Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
معاون وزیر کشور مطرج کرد:

لزوم تناسب سن معافیت معاینه فنی با گارانتی خودروها

جمعه | ۱۳۹۷/۰۸/۱۱ - ۱۰:۲۱ | کد خبر: CP- ۸۴۹۷ | سرویس: آلودگی هوا و محیط زیست
کارپرس:
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: اثربخشی معاینه فنی از راهکارهای لازم برای کاهش آلودگی هوا است؛ از این رو، مدت زمان گارانتی خودروهای نو با سن معافیت معاینه فنی، باید تناسب داشته باشد.
به گزارش کارپرس، مهدی جمالی‌نژاد در حاشیه جلسه کاهش آلودگی هوای شهرهای کشور اظهار کرد: در سایر کشورها برای حمایت از مصرف‌کننده و کاهش آلایندگی خودروها، سن معافیت خودروهای نو از معاینه فنی، کمتر از مدت زمان گارانتی پیش‌بینی می‌شود تا در صورت وجود ایراد در خودرو (که در مراکز معاینه فنی تشخیص داده می‌شود)، راننده بدون نیاز به هزینه‌کرد مجدد گارانتی، قطعات معیوب را تعویض و ایرادهای خودرو را رفع کند.
 
وی با بیان اینکه یکی از قطعات مهم در کاهش آلایندگی خودرو، کاتالیست است و تعویض نکردن آن در دوره گارانتی، هزینه بالایی را تحمیل می‌کند، اضافه کرد: کاتالیست در صورت سلامت کارکرد موتور خودرو، عمری در حدود سه سال دارد و در صورت عدم‌ تغییر سن معافیت یا افزایش مدت زمان گارانتی ازسوی خودروسازان، طبعا هزینه تعویض آن برعهده مصرف‌کننده خواهد بود.

جمالی‌نژاد با تاکید بر سه اصل «ارتقای کیفیت تولید خودرو»، «همکاری رانندگان در نگه‌داشت صحیح خودرو» و «نظارت بر خودروهای در حال تردد در شهر» برای ساماندهی، مدیریت و کنترل وضعیت آلایندگی خودروها افزود: در حال حاضر بحث نظارت بر وضع خودروها با اجرای فاز دوم طرح کاهش و کنترل معاینه فنی به‌صورت مکانیزه با جدیت در حال انجام است؛ با این حال، تنها قسمت مغفول مانده و شاید مهم‌ترین موضوع، کیفیت پایین و نامناسب تولید خودروها در کشور است.

وی با بیان اینکه خودروهای تولیدی به رغم داشتن استاندارد یورو۴ هنگام تولید، به علت به‌کارگیری قطعات با کیفیت پایین، به سرعت از استاندارد شرایط تولید خارج و چند پله نزول می‌کنند، اعلام کرد: این مساله اثربخشی سایر حوزه‌ها در بخش نظارت و نگه‌داشت خودرو را تحت‌الشعاع قرار داده و نتیجه موردنظر که کاهش آلایندگی ناشی از خودروها است، حاصل نمی‌شود.

جمالی‌نژاد افزود: براساس ارزیابی اطلاعات خودروهای مراجعه‌کننده به مراکز معاینه فنی شهر تهران در سال ۹۶، ۵۰ درصد از وانت نیسان‌ها، ۴۷ درصد از وانت پیکان‌ها و ۴۳ درصد از پژوهای آردی با مدل بالاتر از ۸۴ با سن میانگین ۷ سال، در تست آلایندگی مردود شده‌اند؛ این در حالی است که ۳۸ درصد از وانت نیسان‌ها، ۲۹ درصد از وانت مزداها و ۲۴ درصد از وانت پیکان‌ها بیش از یک ایراد فنی داشته و در برخی از موارد حتی تا ۶ ایراد فنی نیز در آنها مشاهده شده است.

وی اضافه کرد: ارزیابی فنی نشان می‌دهد این خودروها با گذشت ۵ سال از تولید، چه از لحاظ آلایندگی و چه از لحاظ ایمنی، به سرعت از استانداردهای تولید فاصله گرفته و باید هرچه سریع‌تر از چرخه تردد خارج و با خودروهای با کیفیت جایگزین شوند.

 
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

لزوم تناسب سن معافیت معاینه فنی با گارانتی خودروها

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است