Yendif Video Share - Search
جستجو در اخبار
 

۱۴ درصد از برنامه اسقاط خودروهای فرسوده اجرایی شد

سه شنبه | ۱۳۹۶/۱۰/۰۵ - ۰۷:۰۸ | کد خبر: CP- ۴۷۴۲ | سرویس: آلودگی هوا و محیط زیست
کارپرس:
یک عضو صنف اسقاط خودرو با اشاره به از رده خارج شدن فقط 13.75 درصد خودروی فرسوده برنامه ریزی شده کشور از ابتدای امسال تاکنون، گفت: یک میلیون و 350 هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور تردد می کنند.
به گزارش کارپرس، «محمدمهدی طلایی» روز دوشنبه در نشست خبری «بررسی وضعیت نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور و نقش آن بر آلودگی هوا» در ستاد مدیریت حمل و نقل و سخت کشور افزود: امروز کلانشهرهای کشور درگیر معضل آلودگی هستند که مهمترین عامل آن خودروها و منابع متحرکند.

به گفته وی، 7.7 درصد خودروهای کشور فرسوده اند که شامل یک میلیون و 350 هزار دستگاه خودرو می شود؛ این خودروها 60 تا 100 درصد بیش از خودروهای صفر کیلومتر مصرف سوخت دارند و اسقاط آنها سالیانه 400 میلیون لیتر کاهش مصرف سوخت در کشور به همراه خواهد داشت.
طلایی ادامه داد: خودروهای فرسوده 50 برابر خودروهایی با استاندارد یورو4 و نیز 22 برابر خودروهایی با استاندارد یورو2 مصرف سوخت دارند.
وی خاطرنشان کرد: در سال 1393 بیش از 300 هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور اسقاط شد که کاهش 13 هزار میلیارد ریالی در هزینه های اقتصادی را به همراه داشت.

این نماینده مراکز اسقاط خودرویی کشور تصریح کرد: اسقاط خودروهای فرسوده با اهداف کاهش مصرف سوخت، بهبود مبلمان شهری، کاهش سطح آلایندگی ها، افزایش ایمنی ناوگان حمل و نقل، افزایش بهره وری و بهبود مدیریت سیستم حمل و نقل کشور انجام می شود.
وی بیان داشت: اکنون 210 مرکز فعال اسقاط خودرو در سطح کشور وجود دارد که ظرفیت اسقاط آنها سالیانه 1.5 تا 2 میلیون دستگاه است.

طلایی اضافه کرد: بین سال های 85 تا 95 تعداد یک میلیون و 230 هزار خودروی فرسوده در سطح کشور از رده خارج شد، این آمار در سال گذشته به 170 هزار خودرو رسید.
وی گفت: برنامه سال 96 از رده خارج کردن 800 هزار دستگاه خودروی فرسوده بود اما به دلایلی تا امروز فقط برای 110هزار دستگاه از این خودروها اجرایی شد.
این نماینده مراکز اسقاط خودرویی کشور با اشاره به دلایل تحقق نیافتن این موضوع، خاطرنشان کرد: دلیل نخست، بسته شدن سایت ثبت سفارش خودروهای خارجی بود در حالی که مصرف 480 هزار گواهی اسقاط از این محل برای سال جاری پیش بینی شده بود.

از ابتدای امسال تا 28 آذر ماه 58 هزار و 637 دستگاه انواع خودرو به ارزش یک میلیارد و 559 میلیون دلار وارد کشور شده است که نسبت به 45 هزار دستگاه مدت مشابه پارسال نزدیک 30 درصد رشد دارد.

همین جهش واردات خودرو سبب شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس آنچه «مجتبی خسروتاج» رئیس سازمان توسعه تجارت ایران آن را «مدیریت منابع ارزی» عنوان کرد، تیر ماه امسال سامانه ثبت سفارش خودرو را ببندد.
به عقیده خسروتاج، با توجه به شرایط موجود اگر واردات خودرو پنج درصد میزان تولید داخلی ما باشد، رقم خوبی است.

