدمات پس از فروش در ایران و در آخر راحتی خودرو در زمان فروش آن مهم و تعیین کننده است.
یک کارشناس بازار خودرو قیمتگذاری دستوری و ادامه این چرخه معیوب را عامل اصلی نابودی صنعت خودرو عنوان کرد و گفت: این سیاست در ظاهر به نفع مردم اما درواقع فسادی آشکار است.