طرح فروش خودروهای مازاد در حاشیه بازار همچنان بهعنوان یکی از گزینههای بهبود نقدینگی خودروسازان مطرح است. این در شرایطی است که با وجود مخالفتها و همچنین حواشی عرضه خودروهای یادشده به نظر میرسد باید مسیر موازی برای فروش «مازاد» تعریف شود.
در شرایطی وعدهووعیدها برای ساماندهی بازار خودروی کشورمان هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده که ترکیه بعد از اصلاحات اقتصادی اردوغان و به دنبال آن تشدید تورم انتظاری، اکنون توانسته بهخوبی بازار خودروی این کشور را مدیریت کند
حکم خودرویی اخیر دیوان عدالت اداری برای مصوبه قیمتی شورای رقابت، این تصور را ایجاد کرده که قیمتگذاری خودروهای مونتاژی از ذیل فرمول شورای رقابت خارج شده است.
روز گذشته جزئیات سود بازرگانی انواع خودرو و قطعات منتشر شد. طبق مصوبه هیات دولت، سود بازرگانی واردات خودرو و قطعه به نفع خودروسازان نیمهدولتی و واردکنندگان کاهش یافته است. این در شرایطی است که تولیدکنندگان خودروهای مونتاژی برای واردات قطعات منفصله با ارقام بالایی روبهرو هستند.
بازار خودرو پس از ماهها ثبات قیمتی، دومین شوک خود را از سمت شورای رقابت دریافت کرد. اولین شوک، همراه با قیمتگذاری شورای رقابت در اواخر اردیبهشتماه امسال بود، حال آنکه برخلاف شوک اولیه، این بار خروج این شورا از تعیین قیمت، بازار را با شوک ثانویه همراه کرده است.
پلاکگذاری ملی خودروهای مناطق آزاد از سوی هیات وزیران به نهادهای ذیربط ابلاغ شد که بر اساس آن شمارهگذاری ملی و واردات به سرزمین اصلی برای خودروهایی که تا پیش از ابلاغ این آییننامه مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی بودند، مجاز اعلام شده است.
دستورالعمل جدید تنظیم بازار خودروی سواری دیروز از سوی شورای رقابت ابلاغ شد و طبق آن، این شورا ضمن حفظ اختیار تنظیمگری در بازار خودرو و همچنین تمدید اعتبار فرمول خود، تعیین قیمت تمام خودروها اعم از تولیدی، مونتاژی و وارداتی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار کرده است.
با گذشت چند روز از خروج شورای رقابت از گردونه قیمتگذاری، هنوز فرمول جدید قیمتگذاری از سوی مرجع جدید تعیین قیمت، یعنی سازمان حمایت اعلام نشده است. با این همه، بررسیهای «دنیای اقتصاد» نشان میدهد در فرمول جدید، قیمت تمام شده به رسمیت شناخته شده است.
فروش خودرو در ایالاتمتحده از تقاضای شدید در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت که بخشی از آن به دلیل پیشنهادات جذاب خودروسازان و فروشندگان در مواجهه با نرخهای بهره بالا و تورم ماندگار بود.
روز گذشته صورتجلسهای مبنی بر توافق غیررسمی میان وزارت صمت، خودروسازان و فعالان صنعت قطعه برای تولید حداقل ۶۰هزار خودرویی که فاصله قیمتی بالایی با بازار دارند، منتشر شد. همچنین به خودروسازان مجوز عرضه این محصولات با قیمت ۵درصد کمتر از نرخ بازار داده شده است.
شورای رقابت از گردونه قیمتگذاری خودرو خارج شد. این شورا سهشنبه بعدازظهر در جلسهای که در محل این شورا برگزار شد از وظایف قانونی خود انصراف داد و آن را به وزارت صمت محول کرد. بازار خودرو اما روز گذشته به این تغییرات واکنش معناداری نشان داد.
دبیر هیأت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشورگفت: با توجه به کثرت راههای فروش لاستیک مشکلات توزیع و خرید این محصول تسهیل شده و در صدد هستیم تا مشکلات را به حداقل برسانیم.
اوایل شهریورماه سال جاری، یعنی چهار ماه پیش، «دنیای اقتصاد» در گزارشی از بازار داغ خرید و فروش گذرموقتها خبر داد و اینکه همراه با آگهیهای بیشمار فروش خودروی گذرموقت در پلتفرمهای آنلاین ثبت آگهی، بازار زیرزمینی برای عرضه این نوع خودروها شکل گرفته است.
در شرایطی حضور دولت در خودروسازی ایران به چالش اصلی این صنعت تبدیل شده است که تجربه کشوری همچون چین از تبدیل این چالش به فرصت با تفکیک مالکیت و مدیریت حکایت دارد. مسیر موفقیت خودروسازی چین ترکیب جذابی از هدایت دولتی، نوآوری و تخصص مدیران و همچنین شرکای خارجی است. این در شرایطی است که در خودروسازی ایران، تمام پازلها از جمله مالکیت و مدیریت توسط دولت پر شده است.