Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

تجزیه فیات کرایسلر استارت خورد

پنج شنبه | ۱۳۹۶/۰۶/۰۹ - ۱۵:۵۰ | کد خبر: CP- ۳۷۳۴ | سرویس: اخبار بین الملل
کارپرسشادی آذری:
زمزمه‌های تجزیه شرکت فیات‌کرایسلر و فروش بخش اعظم آن به چینی‌ها، این روزها از مرز شایعه گذشته و جدی‌تر شده است. این شرکت خودروساز که مقر اصلی آن در لندن واقع است،
به گزارش کارپرس، اما بخش عمده عملیاتش در ایتالیا و آمریکا شکل می‌گیرد، حالا ممکن است به دست مالکان چینی بیفتد، فرآیندی که از یک‌سو به لحاظ قانونی پیچیده است و از سویی دیگر سرنوشت خودروسازی را که با برنامه‌ نجات مالی و از جیب مالیات‌دهندگان نجات یافته، به دست چینی‌ها می‌سپارد. سپردن این شرکت به دستان چینی‌ها کابوسی است که بسیاری از بازنشستگان و کهنه‌کاران این شرکت را در آمریکا به واکنش در برابر این رویداد واداشته است. آنها بر این باورند که فیات‌کرایسلر نباید به دست خارجی‌ها سپرده شود، اما گویا مقامات این شرکت راه دیگری جز این پیش روی خود نمی‌بینند.
 
ماه‌هاست که شرکت خودروسازی فیات‌کرایسلر با تعدادی از شرکت‌های چینی در حال مذاکره است. در این مذاکرات بحث سرمایه‌گذاری چینی‌ها در این شرکت از طریق خرید سهام یا قرادادهایی همچون خرید بخش پیکاپ رام و برند جیپ مطرح است. یک‌سال پیش، شرکت خودروسازی فیات‌کرایسلر تیمی متخصص در ادغام و خرید شرکت‌ها را به چین اعزام کرد و این موجب شد گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد فروش سهام شرکت فیات کرایسلر به چینی‌ها مطرح شود. این گمانه‌زنی‌ها تا همین هفته ادامه داشت تا اینکه یک شرکت چینی به نام گریت‌وال موتور از تمایل خود برای خرید جیپ، سودآورترین واحد فیات کرایسلر که دارای سریع‌ترین رشد در این شرکت است، پرده برداشت.روز دوشنبه هفته گذشته اما، پس از آنکه شرکت چینی گریت وال از این تمایل خود پرده برداشت،
 
فیات‌کرایسلر اعلام کرد که هنوز به‌طور رسمی پیشنهادی را از سوی این شرکت دریافت نکرده است. پس از آن در روز سه‌شنبه همان هفته، گریت وال تایید کرد که در این رابطه با فیات کرایسلر تماسی نگرفته است و اعلام کرد که در مورد چگونگی این فرآیند «نااطمینانی‌های بزرگی» وجود دارد. با وجود این فیات‌کرایسلر فروش این واحد خود را به‌طور قطعی منتفی ندانست و این نشانه‌ای بود برای دیگر شرکت‌ها مبنی بر اینکه فیات کرایسلر تمایل دارد جیپ و سایر بخش‌های خود را بفروشد. در واقع طی دو سال گذشته فیات کرایسلر به‌طور علنی به دنبال یافتن یک شریک بود تا بتواند به عنوان یک نقش‌آفرین اصلی در صنعت خودروی جهان به حیات خود ادامه دهد. در این میان بسیاری از خودروسازان معروف جهان همچون جنرال موتورز، فورد و فولکس واگن نسبت به چنین سرمایه‌گذاری ابراز بی‌میلی کردند. حالا با مطرح شدن احتمال فروش آلفا رومئو و مازراتی، آینده شرکت فیات‌کرایسلر پیچیده‌تر نیز شده است.

 احتمال تجزیه

سال آینده مصادف است با پایان برنامه پنج ساله سرجیو مارکیونه، رئیس شرکت فیات کرایسلر و این موضوع احتمال ایجاد تغییراتی بزرگ در آینده این شرکت را افزایش می‌دهد. یکی از مهم‌ترین احتمالات این است که شرکت فیات کرایسلر دچار فروپاشی شود و واحدهای مختلف آن به مالکان مختلف واگذار شود. خبرگزاری بلومبرگ این احتمال را مطرح کرده است که آلفا رومئو و مازراتی به شرکت‌هایی مستقل تبدیل شوند و جیپ به احتمال زیاد به یک خودروساز چینی فروخته خواهد شد.

