خروج خودروهای فرسوده همراه با توقف واردات و همچنین کاهش تولید خودرو در شرایطی هماکنون متوقف مانده که بهنظر میرسد دولت برنامه خاصی برای از سرگیری این طرح در کشور ندارد.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم از تعویق یا تعلیق مواد قانون هوای پاک بدون بررسی در کمیسیونهای تخصصی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه قوانین مربوط به خروج موتورسیکلتهای فرسوده و تولید موتورسیکلتهای برقی بدون بررسی در کمیسیونهای تخصصی و تنها با درخواست موتورسیکلتسازان در دولت به مدت یک سال به عقب افتاد.
آلودگی هوا یکی از مهمترین چالش های زیست محیطی در جهان است که کلانشهرها هر سال بیشتر از قبل با آن دست و پنجه نرم می اما متاسفانه با وجود مشخص بودن بسیاری از عوامل ایجاد آلودگی همچنان برای رفع آنها اقدام جدی صورت نگرفته است.
براساس اخبار منتشر شده، شورای نگهبان ایراداتی را به طرح ساماندهی خودرو که پیشتر توسط نمایندگان مجلس تصویب و برای طی فرآیندهای قانونی در اختیار این نهاد قرار گرفته بود، وارد دانسته است.
طبق آمارهای رسمی، مصرف سوخت و بهدنبال آن تشدید آلودگی هوا، بهخصوص در سالهای اخیر روندی تصاعدی داشته است. در این زمینه بسیاری از کارشناسان تاکید دارند که مصرف بیش از حد سوخت بهخصوص بنزین، علاوهبر تحمیل هزینههای فزاینده به اقتصاد کشور، با ایجاد آلودگی هوا در مناطق شهری لطمات جبرانناپذیری نیز بر سلامت شهروندان وارد میکند. بر این اساس برای کاهش آلودگی هوا از یک طرف مصرف سوخت خودروها از سوی دیگر سالهاست که ایدهها و طرحهای مختلفی در دستورکار مقامات دولتی قرار گرفته است.
در صورت عدم همکاری شرکتهای خودروسازی فولکس واگن و فیات کرایسلر با اتحادیه اروپا برای انطباق با استانداردهای آلایندگی، انتظار میرود جریمههای سنگینی پیش روی آنها باشد.
با استفاده حداقلی از موتور احتراقی در شهرهای آلوده؛
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت میگوید: برای لغو تعرفه خودروهای هیبریدی مسیر طولانی را در پیش داریم. به نظر میرسد در شش ماه نخست امسال قانون لغو تعرفه شامل حال این خودروها نشود.
مدیر اجرایی موتور دیزل مرکز تحقیقات موتور ایرانخودرو:
یکی از مدیران مرکز تحقیقات موتور ایرانخودرو گفت: علت مخالفت سازمان محیط زیست با تولید و شمارهگذاری خودروهای سواری دیزلی، مقایسه این خودروها با خودروهای دیزلی سنگین است که اساساً مقایسهای نادرست است؛ خودروهای سبک دیزلی تمام تائیدیههای لازم را داشته و با اخذ استاندارد آلایندگی یورو ۵ حتی یک رده بالاتر از خودروهای بنزینی قرار دارند.
به اعتقاد عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، در تولید خودروهای دیزلی باید همه جوانب از جمله معیارهای مصرف سوخت در راستای منافع ملی کشور در نظر گرفته شود تا برای تولید یا توقیف خودروهای موتور دیزل، تصمیم گرفته شود.
به گفته یک کارشناس صنعت خودرو، در ایران حتی استفاده از بنزین یورو ۴ نیز به پاکیزگی هوا کمک نکرده است بنابراین اگر شرکت خودروسازی قابلیت تولید خودروی سواری با سوخت دیزل آن هم در شرایط تحریم را دارد، بایستی مورد حمایت قرار گیرد.