شهردار تهران:

هنوز نتوانسته ایم سهم خودروهای شخصی در آلودگی هوا را کاهش دهیم

دوشنبه | ۱۳۹۷/۱۱/۰۸ - ۱۳:۲۴ | کد خبر: CP- ۹۶۵۷ | سرویس: آلودگی هوا و محیط زیست
کارپرس:
حناچی در حاشیه هفتمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا گفت در شهر تهران ۳۰۰۰ اتوبوس کم داریم و در مقابل آن نیز هنوز نتوانسته ایم سهم خودرو های شخصی در آلودگی هوا را کاهش دهیم.
به گزارش کارپرس، پیروز حناچی امروز در حاشیه هفتمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای اولین بار معضل آلودگی هوا در سال ۴۶ مطرح شد. این مسئله نشان می‌دهد که کشور ما چندین دهه است که با معضل آلودگی هوا درگیر است و علیرغم همه زحماتی که در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی کشیده شده است، هنوز به اندازه کافی نتوانسته‌ایم بر کاهش آلودگی هوا تأثیر بگذاریم.

شهردار تهران ادامه داد: ۳۰ درصد فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی و ۲۸ درصد تولید ناخالص ملی در تهران متمرکز شده است و این موضوع اصلی‌ترین علت آلودگی هواست البته امسال هوای تهران نسبت به سال گذشته از کیفیت بهتری برخوردار بوده که امیدوارکننده است.

حناچی در ادامه تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی کاهش آلودگی هوا طی امسال اجرای جدی قانون معاینه فنی و البته وزش باد و بارندگی‌ها است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا طرح زوج و فرد تأثیری بر کاهش آلودگی هوا دارند توضیح داد: همه مطالعات شهرداری و پلیس نشان می‌دهد که طرح زوج و فرد به‌صورت آنی روی کاهش آلودگی هوا اثر دارد و در مواقعی که هوا به شدت آلوده است اجرای طرح می‌تواند آلودگی را کنترل کند ولی زمانی که به شکل مستمر ادامه پیدا کند تأثیر خود را روی آلودگی کم می‌کند.

شهردار تهران تصریح کرد: در حال حاضر طرحی برای جایگزینی با طرح زوج و فرد در تهران تصویب نشده است.

حناچی در بخشی دیگری از سخنان خود درباره اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد در سال جاری گفت: هر چیزی که به تصویب شورای شهر رسیده باشد و فرمانداری آن را لغو نکرده باشد، قانونی است.

وی افزود: موضوعی که نگران کننده این است که علی رغم همه زحمات کشیده شده برای توسعه حمل و نقل عمومی همچنان حجم تردد خودروهای شخصی در تهران رو به افزایش است. در حال حاضر در تهران ۳۰۰۰ دستگاه اتوبوس کم داریم. از ۷۰ واگن مترو، ۸۵ درصد آن ترخیص شده و به واگن سازی تهران منتقل شده است و اوایل سال آینده این واگن‌ها در دسترس قرار خواهند گرفت.

حناچی در بخش دیگری ازصحبت‌های خود اظهار کرد: موضوع آلودگی هوا موضوع مهمی است و در نظرسنجی‌های عمومی مردم در تهران بیش از ۹۰ درصد اظهار کرده بودند که معضل آلودگی هوا و ترافیک مشکل اصلی تهران است.

وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا ارتباط مستقیمی با سلامت مردم دارد، تصریح کرد: سالانه ۲.۸ میلیارد دلار هزینه‌های مستقیم اقتصادی آلودگی هواست. بر اساس گزارشات سازمان بهداشت جهانی ۷ میلیون نفر در جهان بر اثر ابتلاء به بیماری‌های منتسب به آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

شهردار تهران با بیان اینکه در شهرهای بزرگ کشور ما غلظت آلاینده‌ها از حد استاندارد فراتر است، گفت: حدود ۳۵ میلیون نفر در کشور ما درگیر موضوعات مرتبط با آلودگی هوا هستند. بر اساس گزارش‌های سالیانه آژانس محیط زیست، تهران و جاکارتا جزو شهرهای آلوده دنیا هستند.

حناچی با بیان اینکه نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت و ۴۰ درصد اقتصاد و صنعت در مساحتی حدود ۱.۲ کشور جمع شده‌اند، گفت: در این شرایط انتظاری جز آلودگی هوا و ترافیک نمی‌توانیم داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه امسال آلودگی هوا در تهران نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده است، اظهارکرد: متأسفانه هنوز نتوانسته‌ایم سهم خودروهای شخصی در آلودگی هوا و ترافیک را کاهش دهیم. بر اساس برخی گزارش‌ها در سال ۹۴، ۴۵۷۳ نفر به دلیل آلودگی هوای ناشی از ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون جان خود را از دست داده‌اند.



منبع: ایسنا

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

هنوز نتوانسته ایم سهم خودروهای شخصی در آلودگی هوا را کاهش دهیم

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است