Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 
نیم نگاه؛

۸۰ هزار میلیارد تومان هزینه برای آلودگی هوای ایران!

دوشنبه | ۱۳۹۷/۰۱/۲۷ - ۰۷:۴۲ | کد خبر: CP- ۶۰۱۲ | سرویس: آلودگی هوا و محیط زیست
کارپرسسجاد آشوری:
براساس گزارش بانک جهانی، هزینه آلودگی هوا در ایران معادل ۳٫۲ درصد تولید ناخالص داخلی برآورد شده است که رقمی در حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان در هر سال است. با این منابع مالی می‌توان ۲۰ هزار واگن مترو خرید، ۹۰۰ بوستان ۶۰ هکتاری ساخت، ۱۴۰ نیروگاه احداث کرد و یا ۶۰ ورزشگاه ۵۰ هزار نفری برای مردم ساخت.
به گزارش کارپرس، تهران حدود ۳ میلیون خودرو دارد که ۱٫۲ میلیون آن‌ها نیاز به معاینه فنی ندارند. اما در این بین خودروهایی هستند که از گرفتن معاینه فنی سرباز میزنند که تردد آن‌ها در محدوده زوج و فرد ۵۰ هزار تومان جریمه در پی دارد. این در حالیست که اگر این برای این خودروها حداقل استاندارد یورو ۲ را قائل شویم، روزانه چیزی در حدود ۲۰۰ گرم آلودگی تولید خواهند کرد که در طول سال وزنی در حدود ۷۰ کیلوگرم آلودگی خواهد بود.

در شرایط عادی آب و هوایی، هوای گرم به سمت بالا و هوای سرد به‌ دلیل سنگینی به سمت پایین حرکت می‌کند. در تهران در فصول سرد گاهی شرایط اقلیمی باعث می‌شود آسمان با پدیده اینورژن روبه‌رو باشد و طبق آن هوای سرد بالا رود و در مقابل هوای گرم به سطوح پایینی نفوذ کند. این شرایط موجب می‌شود آلودگی هوا همراه گرما در سطح پایین باقی بماند و هوای آلوده از محیط زندگی بیرون نرود.

از سویی براساس آخرین اندازه‌گیری منابع آلاینده در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، ۸۵ درصد آلودگی هوای تهران و بسیاری از کلان‌­شهرها ناشی از منابع متحرک و ۱۵ درصد آن حاصل تولید منابع ثابت صنعتی و ساختمانی است. بدین‌ترتیب خودروها با تولید روزی ۲ هزار تن گازهای آلاینده آسمان تهران را خاکستری می‌کنند. برقراری اینورژن و تولید هزاران تن آلودگی هوا در دی‌ماه سال گذشته موجب شده بود ۲۴روز مستمر تهران با آلودگی هوا مواجه باشد.

بطور کلی چیزی در حدود هفتاد درصد از سهم منابع آلوده‌ کننده هوای شهر تهران را سواری‌ها و موتور سیکلت‌ها تشکیل می‌دهند. گاز مونواکسید کربن (CO) محصول فعالیت خودروهای سواری و وانت­ها است که ۹۰ % کل گاز (CO) تهران را شامل می‌­شوند. علا.ه بر این، سواری­‌ها و موتور سیکلت­‌ها، عامل ۵۸ % از کل ذرات معلق تهران هوای تهران هستند.

آلاینده CO ، یعنی آلاینده‌ای که خودروهای سواری تولید می‌کنند گازی بی رنگ، بی بو و سمی و خطرناک است و می‌­تواند موجب سردرد و سرگیجه و از دست دادن قوای تشخیص و یا حتی مرگ آنی شود. مقادیر CO موجود در هوا سریعاً وارد خون شده و با سمی کردن خون به تدریج هوشیاری فرد را کاهش داده و تا مرگ پیش می‌­برد. حواس­ پرتی رانندگان در تشخیص تابلوها و علائم رانندگی و بی حوصلگی از علائم اولیه تأثیرCO می­‌تواند باشد.

آلودگی هوا می‌تواند منجر به بیماری‌های تنفسی، ریوی، ناراحتی‌های قلبی و سرطان شود. آلودگی هوا تنها یک عامل تهدید‌کننده برای سلامت نیست؛ بلکه یک عامل عقب کشاندن کشورها‌ست. آلودگی هوا با افزایش میزان مرگ‌ومیر و بروز بیماری‌های متعدد منجر به کاهش کیفیت زندگی خواهد شد. در نتیجه آلودگی هوا با کاهش نیروی کار، سطح درآمد، بازدهی و اقتصاد را در این کشورها کاهش می‌دهد.

از زمان شروع به کار دولت یازدهم، شهرداری تهران بسته پیشنهادی برای کاهش آلودگی هوای پایتخت مطرح کرد که بر اساس آن از ورود خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند، به محدوده طرح زوج و فرد جلوگیری می‌­شود. علاوه بر طرح کاهش آلودگی هوا (LEZ یا محدوده کم آلاینده) که درصورت اجرای کامل می‌تواند آلودگی هوای تهران را تا سالانه ۴۰۵ هزار تن کاهش دهد، محور دیگر برای کاهش آلودگی هوا تمرکز بر خروج خودروهای فرسوده است.

هم‌اکنون ۴۲۰ هزار خودروی آلوده و فرسوده در تهران تردد می‌کنند. در این شهر ۱۲۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده و حدود ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی کاربراتوری تولید سال ۸۲ و قبل از آن وجود دارد که ۱۰ درصد ناوگان خودرویی تهران را تشکیل می‌دهند اما ۵۰ درصد از آلودگی هوای تهران را تولید می‌کنند.

بیمه و آلودگی‌های محیط زیست

بیمه آلودگی یکی از رشته­‌های نوین بیمه‌­ای در دنیاست. بیمه آلودگی مسئولیت پوشش خسارت و رفع آلودگی‌­های محیطی ناشی از صنایع را بر عهده دارد. در سال گذشته، علی اکبر اولیا، دبیر سندیکای بیمه گران ایران، خبر از ورود شرکت­‌های بیمه‌­ای ایران به سمت بیمه آلودگی هوا داده در آینده‌­ای نه ­چندان دور داده است. باید منتظر ماند و دید آیا صنعت بیمه کشور می‌­تواند به داد بحران آلودگی هوا در کلان ­شهرهای کشور برسد؟

 

منبع: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

۸۰ هزار میلیارد تومان هزینه برای آلودگی هوای ایران!

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است