به گفته رییس انجمن علمی موتور ایران، تمرکز ویژه بر روی خودروهای گازسوز، خودروهای هیبریدی و فناوریهای نوین موتورهای احتراقی میتواند به عنوان راهکاری برای رفع معضلات آلایندگی کلانشهرها مورد استفاده قرار بگیرد.
خودروهای برقی که با یک بار شارژ میتوانند مسافت بسیار طولانی را طی کنند بیش از خودروهای دیزلی به محیط زیست آسیب میزنند و علت این امر فرایند مخرب تولید باتری آنهاست.
اگرچه طبق ماده ۴ قانون هوای پاک، شمارهگذاری و فروش خودروهای زیر استاندارد آلایندگی یورو۵ ممنوع است، با این حال در همین قانون، تا سال ۱۴۰۰ برای توزیع بنزین یورو۵ مهلت در نظر گرفته شده است.
نایب رئیس هیأت مدیره انجمن مراکز اسقاط کشور با بیان اینکه طی 10 ماه امسال 5.7 میلیارد دلار خسارت از محل آلودگی هوا به کشور وارد شده است، گفت: آلودگی هوا در روزهایی که هوا در جریان است به روستاها و بر روی محصولات زراعی منتقل میشود.
با وجود اینکه ۱۸ دستگاه دولتی و وابسته به دولت، متولی بهبود وضعیت آلودگی هوا در پایتخت ایران هستند اما شواهد نشان میدهد که ناهماهنگی و نبود نقشه راه درست برای این دستگاهها، موجب به هم ریختگی ساختاری در برخورد با موضوع آلودگی هوا شده است.
در حالی کلانشهرهای کشورهمچنان با مشکل آلودگی هوا روبرو هستند و سهم قابل توجه خودروها در این ایجاد این مشکل غیرقابل انکار است که برخی خودروسازان به بهای بیتوجهی به قانون هوای پاک به دنبال کسب منفعت هستند.
این روزها آلودگی هوا در شهرها به اوج خود رسیده است و فعلا برنامه ای عملیاتی تر از تعطیلی مدارس و دانشگاه ها به چشم نمی خورد. این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان به منظور کاهش آلودگی هوا از برنامههای خود برای ترغیب شهروندان به خریداری و استفاده از خودروهای برقی، پاک و دوستدار محیط زیست رونمایی کرده و خبر دادهاند.
معاون سازمان ملی استاندارد با بیان این که مصرف سوخت خودروهای کشور از استاندارد جهانی بیشتر است گفت: تولید خودروی پراید باید تا تاریخ اول فروردین ۹۹ متوقف و خودروی پژو هم به طور موقت بصورت گاز سوز تولید شود.
ISQI اعلام کرد که محصولات سایپا کمترین میزان گاز دیاکسیدکربن ( CO2 ) را در میان خودروهای ساخت داخل تولید و منتشر میکنند و کمترین میزان آلایندگی هوا را در این بخش دارند.
دولت دوازدهم با رونمایی از ابرپروژه خروج خودروهای سنگین که بیش از ۲۰۲ هزار خودرو فرسوده را هدفگذاری کرده بود، کاهش آلودگی هوا در کلانشهرها را نشانه گرفته بود.
دوشنبه گذشته شورایاقتصاد در جلسهای فوقالعاده طرحی تصویب کرد که هدف آن حمایت و کاهش هزینههای حمل و نقل عمومی و بهبود هوای شهرها خوانده شد. هرچند در کنار این اهداف، کاهش مصرف سوخت نیز بهطور حتم مدنظر قرار گرفته با این حال مصوبه شورای اقتصاد که به پیشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه ارائه شده تنها در راستای کاهش هزینههای حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا است.
گروه خودروسازی فولکسواگن آلمان با یکی از بزرگترین شکایتهای گروهی در تاریخ بریتانیا مواجه شده است؛ در این پرونده نزدیک به ۱۰۰هزار شهروند بریتانیایی این خودروساز را به گمراه کردن مشتریان با استفاده از نرمافزار تقلب در نشان دادن میزان آلایندگی محصولات دیزلی خود متهم کردهاند.
اصفهان نماینده مردم فریدن و چادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: تا صنعت خودروسازی داریم که خودروهای دودزای غیراستاندارد تولید میکنند مشکل آلودگی هوا در کلانشهرها مرتفع نخواهد شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما زورمان به خودروسازها نمی رسد. اگر قرار بر تولید استاندارد موتورسیکلت و خودروها باشد باید کارخانجات را تعطیل کنیم و در این صورت میلیونها نفر بیکار میشوند.