در شرایط عادی آب و هوایی، هوای گرم به سمت بالا و هوای سرد به دلیل سنگینی به سمت پایین حرکت میکند. در تهران در فصول سرد گاهی شرایط اقلیمی باعث میشود آسمان با پدیده اینورژن روبهرو باشد و طبق آن هوای سرد بالا رود و در مقابل هوای گرم به سطوح پایینی نفوذ کند. این شرایط موجب میشود آلودگی هوا همراه گرما در سطح پایین باقی بماند و هوای آلوده از محیط زندگی بیرون نرود.
از سویی براساس آخرین اندازهگیری منابع آلاینده در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، ۸۵ درصد آلودگی هوای تهران و بسیاری از کلانشهرها ناشی از منابع متحرک و ۱۵ درصد آن حاصل تولید منابع ثابت صنعتی و ساختمانی است. بدینترتیب خودروها با تولید روزی ۲ هزار تن گازهای آلاینده آسمان تهران را خاکستری میکنند. برقراری اینورژن و تولید هزاران تن آلودگی هوا در دیماه سال گذشته موجب شده بود ۲۴روز مستمر تهران با آلودگی هوا مواجه باشد.
بطور کلی چیزی در حدود هفتاد درصد از سهم منابع آلوده کننده هوای شهر تهران را سواریها و موتور سیکلتها تشکیل میدهند. گاز مونواکسید کربن (CO) محصول فعالیت خودروهای سواری و وانتها است که ۹۰ % کل گاز (CO) تهران را شامل میشوند. علا.ه بر این، سواریها و موتور سیکلتها، عامل ۵۸ % از کل ذرات معلق تهران هوای تهران هستند.
آلاینده CO ، یعنی آلایندهای که خودروهای سواری تولید میکنند گازی بی رنگ، بی بو و سمی و خطرناک است و میتواند موجب سردرد و سرگیجه و از دست دادن قوای تشخیص و یا حتی مرگ آنی شود. مقادیر CO موجود در هوا سریعاً وارد خون شده و با سمی کردن خون به تدریج هوشیاری فرد را کاهش داده و تا مرگ پیش میبرد. حواس پرتی رانندگان در تشخیص تابلوها و علائم رانندگی و بی حوصلگی از علائم اولیه تأثیرCO میتواند باشد.
آلودگی هوا میتواند منجر به بیماریهای تنفسی، ریوی، ناراحتیهای قلبی و سرطان شود. آلودگی هوا تنها یک عامل تهدیدکننده برای سلامت نیست؛ بلکه یک عامل عقب کشاندن کشورهاست. آلودگی هوا با افزایش میزان مرگومیر و بروز بیماریهای متعدد منجر به کاهش کیفیت زندگی خواهد شد. در نتیجه آلودگی هوا با کاهش نیروی کار، سطح درآمد، بازدهی و اقتصاد را در این کشورها کاهش میدهد.
از زمان شروع به کار دولت یازدهم، شهرداری تهران بسته پیشنهادی برای کاهش آلودگی هوای پایتخت مطرح کرد که بر اساس آن از ورود خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند، به محدوده طرح زوج و فرد جلوگیری میشود. علاوه بر طرح کاهش آلودگی هوا (LEZ یا محدوده کم آلاینده) که درصورت اجرای کامل میتواند آلودگی هوای تهران را تا سالانه ۴۰۵ هزار تن کاهش دهد، محور دیگر برای کاهش آلودگی هوا تمرکز بر خروج خودروهای فرسوده است.
هماکنون ۴۲۰ هزار خودروی آلوده و فرسوده در تهران تردد میکنند. در این شهر ۱۲۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده و حدود ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی کاربراتوری تولید سال ۸۲ و قبل از آن وجود دارد که ۱۰ درصد ناوگان خودرویی تهران را تشکیل میدهند اما ۵۰ درصد از آلودگی هوای تهران را تولید میکنند.
بیمه و آلودگیهای محیط زیست
بیمه آلودگی یکی از رشتههای نوین بیمهای در دنیاست. بیمه آلودگی مسئولیت پوشش خسارت و رفع آلودگیهای محیطی ناشی از صنایع را بر عهده دارد. در سال گذشته، علی اکبر اولیا، دبیر سندیکای بیمه گران ایران، خبر از ورود شرکتهای بیمهای ایران به سمت بیمه آلودگی هوا داده در آیندهای نه چندان دور داده است. باید منتظر ماند و دید آیا صنعت بیمه کشور میتواند به داد بحران آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور برسد؟
منبع: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران
با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید
عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان