یک گام اساسی؛

عزم ۴۰ کشور برای افزودن ترمز خودکار به خودروها

پنج شنبه | ۱۳۹۷/۱۱/۲۵ - ۰۷:۲۸ | کد خبر: CP- ۹۸۷۳ | سرویس: اخبار بین الملل
کارپرس:
۴۰ کشور به رهبری ژاپن و اتحادیه ‌اروپا و بدون حضور آمریکا و چین توافق کرده‌اند تا خودروها و وسایل‌نقلیه سبک جدیدی که از سال آتی وارد بازار می‌شوند به سیستم ترمزهای خودکار مجهز شوند.
به گزارش کارپرس، براساس اعلام «مقر اروپایی سازمان‌ملل متحد» این مقررات همه خودروها را موظف می‌کند تا به این فناوری جدید ترمزها مجهز شوند. این فناوری که با عنوان سیستم ترمز اضطراری پیشرفته «AEB» شناخته می‌شود حسگرهایی در ترمزها دارد که می‌توانند فاصله شی یا عابر پیاده را تا خودرو اندازه‌گیری کنند. با وجود این فناوری ترمزها قادر خواهند بود تا درصورت احتمال سانحه و عدم واکنش راننده در زمان مناسب، به‌طور خودکار عمل کنند. حسگرهایی که با رادار یا دوربین‌های مخصوص طراحی می‌شوند، به کمک سیستم لیزر پایداری الکترونیک، پیوسته جاده را رصد می‌کنند و خطر برخورد با خودروی جلویی تا چند ثانیه دیگر را به‌سرعت تشخیص می‌دهند.
 
هنگامی که خودرو با سرعت زیاد به ماشین جلویی یا مانعی نزدیک می‌شود، ابتدا به راننده هشدار می‌دهند و در صورت کاهش نیافتن سرعت و عدم واکنش سریع راننده، ترمز اضطراری فورا عمل می‌کند. در این حالت یا برخوردی صورت نمی‌گیرد یا شدت ضربه و صدمات وارد شده در حادثه کاهش می‌یابد. سیستم ایست فعال فورد، سیستم ترمز جلوی اضطراری نیسان و سیستم ترمز ولوو نمونه‌هایی از سیستم‌های ترمز خودکار اضطراری در خودروهایی است که جلوتر از زمان به ایمنی اهمیت می‌دهند. سیستم ترمز شرکت ولوو اکنون می‌تواند علاوه بر خودرو و مانع مقابل، عابر پیاده و دوچرخه‌سوار را هم تشخیص دهد و عکس‌العمل سریع نشان دهد.

عملکرد سیستم ترمزهای خودکار اضطراری (AEB) را می‌توان به کمک آمار شرکت‌های بیمه به آسانی سنجید. این سیستم میزان تصادف با خودروی جلو نسبت به خودروی عقب را ۴۰ درصد کاهش داده است و یک نمونه موفق از یکپارچه‌سازی سیستم‌های اجتناب از برخورد است که فواید بسیاری برای رانندگان دارد.

افزایش امنیت در این فناوری مثل زمانی که کمربند ایمنی یا سیستم کیسه هوای خودرو معرفی شد، کاربردی و قابل لمس است. می‌توان گفت سیستم ترمز خودکار اضطراری، نوعی کمربند ایمنی جدید برای خودروها بوده و به عقیده کارشناسان این سیستم بهترین روش حفظ ایمنی خودرو بعد از ابداع کمربند ایمنی است. این سیستم به‌نحوی بر خودروها نصب خواهد شد تا در سرعت‌های محدود عمل کنند و تنها در خودروهای جدیدی وجود دارند که به بازار کشورهای عضو این توافق وارد می‌شوند. از این رو افرادی که تا پیش از اجرایی شدن این مقررات خودروهای خود را با سیستم‌ ترمز قدیمی خریداری می‌کنند موظف نخواهند بود تا سیستم ترمز این خودروها را به‌روزرسانی کنند.