گفته می‌شود بخشی از واحد قطعات فیات کرایسلر با عنوان مگنتی مارلی، یا کل آن فروخته خواهد شد. مارکیونه در تله‌کنفرانسی که با تحلیلگران برقرار کرده بود گفت: «ما به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که تفاوت در ارزشیابی دستاوردهای ما به عنوان خودروساز و فعالیت‌هایی که این بخش‌ها از جمله مگنتی مارلی دارند، دیگر نمی‌تواند در یک قالب بگنجد.» در همین گفت‌وگو، جورج گالیرز، یکی از تحلیلگران به این نکته اشاره کرد که آلفا رومئو و مازراتی سالانه بالغ بر 250 هزار دستگاه خودرو می‌فروشند و درآمدی بالغ بر 14 میلیارد دلار دارند. وی پرسید آیا این دو می‌توانند با یکدیگر به عنوان یک شرکت مستقل همکاری کنند؛ گالیرز گفت:‌«بنظر می‌رسد آنها می‌توانند یک شرکت خودروسازی کاملا سالم و مستقل را تشکیل دهند.» به‌نظر می‌رسید که مارچیونه نیز موافق است. او گفت:‌«هیچ‌گونه محدودیت ساختاری، صنعتی یا مهندسی برای جدا شدن آلفا و مازراتی وجود ندارد.»

 موانع خرید برای چینی‌ها

خبرگزاری «اتومتیونیوز» در تحلیلی در این باره نوشته است که فروش یک شرکت عمدتا ایتالیایی که در هلند شعبه دارد، اما دفتر مرکزی آن در انگلستان واقع است، به چینی‌ها، کار پردردسری است، به‌ویژه وقتی که ازسوی دولت آمریکا در حوزه امنیت ملی مورد بازبینی قرار گیرد. کمیته سرمایه‌گذاری‌های خارجی در آمریکا که یک کارگروه بین سازمانی تحت مدیریت وزارت دارایی است، مسوولیت بررسی قراردادهایی را برعهده دارد که بر کسب و کارها و برندهای آمریکایی اثرگذار خواهند شد.

این بررسی‌ها ممکن است یک ماه یا بیشتر زمان ببرد و بررسی قراردادهایی که به شرکای چینی مربوط می‌شود، حتی ممکن است بیشتر از این طول بکشد. اتومتیو نیوز اعلام کرده است خبر موثق دارد که یک خودروساز چینی مقدمات اولیه خرید را با شرکت فیات کرایسلر مهیا کرده است. بر این اساس، شرکت چینی «گریت‌وال موتور»، آمادگی خرید برند جیپ را دارد. دیگر شرکت‌های چینی هم از احتمال خرید سهام شرکت فیات کرایسلر سخن به میان آورده‌اند. فیات کرایسلر هم برای آنکه توان رقابت با رقبای جهانی خود را که از وضعیت مالی خوبی برخوردارند داشته باشد، به‌ناچار در جست‌وجوی شرکایی برای ادغام این شرکت با دیگر شرکت‌هاست.

حالا که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، سیاست‌های حمایت گرایانه و ملی‌گرایی اقتصادی را در دستور کار خود قرار داده است، سخت‌گیری‌هایی که طی سال‌های اخیر در رابطه با امنیت ملی افزایش یافته بود، تشدید شده است و چینی‌ها بخاطر سیاست‌های تجاری‌شان به شدت مورد انتقاد آمریکا قرار گرفته‌اند. اما واقعیت این است که این روزها پول در دست این چینی‌های چشم‌بادامی است و حتی شرکت‌های آمریکایی هم برای آنکه توان ادامه حیات در بازارهای پر رقابت جهانی را داشته باشند، ناچارند چشم امید به چینی‌ها بدوزند. با وجود این انتظار می‌رود دولت ترامپ برای مفهوم امنیت ملی یک بازتعریف ارائه کند که تحت آن بررسی‌های بیشتری برای ورود سرمایه‌های چینی در قالب خرید برندهای آمریکایی همچون جیپ، دوج، رام و کرایسلر انجام شود. در شرایطی که دولتی در آمریکا قدرت را به‌دست دارد که بر حمایت از صنایع داخلی تاکید می‌کند، این پرسش همچنان مطرح خواهد بود که آیا آمریکا ناچار خواهد شد اجازه دهد سرنوشت فیات کرایسلر به دست چینی‌ها بیفتد یا گزینه دیگری را روی میز خواهد گذاشت؟



منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

تجزیه فیات کرایسلر استارت خورد

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است