در صورت عدم همکاری شرکتهای خودروسازی فولکس واگن و فیات کرایسلر با اتحادیه اروپا برای انطباق با استانداردهای آلایندگی، انتظار میرود جریمههای سنگینی پیش روی آنها باشد.
با استفاده حداقلی از موتور احتراقی در شهرهای آلوده؛
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت میگوید: برای لغو تعرفه خودروهای هیبریدی مسیر طولانی را در پیش داریم. به نظر میرسد در شش ماه نخست امسال قانون لغو تعرفه شامل حال این خودروها نشود.
مدیر اجرایی موتور دیزل مرکز تحقیقات موتور ایرانخودرو:
یکی از مدیران مرکز تحقیقات موتور ایرانخودرو گفت: علت مخالفت سازمان محیط زیست با تولید و شمارهگذاری خودروهای سواری دیزلی، مقایسه این خودروها با خودروهای دیزلی سنگین است که اساساً مقایسهای نادرست است؛ خودروهای سبک دیزلی تمام تائیدیههای لازم را داشته و با اخذ استاندارد آلایندگی یورو ۵ حتی یک رده بالاتر از خودروهای بنزینی قرار دارند.
به اعتقاد عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، در تولید خودروهای دیزلی باید همه جوانب از جمله معیارهای مصرف سوخت در راستای منافع ملی کشور در نظر گرفته شود تا برای تولید یا توقیف خودروهای موتور دیزل، تصمیم گرفته شود.
به گفته یک کارشناس صنعت خودرو، در ایران حتی استفاده از بنزین یورو ۴ نیز به پاکیزگی هوا کمک نکرده است بنابراین اگر شرکت خودروسازی قابلیت تولید خودروی سواری با سوخت دیزل آن هم در شرایط تحریم را دارد، بایستی مورد حمایت قرار گیرد.
چندی پیش طرح اختصاص وام ۲.۵ میلیون تومانی برای دوگانهسوز کردن خودروها به دو میلیون متقاضی تصویب شد اما پس از رایزنیهای شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی، اکنون شرایطی فراهم شده که این وام به تمام متقاضیان اختصاص یابد و هیچ گونه محدودیتی برای اخذ این وام وجود نخواهد داشت.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مخالفت صریح خود را با تولید خودروهایی دیزلی در کشور اعلام کرده و گفته بود که «سازمان محیط زیست قطعاً با ورود موتور دیزل به ناوگان سواری مخالف است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه دیروز خود سرانجام دو طرح «ممنوعیت تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده در کلانشهرها» و «الزام خودروسازان و موتورسیکلتسازان به اسقاط» را تصویب کردند.
اوایل خرداد ماه امسال بود که احتمالاتی مبنی بر طراحی و ساخت خودروهای سواری دیزلی در کشور مطرح شد؛ موضوعی که تاکنون مخالفت رئیس سازمان حفاظت محیط زیست را در پی داشته اما اگر روزی چنین خودروهایی در کشور تولید شود، شماره گذاری آن به چه صورت خواهد بود؟ که رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در این باره توضیح داده است.
عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: موضوع مطرح شده مبنی بر عدم تولید خودروهای سواری دیزلی چندان منطقی نبوده و بهتر است به جای رفع صورت مسئله که عدم تولید این خودروها است، به رفع مشکل اصلی پرداخته و کیفیت سوخت و گازوئیل آنرا بالا ببریم.