بنابر گفته ژان رودریگز، سخنگوی این کمیسیون، مقررات یاد شده برای نخستین‌بار از سال ۲۰۲۰ و در ژاپن اجرایی خواهند شد. در سال ۲۰۱۸ در این کشور تعداد چهار میلیون دستگاه خودرو و وسایل نقلیه سبک به‌فروش رسید. انتظار می‌رود که اتحادیه‌اروپا و برخی از همسایه‌های نزدیک به این اتحادیه این طرح را از سال ۲۰۲۲ اجرایی کنند.

سخنگوی این کمیسیون می‌گوید کشورهایی که با این طرح موافقت کرده‌اند به‌دنبال اتخاذ رویکرد فعالانه‌تر نسبت به مبارزه با سوانح جاده‌ای، به‌ویژه در مناطق شهری که احتمال برخورد با عابر پیاده، اسکوتر‌ها و دوچرخه‌ها وجود دارد، هستند. در این گزارش به بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ کشته سال ۲۰۱۶ درپی سوانح جاده‌ای در اتحادیه‌اروپا اشاره شده است.

اتحادیه‌اروپا پیش‌بینی می‌کند که نصب این سیستم ایمنی خودرو بتواند سالانه جان ۱۰۰۰ نفر را نجات دهد. البته با توجه به وجود نگرانی‌ها از این موضوع که هوش‌ مصنوعی نسبت به انسان ترجیح داده نشود در پیش‌نویس این طرح به‌طور واضح تاکید شده است که سیستمی در نظر گرفته می‌شود تا رانندگان در هر زمان بتوانند کنترل کامل خودرو یا لغو واکنش این سیستم را در اختیار داشته باشند.

این کمیسیون همچنین اعلام کرده است که مقررات جدید در راستای قوانین موجودی که برای استفاده از سیستم‌های ترمز در اتوبوس‌ها و کامیون‌ها در نظر گرفته شده است، در حال تدوین است. آمریکا، چین و هند عضو هیاتی از سازمان‌ملل هستند که این مقررات جدید را به تصویب رسانده است. با این حال این سه کشور در مذاکرات شرکت نکردند چرا که مایل هستند ابتدا اطمینان یابند که مقررات‌ملی آنها نسبت به قوانین سازمان‌ملل به‌ویژه در مورد صنعت خودرو در جایگاه بالاتری قرار می‌گیرد. در سال ۲۰۱۶، تعداد ۲۰ خودروساز با دولت آمریکا به توافق رسیدند که تا سپتامبر ۲۰۲۲ بر محصولات خود سیستم ترمز اضطراری نصب کنند.

سازمان ملی ترافیک بزرگراه‌های آمریکا در آخرین گزارش خود اعلام کرد که از این ۲۰ خودروساز تویوتا، تسلا، ولوو و مرسدس‌بنز استانداردهای سیستم‌های ترمز خودکار را برای نصب بر بیش از نیمی از مدل‌های خود ایجاد کرده‌اند.اطلاعات منتشر شده از موسسه آمار صنعت بیمه نشان می‌دهد که ۲۸ درصد از خودروهای مدل ۲۰۱۹ در ایالات‌متحده دارای سیستم استاندارد ترمز خودکار هستند. ۳۶ درصد دیگر نیز از این سیستم به‌عنوان یکی از امکانات قابل استفاده بهره می‌برند.

جیسون لواین، مدیر اجرایی مرکز خصوصی ایمنی خودرو در واکنش به عدم حضور آمریکا در توافق حاصل شده برای نصب اجباری این سیستم بر خودروها در سال‌های آتی آن را موجب شرمساری برای آمریکا می‌داند که زمانی در زمینه امنیت خودرو پیشرو بوده است. به گفته او این موضوع یکی دیگر از نشانه‌هایی است که رهبری درستی در صنعت خودرو آمریکا به‌ویژه در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ آن هم وقتی که موضوع، ایمنی افراد و جاده‌ها است، وجود ندارد.



منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

عزم ۴۰ کشور برای افزودن ترمز خودکار به خودروها

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است