عضو صنف اسقاط خودرو در ادامه این نشست با بیان اینکه در عمل بار نوسازی خودروهای فرسوده بر دوش واردکنندگان خودرو است، یادآوری کرد: هفت درصد خودروهای در حال تردد کشور وارداتی اند.
وی به از دست رفتن سهمیه 180 هزار گواهی اسقاط در مناطق آزاد اشاره کرد که مقرر بود امسال استفاده شود و ادامه داد: برای خودروهای تولید داخل با مصرف سوخت بالای 8.5 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش نیز مقرر بود به ازای شماره گذاری هر خودرو یک گواهی اسقاط مصرف شود، اما وزیر صنعت، معدن و تجارت آن را لغو کرد.

عضو صنف اسقاط خودرو یادآور شد: با توجه به اینکه خودروسازان داخلی نیز هیچ مشارکتی در مقوله اسقاط خودروهای فرسوده نداشتند، 140 هزار گواهی اسقاط از این محل از دست رفت.
وی گفت: اکنون و به دلایل یاد شده، چهار هزار نیرو بطور مستقیم و 20 هزار نیرو بطور غیرمستقیم در مراکز اسقاط خودروی کشور از کار بیکار شدند و با مسکوت ماندن این طرح یک میلیون و 350 هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور در حال ترددند.

طلایی در ادامه به ارائه پیشنهاداتی به دولت برای خروج از این وضعیت پرداخت و افزود: استفاده از گواهی های اسقاط در شماره گذاری موتورسیکلت ها، استفاده از تخفیفات گمرکی خودروسازان، استفاده از آنها در واردات قطعات، استفاده یکسان از گواهی اسقاط خودروهای مختلف، استفاده از گواهی ها از سوی خودروسازان (برای خودروهای با مصرف بیش از 8.5 لیتر در 100 کیلومتر)، اجرایی شدن مصوبه استفاده از گواهی اسقاط در مناطق آزاد، استفاده خودروهای عمومی و دیزلی از این گواهی ها و همچنین در نظر گرفتن بسته حمایتی از سوی دولت برای مراکز اسقاط، از جمله این پیشنهادات برای خروج از وضعیت موجود است.

وی یادآوری کرد: در روزهای گذشته آلودگی هوای کلانشهرها بویژه تهران بی نظیر بوه که یکی از دلایل اصلی آن بسته بودن سایت ثبت سفارش خودروهای خارجی است؛ در نتیجه با مصرف نشدن گواهی های اسقاط به تعداد خودروهای فرسوده و در پی آن آلودگی هوا اضافه شده است.
طلایی در خاتمه با انتقاد از برخی سیاست های موجود، گفت: امروز چشمان مراکز اسقاط خودرویی کشور باید به واردات خودروهای خارجی باشد تا از بار آلودگی های کشور کاسته شود.

 واردات خودرو به ازای اسقاط خودروهای فرسوده با هدف کاهش آلایندگی محیط زیست و هوا از حدود 15 سال پیش در دستور کار دولت قرار گرفت؛ در این برنامه تعداد خودروهایی که باید برای واردات هر دستگاه خودروی نو اسقاط شود، بسته به میزان مصرف بنزین در خودروهای اسقاطی متفاوت بوده و از یک تا 8 خودرو متغییر است.




منبع: ایرنا

با عضویت در صفحات کارپرس در شبکه های اجتماعی، ویژه های خودرویی جهان را روی به لحظه موبایل خود دریافت کنید

 عضویت در صفحات اجتماعی ما: آیگپ - بله - تلگرام - اینستاگرام

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • اولین نظر را شما بدهید
شما اکنون از مطلب: "

۱۴ درصد از برنامه اسقاط خودروهای فرسوده اجرایی شد

" بازدید می کنید
----------------
تمامی حقوق برای " کارپرس" محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است