۶ ماه از آخرین مرحله عرضه خودروهای داخلی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو میگذرد و حالا ظاهرا قرار است برخی از محصولات ایرانخودرو و سایپا بهزودی در این سامانه به فروش برسند، اما هنوز زمان دقیق عرضه این محصولات مشخص نیست. آخرین مرحله عرضه خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مربوط به محصولات خودروسازان خصوصی بود که از دوشنبه ۲۴ تا پنجشنبه ۲۷ مهرماه انجام شد.
سازمان ملی استاندارد از تدوین استاندارد ملی خدمات بیمه خودرو با هدف تعیین الزامات مربوط به کیفیت ارائه خدمات بیمه خودرو به مشتریان و برای شفاف سازی فرآیند صدور بیمه نامه، رضایت ذی نفع در فرایند پرداخت خسارات و رعایت حقوق ذینفعان در دفاتر بیمه خودرو، خبر داد.
بررسی بازار خودرو طی یک ماه گذشته نشان از افزایش قیمت بیشتر محصولات وارداتی، داخلی و مونتاژی دارد. این در حالی است که با عرضه برخی از خودروهای وارداتی، انتظار میرفت که بازار خودرو تحتتاثیر قرار گرفته و شاهد افت قیمت بهخصوص در مورد محصولات خارجی باشیم.
زیان تولید خودروسازان پس از یک دوره نزول کوتاه در انتهای دهه ۹۰، در آغاز دهه جدید در مسیر صعودی دوباره قرار گرفته و طبق پیشبینی خودروسازان، در پایان امسال رکورد خواهد زد. طبق گزارشی که خودروسازان بزرگ کشور در قالب صورتهای مالی تلفیقی (حسابرسینشده) به بورس ارائه دادهاند، از سال ۱۳۹۷ به بعد، «مبلغ بهای تمامشده» تولید خودروسازان از «مبلغ فروش» محصولات سبقت گرفته است. بنابراین، ایرانخودرو و سایپا عملا از سال ۹۷ به بعد تولیدی توأم با زیان داشتهاند.
خودروسازان این روزها در شرایطی محصولات خود را با برچسبهایی همچون خودروی «ارتقایافته»، «پلاس» یا «مجهز به استانداردهای ۸۵گانه» عرضه میکنند که ظاهرا خودروهای فاقد این برچسبها از خطوط تولید حذف شدهاند
مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: ۳۰ بهمن، آخرین فرصت پرداخت مالیات دارندگان خودروهای لوکس و گران قیمت بالای سه میلیارد تومان است.
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: از آنجا که رویکرد وزیر صمت حرکت به سمت تولید خودروهای برقی است، پیشبینی میشود که شاهد جهشی در حوزه تولید خودروهای جدید باشیم و در کنار کشورهای پیشرفته قرار گیریم.
خودروسازان بزرگ کشور بهدلیل زیان انباشته هنگفت با آنکه بار دیگر در شمول ماده۱۴۱ قانون تجارت قرار دارند اما پلنهایی برای عبور از ورشکستگی مد نظر قرار دادهاند. راهکارهایی همچون «تجدید ارزیابی»، «استفاده از ظرفیت بورسکالا»، «توسعه محصول»، «بهینهسازی ترکیب تولید» و البته «اصلاح قیمت» پیشنهاد یکی از خودروسازان برای خروج از شمولیت ماده۱۴۱ است.
با اعلام قیمت جدید برخی خودروهای داخلی، این پرسش ایجاد شده که مجوز افزایش قیمت از کجا آمده است؟ اواسط هفته جاری بود که لیست قیمت ۱۲ خودروی داخلی اعلام شد و در این فهرست، برخی محصولات با رشد قیمت مواجه شدهاند.
سازمان خصوصی سازی اعلام کرد که از همه ابزارهای قانونی در حوزه اختیارات خود برای خروج مدیران دولتی از خودروسازی و واگذاری اصولی و مطابق با منافع ملی، استفاده خواهد کرد.
در شرایطی که بازار خودرو روزهای نسبتا آرامی را پشت سر میگذارد این پرسش مطرح میشود که آیا شرایط کنونی برای خرید خودرو مناسب است؟ اخیرا سیاستگذار خودرو به متقاضیان توصیه کرده «برای خرید خودرو عجله نکنند.»
بازار خودروی ایران که در نیمه نخست امسال روزهای تقریبا آرامی را به خود دید، در نخستین ماه پاییز شرایط دیگری را تجربه کرد و منحنی قیمت در آن با نوسانی البته خفیف روبهرو شد، بهطوریکه بازدهی بازار خودرو در مهرماه حتی به یکدرصد هم نرسید.
آمار تولید انواع خودرو در نیمه ابتدایی سال جاری حکایت از آن دارد که تولید خودروهای گازسوز سواری تقریبا به پایان خود رسیده است. در حال حاضر بهجز ساینا به عنوان خودروی سواری شخصی، خودروی دوگانهسوز دیگری برای مصرف شخصی تولید نمیشود و مابقی دوگانهسوزها متعلق به محصولات وانت و همچنین تاکسی است.
در حالیکه برخی خبرها مبنی بر نتیجهگیری حتمی شورای رقابت برای حضور در بازار خودرو و قیمتگذاری است، اما بررسیها حاکی از آن است همچنان تمامی اظهارنظرها کارشناسی است و تصمیم نهایی اخذ نشده است.
با اعلام رئیس سازمان توسعه تجارت، نخستین محموله خودروهای برقی، در آبانماه [امسال] وارد کشور خواهد شد؛ ضمن آنکه مجموع کل واردات خودرو تا پایان امسال به ۶۰هزار دستگاه میرسد. مهدی ضیغمی دیروز و در جمع خبرنگاران گفت: روند واردات خودرو ادامه دارد و تنها محدود به این ٣٠هزار دستگاه خودرویی که متقاضیان رزرو کردند، نیست.