وی افزود: باید یک بررسی جامع انجام شود تا آلودگی هوا چقدر در همه ابعاد زندگی شهری مضر است. آلودگی هوا سبب تعطیلی مدارس، بیماری، مرگ و میر و ایجاد عوارضی در بیماریها و هزینههای مضاعف برای درمان این بیماران میشود. اگر این ارقام را درآورند یک رقم بسیار بزرگی خواهد شد.
نماینده مردم فریدن و چادگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر این هزینهها را در بهینهسازی خودروها صرف کنند و خودروسازان داخلی را موظف کنند که در ۵ سال آینده خودرویی به جز خودروی هیبریدی تولید نکنند آلودگی هوا کاهش چشمگیری خواهد داشت. خودروهای هیبریدی ۱۲۰ کیلومتر سرعت را با انرژی برق میروند و در اتوبانهای ایران هم بیش از ۱۲۰ کیلومتر در ساعت نمیتوان حرکت کرد. پس اگر چنین خودروهایی به بازار بیاید هیچ آلودگی تولید نمیکند.
ترکی افزود: اگر این خودروهای هیبریدی بیایند شهری پاک خواهیم داشت که مردم به راحتی نفس میکشند. تمام این هزینههای ناشی از آلودگی هوا هم از بین میرود و مشکلات مرتفع میشود. اگر تعدادی درخت بکاریم کمک زیادی در رفع آلودگی هوا نمیکند. اما شاهرگ آلودگی هوا خودروها هستند. اینکه بنزینی وارد کنیم که کمتر آلودگی ایجاد کند خوب است، اما در نهایت همان هم آلودگی ایجاد میکند.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: وسایل گاز سوز هم آلودگی زیادی تولید میکنند که باید حذف شوند. هماکنون ۲ میلیون بشکه نفت صادر میکنیم درحالیکه آلودگی که در کشور وجود دارد با ۸ میلیون بشکه نفت برابری میکند. باید این هزینهها کاهش یابد و با استفاده از انرژی خورشیدی در جهت کاهش آلودگی هوا گام برداریم که یک عزم جزم میخواهد.
وی بابیان اینکه وقتی تضاد منافع وجود دارد مسئولان به گونهای دیگر عمل میکنند، یادآور شد: عمده آلودگی هوا ناشی از خودروها است. در زمستان که وارونگی هوا داریم آلودگی افزایش مییابد و بحث خودروهای فرسوده هم که جای خود را دارد.
منبع: ایسنا
با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید
عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام
نظر خود را اضافه کنید.
ارسال نظر به عنوان مهمان